Zdraví

Evropské strukturální a investiční fondy přispěly na modernizaci tří učeb-ních koutků pro dětské pacienty v Nemocnici Na Bulovce

Praha 1. prosince 2019

Děti hospitalizované v Nemocnici Na Bulovce o školní výuku nepřicházejí. Základní škola a Mateřská škola při Nemocnici Na Bulovce vznikla již před 68 lety.  Jen ve školním roce 2018/2019 prošlo rukama nemocničních učitelů celkem 1 646 dětí. Díky spolufinancování z Evropských strukturálních a investičních fondů teď dětští pacienti na Ortopedické klinice, Pediatrickém oddělení a na Dětské chirurgii mohou užívat tři nově zrekonstruované učební koutky s moderním vybavením, v hodnotě 950.000 Kč.

V uplynulém školním roce bylo v Nemocnici Na Bulovce evidováno 494 dětí ve věku mateřské školy, 618 žáků navštěvovalo 1. stupeň základní školy a 510 bylo teenagerů z 2. stupně ZŠ a ze středních škol. Nemocnice se postarala také o výuku malých cizinců, kterých bylo celkem 76 – nejčastěji šlo o ukrajinské, slovenské, ruské a vietnamské děti. 

Individuální přístup k výuce

Děti jsou během své hospitalizace zařazovány do vzdělávání na základě doporučení ošetřujícího lékaře a se souhlasem rodičů. Pedagogové pracují po celý školní rok v šesti budovách v areálu nemocnice. Ležící dětští pacienti jsou vzděláváni přímo na pokojích, v ostatních případech probíhá výuka v denních místnostech, nyní nově i v učebních koutcích na dětském oddělení Ortopedické kliniky, Pediatrickém oddělení a  Dětské chirurgii. Trvalou součástí vybavení na odděleních jsou počítače, notebooky a tablety s výukovými programy, ale také široké spektrum učebnic, encyklopedií, didaktických her a dalších pomůcek sloužících k výuce i zájmovému vzdělávání. Pro ležící pacienty jsou k dispozici speciální polohovací stolky a různé kompenzační pomůcky. „Vybavení školy moderními učebními pomůckami včetně digitálních technologií, na které jsme od Evropské Unie získali celkem 3,36 milionů korun, dává pedagogům příležitost aktuálně volit specifické metody, zadávat náročnější úkoly, respektovat vlastní postupy řešení a podporovat kreativitu. S každým žákem pracujeme individuálně, podle jeho potřeb a možností,“ vysvětluje ředitelka Základní školy a Mateřské školy při Nemocnici Na Bulovce, Mgr. Bc. Radislava Jiřičková. V případě potřeby lze využít také služeb školní psycholožky. Škola nevydává vysvědčení, eviduje pouze údaje o průběhu a obsahu vzdělávání, které následně využívají kmenové školy žáků.

Moderní technologie ve službách nemocných dětí

Ve sborovně i na všech odděleních mají učitelé i žáci přístup k internetu, který je díky Operačnímu programu „Praha – pól růstu ČR“ řešen vlastní bezdrátovou sítí. Z Evropských strukturálních a investičních fondů zase byla hrazena modernizace zařízení a vybavení učebních koutků, podpora společného vzdělávání, individualizace výuky a rozvoj čtenářské nebo matematické gramotnosti, polytechnické výchovy, cizích jazyků a environmentální výchovy moderními učebními pomůckami včetně digitálních technologií. „Děkuji všem zaměstnancům, bez jejichž výrazného pracovního nasazení bychom zřejmě nedokázali dostát závazku profinancovat za rok téměř pět milionů korun, říká ředitelka školy Radislava Jiřičková. S pomocí moderních technologií mohou děti výsledky své práce prezentovat na školním Facebooku nebo na nástěnkách, případně je elektronicky odeslat rodičům nebo do své domovské školy.  Z lůžek mohou děti na iPadech díky Operačnímu programu „Praha – pól růstu ČR“ pozorovat hnízdění ptáků v budce nebo bujný život v krmítku. 3D tiskárnu vlastní škola již několik let a využívá jí k rozvoji polytechnického vzdělávání žáků. 

Děti se v nemocnici učí i cizí jazyky

Součástí školního vzdělávání v Nemocnici Na Bulovce je také výuka cizích jazyků, v návaznosti na tom, jaké jazyky se děti učí ve své kmenové škole. Ve školním roce 2018/2019 nemocnice zajišťovala základní výuku angličtiny a němčiny, doplněnou o volitelnou francouzštinu a ruštinu. Malí pacienti mohou využívat možnost konverzace v angličtině, k jejich motivaci pomáhá i zábavná výuka prostřednictvím tabletů. Největšího pokroku však obvykle hospitalizovaní žáci dosahují, když je na lůžkovém oddělení současně i nějaký cizinec a mohou se učit přirozenou cestou při běžné konverzaci. Pro malé pacienty ze zahraničí (a nejen pro ně) pak pedagog plánuje výuku tak, aby vycházela ze zájmů, zkušeností a potřeb dětí různých kultur, etnik a sociálního prostředí.

www.bulovka.cz

Simona Krautová

Sdílejte ...