Češi nakupují vánoční dárky dřív a častěji online. Home Credit zná rozpočet většiny domácností
Brno, 28. listopadu 2025
Vánoce se blíží a většina Čechů již má svou nákupní strategii: nákup vánočních dárků plánuje s předstihem, navštěvuje častěji e-shopy a cílí na rozumný „zlatý střed“ výdajů. Podle aktuálního průzkumu* společnosti Home Credit chce 31 % Čechů utratit za dárky nejčastěji mezi 5–10 tis. Kč. Dalších 28 % počítá s rozpočtem 3–5 tis. Kč, 18 % se vejde do 3 tis. Kč a 20 % odhaduje útratu na 10–20 tis. Kč. Dárky za více než 10 tis. Kč plánuje nakoupit až čtvrtina Čechů. Z výsledků tak jednoznačně vyplývá, že nejvíce nakupujících chce dodržet rozpočet 5-10 tis. Kč. Mnoho rodin se vejde i do 5 tis. Kč. Jedná se především o jednočlenné domácnosti (67 %), osoby ve věku 18-26 let (64 %) a domácnosti s příjmem do 40 tis. Kč (63 %).

Hlavní kouzlo Vánoc spočívá v radosti ze společně stráveného času. Když si nákupy dobře naplánujete a využijete pár chytrých tipů, zvládnete dárky pořídit včas, bez stresu a s úsměvem. A podle aktuálního průzkumu společnosti Home Credit se Češi v tomto směru stále zlepšují – nakupují dřív, s rozmyslem a tak, aby si svátky užili naplno.
Kdy nakupujeme? Předvánoční finiš se posouvá o něco dřív. Tři čtvrtiny Čechů (74 %) pořizují většinu dárků už v listopadu nebo na začátku prosince. Last minute nákupy jsou dnes spíš okrajovou záležitostí – těsně před Štědrým dnem nakupuje už jen 9 % lidí. Stejné procento pořizuje dárky s větším náskokem a 16 % je nakupuje v průběhu celého roku. Výsledkem je klidnější listopad i první prosincové týdny místo dřívějšího shonu na poslední chvíli.
Kde se letos plní seznamy přání? Online s přehledem vede. V e‑shopech nakupuje většinu dárků 60 % Čechů, což je o 5 % více než v roce 2023. Kamenné obchody ale z tradice nemizí – preferuje je 31 % nakupujících většinou ve věku 54–65 let: zejména pokud si přejí dárek vidět, osahat a rovnou si ho odnést domů. Ideální je proto chytré propojení obou světů: pohodlí internetu a jistoty osobního výběru.
Pod stromečkem se vyplatí sázka na klasiku. Mezi nejčastěji zvažované dárky patří kosmetika, oblečení, hračky, elektronika a knihy. Výběr proto jako již tradičně sahá od voňavých setů přes chytré vychytávky až po dobré čtení. A co slevy? Češi k nim přistupují uvážlivě. 46 % kombinuje nákupy ve slevě s cenami „na běžné cenovce“, zatímco 13 % přiznává výhradně lov na akce. Ve chvíli, kdy narazíme na ideální dárek, proto často
spojujeme výhodné nabídky s nákupem „bez čekání“.
Rozpočet a finanční disciplína hrají velkou roli. Pevný rozpočet na dárky si pravidelně stanovuje 29 % Čechů a dalších 28 % aspoň občas. Naopak 43 % ho vůbec neřeší. Jakmile si dáme nějaký limit, většinou se ho snažíme dodržet: 14 % ho hlídá velmi důsledně, kdežto 13 % přiznává, že se jim to vůbec nedaří. Zde se jedná většinou o lidi s nižším měsíčním příjmem do 25 tis. Kč. A jaký je tip na klidné Vánoce? Napište si částku, držte se jí a postupně odškrtávejte splněné položky.
Ombudsman klientů Home Creditu Miroslav Zborovský radí, jak nakupovat v pohodě a bez stresu: „Nejprve si připravte seznam lidí, kterým chcete dát dárek, a u každého si určete orientační částku – pomůže to držet krok s realitou i emocemi. Při online nákupech sledujte termíny doručení a využijte prodloužené lhůty pro vrácení po Vánocích. Co je potřeba vyzkoušet, kupte osobně; u elektroniky a hraček zkontrolujte záruku i dostupnost servisu. A při balení zkuste udržitelnou cestu: opakovaně použitelné tašky, pěkné krabice a přírodní stuhy, které potěší oko i planetu. A co je asi nejdůležitější? Vyhněte se nepromyšleným půjčkám.“
*Sběr dat byl realizován ve dnech 3. – 6. 11 2025 prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na reprezentativním vzorku 1000 respondentů ve věku 18-65 let, česká online populace.
Společnost Home Credit a.s. byla založena v roce 1997 a dnes je dceřinou společností Air Bank a.s. Home Credit pomáhá lidem nejen při nákupech na splátky přímo v obchodech a na internetu, ale nabízí také hotovostní úvěry a úvěry na auta, konsolidaci stávajících půjček nebo kreditní karty. V Česku poskytl Home Credit a.s. v roce 2024 úvěry v celkové výši 18,2 miliardy Kč. Více na www.homecredit.cz
Skupina PPF je soukromý mezinárodní investiční a industriální holding s různorodým portfoliem aktiv. Působí ve 25 zemích a investuje v mnoha odvětvích, včetně telekomunikací, médií, finančních služeb, nemovitostí, strojírenství a e-commerce. Skupina vlastní aktiva ve výši 43,5 miliardy eur a celosvětově zaměstnává 45 tisíc lidí (k 30. červnu 2025).

