Geis CZ: Na nové mýto jsme připraveni
Praha 27. listopadu 2019
Už za necelý týden se změní mýtný systém – místo mikrovlnné technologie se začne na tuzemských dálnicích využívat systém založený na bázi satelitního sledování vozidel. Pro dopravce to znamená vybavit všechny své vozy s hmotností nad 3,5 tuny novou palubní jednotkou.
„Nečekali jsme na poslední chvíli, ale připravili jsme se včas a v klidu,“ uvádí ing. Karel Drbal, obchodní ředitel Geis CZ s.r.o. „Všechna naše vlastní vozidla jsou již zaregistrována a vybavena novou palubní jednotkou,“ dodává. „Nový provozovatel mýta, kterým je konsorcium firem CzechToll a SkyToll, spustil registraci 22. září, nicméně podle jeho údajů se do 20. listopadu do systému registrovalo 251 tisíc vozidel, což je přibližně 55 % z celkového očekávaného počtu 458 tisíc automobilů. S registrací podle CzechToll váhají hlavně menší dopravci ze zahraničí. „Pokud začátkem prosince dojde k prorokovanému kolapsu dopravy na hranicích, postihne to ale bohužel i ty, kteří se na změnu připravili. Je pravděpodobné, že i některé naše vozy uvíznou v kolonách,“ konstatuje Karel Drbal.
Kauce za palubní jednotu stoupla z dosavadních 1 550 na 2468 korun, takže i když nedojde ke zvýšení mýtných poplatků, náklady dopravců stouply. „Od 1. ledna 2020 navíc bude nově zpoplatněno téměř 900 kilometrů silnic I. třídy a 35 kilometrů nových dálnic. Navýšení zpoplatněných úseků je téměř padesátiprocentní a to se odrazí na ceně přepravy. „Jisté je, že všichni dopravci budou muset zvyšovat poplatky za přepravu zboží. Mýto se totiž nově bude týkat i takových úseků, jako jsou obchvaty měst, nebo velmi frekventovaných silnic, které slouží jako spojnice,“ vysvětluje Karel Drbal. „Mýto je forma daně, kterou nedokážeme v jeho rozsahu a výši nijak ovlivnit s výjimkou nasazení aut s vyššími ekologickými standardy, díky kterým minimalizujeme výši poplatků odváděných státu,“ uvádí Karel Drbal. „Náš vlastní vozový park ve své většině využívá vozy EUR5 a vyšší, ale ani tak se růstu mýtných poplatků nevyhneme,“ připomíná a dodává, že zdražení přepravy se s největší pravděpodobností promítne do konečných cen veškerého zboží.
Více informací na: www.geis-group.cz
Zdroj fot: Geis CZ.s.r.o.
Dana Samková
O skupině Geis
Skupina Geis má hlavní sídlo v německém Bad Neustadtu. Její historie se začala odvíjet již v roce 1945, kdy Hans Geis založil dopravní společnost. Během své existence se rozvinula v globálního poskytovatele komplexních logistických služeb. Skupinu vlastní a řídí po celou dobu rodina Geis. Dnes zaměstnává kolem 6 850 lidí a v roce 2018 vygeneroval obrat 955 milionů EUR.
Do skupiny patří společnosti v Německu, Švýcarsku, Lucembursku, Rakousku, Polsku, České republice a na Slovensku. Hlavní oblasti podnikání skupiny Geis jsou Road Services (balíkové / paletové / kusové / celovozové přepravy), Logistics Services (kontraktní logistika, výroba obalů) a Air+Sea Services (letecké a námořní přepravy, speciální projekty přeprav).
V České republice patří do skupiny Geis firmy Geis CZ s.r.o., Geis Parcel CZ s.r.o., Geis CZ Air+Sea s.r.o., Geis Solution CZ s.r.o. a Spedition Feico, spol. s r.o. Na Slovensku je to Geis SK s.r.o. a Geis Parcel SK s.r.o. Česko-slovenská část skupiny zajišťuje komplexní logistické služby, a to od balíkových přeprav přes kusové, paletové a celovozové přepravy, letecké a námořní přepravy, kontraktní logistiku včetně vývoje a výroby obalů, od jednoduchého skladování až po sofistikované logistické projekty. Zaměstnává více než 1600 pracovníků na 42 pobočkách a v roce 2018 dosáhla obratu téměř 6 miliard CZK.