Kultura

Giuseppe Verdi: Nabuco

Brno 2. dubna 221

Bez hudby nežijeme!

Janáčkova opera NdB zpřístupní svým divákům nové inscenace on-line. Po březnové premiéře Evžena Oněgina, která se odehrála jako živý přenos na ČT Art, nabídne brněnský operní soubor novou inscenaci Verdiho slavné opery Nabucco, tentokrát již ve vlastní produkci. Vstupenky ke zhlédnutí záznamu mohou diváci pořídit na webových stránkách ndb-nabucco.cz v cenových hladinách 100, 200 a 500 Kč, a dle svých možností tak podpořit Janáčkovu operu. Diváci, kteří zvolí vstupenku za 500 Kč, obdrží podepsanou fotografii hvězdnými sólisty Daliborem Jenisem (Nabucco) nebo Csillou Boross (Abigail). Představení můžete zhlédnout od 19.5.2021 19:00 do 20.5.2021 do 23:00.

Jsme jasným důkazem toho, že operní soubor může v současné době fungovat se všemi opatřeními a naplňovat své poslání. Pravidelné a spolehlivé testování, které pro nás zajištuje Společnost Podané ruce, umožňuje bezpečné fungování našeho souboru. Nová online premiéra Nabucca bude, věřím, inspirativní pozvánkou do našeho divadla, protože živé představení a přítomnost v našem krásném divadle nic nenahradí.“

Umělecký šéf Janáčkovy opery Jiří Heřman

Verdiho Nabucco patří již od roku 1985 nepřetržitě k nejpopulárnějším titulům repertoáru brněnské opery. Dílo, které se stalo záhy po své premiéře roku 1842 symbolem boje za svobodu národa a víry, v sobě však stejně jako další Verdiho opery skrývá i další mnohem komornější příběh o lásce a rodinných vztazích. Obojí přetavil italský mistr do strhující hudby, a jestliže sboru patří slavné číslo „Va, pensiero, sull’ali dorate“ (Leť, myšlenko, na zlatých křídlech…), ani představitelé hlavních postav nepřijdou zkrátka. Rozený dramatik Verdi pro ně napsal virtuózní party plné vášně a temperamentu.

V nové inscenaci v režii Jiřího Heřmana a hudebním nastudování Ondreje Olose se jich zhostí ti nejlepší. Na brněnské jeviště se vrací sopranistka Csilla Boross v roli Abigail a tenorista Enrico Casari, který skvěle ztvárnil Živného v podzimní premiéře Janáčkova Osudu. V titulní roli se na jevišti Janáčkova divadla poprvé představí slovenský barytonista Dalibor Jenis, hvězda předních operních domů. Je více než 25 let hostem prestižních scén, jako jsou Vídeňská státní opera, londýnská Covent Garden, milánská La Scala, pařížská Opéra Bastille a další. Nabucco a další verdiovské role patří k jeho doménám.

Dalibor Jenis k roli krále Nabuchodonosora, kterou mnohokrát ztvárnil na předních světových jevištích, poznamenává: „Verdiho hudba je jednoduše krásná. Jeho díla jsou velmi dramatická a do některých postav zpěvák dozrává několik roků. Proto je to cesta dlouhá a krásná pro každého pěvce. Charakter Nabucca se během celé opery vyvíjí od tyrana až po milujícího otce, a tak je to velmi zajímavé nejen po pěvecké, ale i po herecké stránce.“

Pro další informace a zajímavosti o inscenaci Nabucco můžete zhlédnout video pozvánku od režiséra Jiřího Heřmana, dramaturgyně Patrici Částkové a dirigenta Ondreje Olose. Fotografie můžete stáhnout na Flikru Janáčkovy opery.

Patricie Částková: 

Ondrej Olos:

Nabucco

Opera o 4 dějstvích

Hudba                   Giuseppe Verdi

Libreto                  Temistocle Solera

Hudební nastudování        Ondrej Olos

Režie                                Jiří Heřman

Scéna                               Tomáš Rusín

Kostýmy                           Zuzana Štefunková Rusínová

Světelný design                Jiří Heřman

Choreografie                    Kateřina Nováčková

Dramaturgie                     Patricie Částková

Sbormistr                         Pavel Koňárek

Videoprojekce                  Tomáš Hrůza

Osoby a obsazení

Nabucco                          Dalibor Jenis

Abigail                             Csilla Boross

Zachariáš                          Jiří Sulženko

Fenena                             Václava Krejčí Housková

Ismael                              Enrico Casari

Velekněz                           Jan Šťáva

Abdallo                            Petr Levíček

Baal                                 Lukáš Lepold

Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB

On-line premiéra 19. května 2021 v 19h.

Představení můžete zhlédnout po dobu 28 hodin v časovém rozmezí od 19.5. 19:00 do 20.5. 23:00.

Inscenační tým

Ondrej Olos vystudoval obor dirigování na Konzervatoři v Žilině u Milana Seidla a na JAMU ve třídě doc. E. Skotáka. V roce 2006 získal Cenu Leoše Janáčka za nastudování komorní verze opery Příhody lišky Bystroušky v Komorní opeře JAMU. V rámci festivalu Janáček Brno 2008 nastudoval Janáčkovu Její pastorkyňu v původní verzi 1904. V současnosti působí v Janáčkově opeře NdB a ve Slovenském národním divadle, kde dirigoval např. Čajkovského Evžena Oněgina a Pikovou dámu, Verdiho Macbetha, Dona Carlose a Sicilské nešpory, Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky, Káťu Kabanovou, Šárku, Její pastorkyňu a Věc Markopulos, Straussova Netopýra, Leoncavallovy Komedianty, Pucciniho Gianni Schicchi, Plášť, Turandot, Toscu, Nedbalovu Polskou krev, Rossiniho Lazebníka sevillského a Hedvábný žebřík, Straussovu Salome, Smetanovu Prodanou nevěstu, Mozartova Dona Giovanniho a Cosě fan tutte, Offenbachovy Hoffmannovy povídky, Donizettiho Marii di Rohan a Nápoj lásky, Dvořákovu Rusalku. Jako dirigent spolupracoval rovněž s Řeckou národní operou v Athénách (Příhody lišky Bystroušky, 2015; Věc Makropulos, 2018), Den Jyske Opera Aarhus (Káťa Kabanová, 2013), Opera de Rennes, Opera de Limoges a Opera de Reims (Její pastorkyňa, 2011), ND Praha (koncert Mozartovy narozeniny, Slavnostní koncert ke 100. výročí vzniku ČSR, Rusalka), Divadlo J. K. Tyla (Sedlák kavalír), Státní divadlo Košice (Gianni Schicchi, Plášť, Dialogy Karmelitánek, Samson a Dalila). Pravidelně spolupracuje se Symfonickým orchestrem Slovenského rozhlasu, s košickou Filharmonií, ŠKO Žilina, Pražskou komorní filharmonií, Filharmonií Brno, Moravskou filharmonií Olomouc, Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín, s Filharmonií Hradec Králové a dalšími. Je rovněž vyhledávaným

klavíristou a komorním hráčem.

Jiří Heřman vystudoval zpěv na konzervatoři v Plzni a operní režii na pražské AMU. Renomé si získal jak komorními projekty v netradičních prostorech, tak inscenacemi na velkých operních jevištích. K těm prvním patří např. Lamenti (2004), původní scénická meditace na text F. Micieliho a hudbu Michala Nejtka, uvedená v Universálním prostoru NoD, v divadle Schlachthaus Theater ve švýcarském Bernu a na festivalu Rio Cena Contemporânea v brazilském Riu de Janeiro, nebo česká premiéra duchovní hry B. Brittena Curlew River (2005) v bývalém kostele sv. Máří Magdalény na Malé Straně (České muzeum hudby) v rámci festivalu Struny podzimu. Na velkém jevišti se představil v plzeňském Divadle J. K. Tyla Saint‑Saensovym Samsonem a Dalilou (2002), Wagnerovým Bludným Holanďanem (2004), který získal Cenu Sazky a Divadelních novin, a Gounodovým Faustem a Markétou (2013). V letech 2007–2012 byl uměleckým šéfem opery Národního divadla. Nastudoval zde šest inscenací, které získaly mimořádný ohlas publika i kritiky – Monteverdiho Orfea, Dvořákovy opery Rusalka a Jakobín, Hry o Marii B. Martinů, Wagnerova Parsifala a Brittenovu Glorianu. K jeho dalším uměleckým počinům patří originální scénické zpracování Schubertovy Zimní cesty (2013) v prostoru filmového ateliéru č. 4 na pražském Barrandově a v roce 2014 činoherní Lorcova Yerma v Jihočeském divadle, Rusalka v Otáčivém hledišti v Českém Krumlově, Fibichova opera Pád Arkuna v Národním divadle v Praze (2014), Pucciniho Tosca v Janáčkově opeře NdB (2015), Řecké pašije B. Martinů v Aalto-Musiktheater v Essenu (2015), Pucciniho Madama Butterfly v pražském Národním divadle (2016), dvojvečer Epos o Gilgamešovi B. Martinů a Dido a Aeneas H. Purcella v Janáčkově opeře NdB, který získal cenu Divadelních novin za Hudební inscenaci roku 2016. Z nedávných inscenací v Janáčkově opeře NdB to jsou Dvořákův Čert a Káča (2016), česká premiéra opery Láska na dálku K. Saariaho (2017), která získala cenu Divadelních novin za Hudební inscenaci roku 2017, mimořádné projekty s brněnským operním souborem Gounodův Faust a Markéta (2017) a Smetanova Libuše (2018), která získala cenu Divadelních novin za Hudební inscenaci roku 2018, určené pro BVV, Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky, které zahájily festival Janáček Brno 2018, a Straussův Růžový kavalír (2019). V rámci Pražského Quadriennale 2015 působil jako komisař pro sekci Hudba a prostor. Od ledna 2015 je uměleckým šéfem Janáčkovy opery NdB.

Tomáš Rusín po absolvování brněnské Fakulty architektury Vysokého učení technického a praxi u prof. Holzbauera ve Vídni založil spolu s Ivanem Wahlou ateliér RAW. V oblasti architektury obdržel několik cen, například Grand Prix Obce architektů za interiér (1995) a za rekonstrukci (1998), hlavní cenu Interiér roku Design centra ČR (2000), Grand Prix za architekturu (2013) a Českou cenu za architekturu (2016). V roce 2010 se habilitoval na brněnské fakultě architektury a získal zde docenturu. V letech 1990–1992 vyučoval na katedře scénografie brněnské JAMU. V oblasti scénografie spolupracuje s mnoha režiséry, např. s J. A. Pitínským, Hanou Burešovou, Romanem Polákem, Arnoštem Goldflamem, Jurajem Nvotou, Břetislavem Rychlíkem, Vladimírem Morávkem a Jiřím Heřmanem. Představení Jób brněnského HaDivadla obdrželo v roce 1996 cenu Alfréda Radoka jako představení roku, za scénografii k představení Dido a Aeneas v Městském divadle v Plzni získal v roce 1998 cenu Alfréda Radoka a představení Top Dogs obdrželo v roce 2003 cenu MAX. V roce 2005 získal cenu DOSKY za nejlepší scénografii sezóny na Slovensku za představení Ignorant a šialenec v Slovenském národním divadle.

V roce 2007 obdrželo představení Smrt Pavla I., realizované v Městském divadle Brno, cenu Alfréda Radoka.

Z posledních realizací Tomáše Rusína v oblasti scénografie jmenujme například balet Pták Ohnivák v Národním divadle Brno, Konec masopustu v Národním divadle v Praze, Divá Bára a Mrtvé duše v Městském divadle Brno, Maryša, Mnoho povyku pre nič, Zem úsmevov a Zmierenie v Slovenském národním divadle, Pád Antikrista v Moravském divadle Olomouc a Otvírání studánek Alfréda Radoka v Národním divadle Brno. Pro Janáčkovu operu NdB vytvořil scénografii k inscenaci Láska na dálku K. Saariaho (2017), k Smetanově Libuši (2018) a Straussovu Růžovému kavalíru (2019).

Zuzana Štefunková Rusínová se narodila v Martině roku 1970. Absolvovala SUPŠ Uherské Hradiště, obor užitá malba, DAMU Praha, obor alternativní a loutková scénografie a v roce 1991 studijní stáž na Filmhuset ve Stockholmu. Spolupracuje s řadou českých i slovenských režisérů – P. Gábor, J. Pokorný, A. Petrželková, V. Čermáková, D. Drábek, M. Porubjak, Jakub Nvota, V. Morávek. Nejvíce inscenací vytvořila s režisérkou H. Burešovou (např. Pavel I. pro Městské divadlo Brno získal cenu A. Radoka jako nejlepší představení roku), s režisérem Jurajem Nvotou (Zázrak v černém domě, Divadlo Na zábradlí; Mnoho kriku pre nič, SND; Zmierenie alebo dobrodružstvo pri obžinkoch, SND; Zem úsmevov, SND). Ve spolupráci s J. A. Pitínským vytvořila přes dvacet inscenací. Mnohé z nich byly oceněny jako nejlepší představení roku (Sestra úzkost, Dejvické divadlo; Jób, HaDivadlo; Dido a Aeneas, Plzeň). Za představení Thomase Bernhardta Ignorant a šialenec obdržela cenu DOSKY za nejlepší kostým roku 2005. Pro Janáčkovu operu NdB vytvořila kostýmy k inscenaci Láska na dálku K. Saariaho (2017), k Smetanově Libuši (2018) a Straussovu Růžovému kavalíru (2019).

Mgr. Karolína Štorková

Sdílejte ...