Česká účast na EXPO 2025 – FAQ
Praha 27. listopadu 2024
Jak se Česko na EXPO 2025 bude prezentovat?
Česká republika se jako samostatný stát zúčastní světové výstavy EXPO pošesté. Funkci generálního komisaře zastává od září 2022 Ondřej Soška, který vyhrál výběrové řízení Ministerstva zahraničních věcí se svou koncepcí a tématem „Talent a kreativita pro život“. Česko by se v Ósace mělo prezentovat nejen tím, co Japonci velmi dobře znají a dlouhodobě obdivují, například českým sklem a vážnou hudbou, ale zejména českými inovacemi, nanotechnologiemi, perspektivními startupy a talenty z regionů.

Kdo je za přípravy zodpovědný?
Za veškeré přípravy české účasti na světových výstavách EXPO (tzv. World EXPO) zodpovídá Kancelář generálního komisaře (KGK), která je součástí sítě Českých center – příspěvkové organizace Ministerstva zahraničních věcí.
Kde najdu více informací?
Na webových stránkách české účasti na světové výstavě EXPO 2025: http://www.expo2025czechia.com. Sledovat můžete také Twitter, LinkedIn, Facebook, Instagram a YouTube pod jménem @expo2025czechia. S dotazy se můžete obracet na [email protected]. Máte-li zájem o navázání partnerství, vyplňte prosím tento dotazník. Další informace naleznete také v oficiálních brožurách a letácích.
Co jsou to světové výstavy a jaká bude ta v roce 2025?

Světové výstavy EXPO představují největší společenskou, obchodní a kulturní událost na světě. Konají se jednou za pět let, trvají šest měsíců a pravidelně je navštěvují desítky milionů lidí. Jsou jedinečnou globální platformou pro setkávání jednotlivých národů, největších světových korporací a organizací, které návštěvníkům představují své nejnovější nápady, řešení i technologické inovace. Jedná se tedy o jakousi obdobu olympijských her nesportovního světa a skvělou platformu pro posilování národní značky.
Příští EXPO se uskutečnív roce 2025 v japonském městě Ósaka, v regionu Kansai, který je domovem více než 20 milionů lidí. I proto pořadatelé očekávají velmi vysokou návštěvnost – na 30 milionů lidí. Taková akce pro Česko představuje jedinečnou příležitost představit se nejen odborné, ale i široké veřejnosti a podpořit rozvoj obchodních i politických vztahů s jednou z nejsilnějších a nejstabilnějších ekonomik světa. Japonsko je známé svou schopností skvěle zorganizovat i ty největší světové akce – ať už se jedná o několikery olympijské hry nebo světové výstavy EXPO v Aichi 2005 nebo Ósace 1970.
Poslední olympiádu v Tokiu bezprecedentně zasáhla pandemie onemocnění covid-19. Nyní chce Japonsko opět světu ukázat, že zůstává globální velmocí a je schopno akce takového významu bez větších problémů zorganizovat.
Jaké je téma světové výstavy EXPO 2025?
Ústředním tématem výstavy organizátoři zvolili Navrhování budoucí společnosti pro naše životy (Designing Future Society for Our Lives). Jejich cílem je motivovat návštěvníky zamyslet se nad tím, jak chtějí žít a jak mohou maximalizovat svůj osobní potenciál. Japonci si uvědomují, že se nacházíme v náročné době, kdy se objevují nové sociální výzvy. Na jedné straně narůstají ekonomické rozdíly a vznikají nové ozbrojené a společenské konflikty, na druhé straně nám ale enormní rychlost inovací a vývoje přináší nové revoluční technologie, včetně umělé inteligence a biotechnologií, které do lidských životů přináší a nadále budou přinášet nebývalé změny.
Jaký je význam EXPO 2025 pro Česko?

Ačkoliv jsme ve srovnání s Japonskem malá země, máme tam výbornou reputaci. Máme celou škálu špičkových vědců, architektů, umělců, hudebníků, sportovců, ale i firem, kteří úspěšně konkurují těm nejlepším ve svých oborech. Na EXPO 2025 v Ósace bychom proto chtěli představit nejen silný národní příběh, ale také vybudovat platformu, která podpoří podnikatele a firmy v objevování nových obchodních příležitostí.
Stěžejním místem toho všeho bude národní pavilon. Japonští organizátoři nám přidělili strategicky umístěný pozemek, který se nachází v samotném centru dění – na křižovatce hlavního bulváru a promenády u moře. V architektonické soutěži jsme vybrali působivý pavilon, který má ambici stát se jedním ze středobodů celé výstavy. V něm představíme příběh Česka – kreativního národa s globálním přesahem.
Co konkrétně Česku EXPO 2025 přinese?
- Českým firmám světová výstava může přinést nová odbytiště, může jim pomoci s expanzí či exportem. Existuje celá řada studií, které dokazují, že návratnost státních investic do podpory exportu je efektivní.
- Chtěli bychom mimo jiné přispět k lákání nových investorů nebo rozšiřování stávajících investic v Česku. Mimochodem právě Japonsko je druhým největším zahraničním investorem v Česku.
- Máme také zájem dále rozšiřovat vědeckovýzkumnou spolupráci mezi japonskými a českými subjekty.
- Chceme přispět k nalákání japonských turistů do regionů, nejen do Prahy
FAQ – český národní pavilon
Jak se český pavilon vybíral a jak bude vypadat?
Kancelář generálního komisaře vyhlásila v prosinci 2022 po více než dvaceti letech otevřenou anonymní architektonickou soutěž o návrh národního pavilonu pro EXPO 2025. Přihlásilo se do ní 38 soutěžních týmů, z nichž odborná porota v čele se světově uznávanou architektkou Evou Jiřičnou vybrala v březnu 2023 vítězný design ve tvaru skleněné spirály od studia Apropos Architects. Nosnou konstrukci stavby budou tvořit moderní dřevěné panely, fasádu pak umělecké sklo, které má v Česku několikasetletou tradici.
Národní pavilon nabídne důstojné zázemí české účasti na EXPO 2025, které se bude konat od dubna do října 2025 na umělém ostrově Yumeshima v Ósackém zálivu. V pavilonu se bude nacházet stálá expozice, multifunkční auditorium, zázemí pro obchodní jednání, restaurace, business lounge a před pavilonem bude pro návštěvníky k dispozici odpočinková zónou s výhledem na moře.
Jak se vyrábí nosná dřevěná konstrukce pavilonu?

Vytěžená kulatina jde přes pilu, kde se připravují lamely, odtud míří do zpracovatelského závodu na BSH (lepené lamelové dřevo) nebo CLT (křížem vrstvené masivní dřevo), případně na prvky Novatop (žebrované panely, třívrstvé masivní desky). Části, které nejsou z výrobny připraveny přímo k osazení na stavbě, jdou do veřovické haly společnosti A2Timber, kde se dále opracují, zakovají ocelové prvky a provedou se případné nátěry a další úkony, které jsou nezbytné před zabalením a expedicí na stavbu. Pokud je to nutné, sestaví se v hale i část stavby a poté se rozebere. Tento proces sestavení a následné demontáže se prováděl například u složité střešní konstrukce českého národního pavilonu pro EXPO 2025, aby bylo zajištěno, že na stavbě vše bude sedět a půjde bez větších problémů smontovat.
Kde se dřevěná konstrukce národního pavilonu vyrábí?
Dřevěná konstrukce pavilonu se vyrábí ve třech výrobních závodech v ČR (fotografie z výroby v press kitu), na japonské Yumeshimě se budou jednotlivé části pavilonu kompletovat.
- Veřovice (Novojičínsko, Moravskoslezský kraj), A2Timber – výroba sloupů, respektive nosné konstrukce, zpracování / předmontáž BSH (lepené trámy)
- Ptenský Dvorek (Prostějovsko, Olomoucký kraj), Novatop – žebrované panely Novatop element, třívrstvé masivní desky
- Ždírec nad Doubravou (Kraj Vysočina), Stora Enso – CLT
Z jakého dřeva se pavilon vyrábí?
Český národní pavilon se vyrábí ze smrkového dřeva a především z ČESKÉHO dřeva. Dřevo na český pavilon dodávají Lesy ČR – 900 m3 ,Vojenské lesy a statky ČR – 400 m3 a KRNAP – 150 m3. Skutečnost, že státní instituce dodávají dřevo na pavilon, snižuje náklady na materiály a tedy i výstavby.
Jak se dřevo do Japonska dostane?

Dřevo z ČR v kontejnerech postupně posíláme do Japonska – od 1.7.2024, kdy ve Veřovicích na Novojičínsku proběhla 1. slavnostní nakládka dřevěné konstrukce. Z Čech kontejnery míří do největšího německého přístavu v Hamburku, odkud plují zhruba 8-10 týdnů do japonské Ósaky. Kontejnerů je celkem zhruba 50, poslední kontejner zamířil do Japonska 1. září 2024.
Co je na české národním pavilonu tak unikátní?
Český národní pavilon je první dřevostavbou bez kovové konstrukce v celém Japonsku, Přestože Japonci se dřevem standardně pracují, práce s CLT je v Japonsku teprve na rozmachu a v ČR jsme v tomto odvětví výrazně napřed. Máme tu velmi zkušené firmy, které se této oblasti už celou řadu let věnují. Japonská společnost Daisue, která pavilon
v Japonsku staví (japonská legislativa stanovuje, že hlavní stavitel/kontraktor musí mít japonskou stavební licenci), a která má jako své subkontraktory právě české firmy, říká, že tuto zakázku bere jako svou referenční a spolupráci s českými firmami bude chtít rozvíjet i nad rámec projektu českého národního pavilonu. V Japonsku pavilon navíc zarezonoval natolik, že rozvířil veřejnou diskuzi k CLT dřevostavbám a jejich právní úpravě.
Celková konstrukce pavilonu je jedinečná právě díky použití CLT panelů, spojovaných zámečnickými prvky navrženými tak, aby vydržely zatížení, zemětřesení i tajfun a zároveň působila lehce a vzdušně. CLT panely i skleněná umělecká fasáda pavilonu se vyrábí v Česku.
Jaké další pro Japonsko specifické požadavky musí český pavilon splňovat?
Vůbec snadná nebyla například cesta k získání stavebního povolení nebo výběr generálního dodavatele stavby – japonským úřadům musely být doloženy testy pevnosti a další doplňující informace potvrzující deklarovanou pevnost dřevěných panelů a klíčových spojovacích prvků (testovalo se v UCEEB za Prahou). Všechny testy dopadly úspěšně a japonské úřady tak byly přesvědčené, že budova je dostatečně pevná, aby vydržela případná zemětřesení či silné tajfuny.
Japonci totiž původně vycházeli z předpokladů japonských dřevostaveb a dřeva. Skutečnost je nicméně taková, že japonské dřevo je výrazně měkčí než to české, potažmo evropské. Náš pavilon by pravděpodobně nebylo možné z japonského dřeva postavit (alespoň ne v původně zamýšlené podobě bez kovové konstrukce), jelikož by nesplnil striktní požadavky japonských organizátorů. Proto jsme rádi, že testy českého dřeva tyto požadavky splňují a můžeme dovést celou dřevěnou konstrukci z ČR.
FAQ – maskot René
Kdo je René?

René, pojmenovaný po svém tvůrci Reném Roubíčkovi, je oficiálním maskotem českého národního pavilonu na světové výstavě EXPO 2025. Pochází z galaxie Česko a ztělesňuje hlavní téma českého národního pavilonu: Talent a kreativita pro život. René, jako přítel oficiálního japonského maskota Myaku-Myaku, symbolizuje vzájemnou spolupráci mezi Českem a Japonskem, a připomíná historický odkaz československého pavilonu na EXPO 1970, které se také konalo v Ósace.
Proč je maskotem zrovna René?
Reného jsme objevili v Křišťálovém údolí, kolébce českého křišťálu, v ateliéru slavného českého skláře Reného Roubíčka. Skleněný maskot René, vytvořený v minulém století, vychází z tradic českého sklářství a zároveň přináší hravost a originalitu, kterou Roubíček proslul. Originální skleněná plastika Reného bude k vidění v českém národním pavilonu. Sklárna Pačinek Glass navíc připravuje limitovanou edici 25 skleněných kopií, které budou k dispozici na jaře 2025.
René Roubíček se skrze maskota po 55 letech symbolicky vrátí do japonské Ósaky, kde v roce 1970 vystavoval svou skleněnou plastiku Mrak. Stane se tak jediným umělcem, který vystavuje na obou ósackých světových výstav ách – v roce 1970 i 2025. O příbehu maskota jsme natočili krátký film.
Plyšový René a KimoKawaii
Vedle skleněného originálu se šije i plyšový René, a to v barvě, která odkazuje na uranové sklo, se kterým René Roubíček jako jeden z prvních v Česku pracoval. René si získal srdce fanoušků po celém světě, především v Japonsku, kde jeho design označují jako „KimoKawaii“ – tak zvláštní, až milý. Příspěvky s Reném, fanouškovské ilustrace, animace a koláže dosáhly na sociálních sítích desítky milionů zhlédnutí. Reného popularita představuje jedinečnou příležitost komunikovat a propagovat českou značku v Japonsku oblíbeným konceptem maskotů, který koresponduje s tamní kulturou. René se stává symbolem kreativity a spolupráce, a skrze plánovaný merch a další produkty inspirované Reném mohou firmy oslovit široké publikum a zaujmout partnery na japonském trhu.