Kultura

Čtvrtý abonentní  koncert Pražského komorního orchestru sezóny 2025

Praha 3. listopadu 2025

Milí abonenti, přátelé a příznivci PKO, přijměte tímto pozvání na závěrečný koncert sezóny 2025 Pražského komorního orchestru.  Čeká nás krásný večer s hudbou období baroka, či barokem inspirovanou, se sólovými houslovými party v provedení naší koncertní mistryně Ludmily Pavlové.

V koncertním sále Pražské konzervatoře zazní skladby:

Georg Friedrich Händel (1685–1759) – Concerto grosso č. 8 c moll, je součástí cyklu dvanácti koncertů, které Händel vytvořil v roku 1739 během dvanácti dnů a roku 1740 je vydal pod názvem 12 Grand Concertos. Hlavním účelem této sbírky bylo vytvořit instrumen­tální mezihry pro divadelní představení. Concerto grosso č. 8 c moll má charakter barok­ní svity, některá témata skladatel převzal ze svých dřívějších skladeb.

Johann Sebastian Bach (1685–1750) – Braniborský koncert č. 3 G dur

Bach složil Braniborské koncerty při svém působení v Köthenu na postu kapelníka knížete Leopolda von Anhalt-Köthen. Koncerty nevznikaly najednou a každý z nich má od­lišné, často velmi specifické nástrojové obsazení. Celý cyklus Bach dokončil v roce 1721 pod titulem Šest koncertů pro různé nástroje. Třetí koncert G dur vznikl jako jeden z prvních.

Druhé Bachovo dílo, které je na programu večera, Koncert pro housle a orchestr a moll, je jedním z jeho významných děl pro sólové housle a orchestr. Vzniklo také během skladatelova působení v Köthenu a dochovalo se v podobě originálního souboru partů z doby kolem roku 1730.

Bohuslav Martinů (1890–1959) – Serenáda č. 2 – Kasace pro dvoje housle a violu

Martinů vytvořil během února až března 1932 čtyři Serenády, psal je během svého pobytu v Paříži, kdy byl ovlivněn tamním uměleckým prostředím. Každá serenáda je určena pro jiné instrumentál­ní obsazení. Druhá, s doplňujícím názvem Kasace, je smyčcové trio. Skladba byla poprvé provedena roku 1939 v Praze.

Arcangelo Corelli (1653–1713) – Concerto grosso op. 6 č. 8 g moll „Vánoční“

Corelli napsal sbírku Concerti grossi op. 6, která obsahuje dvanáct skladeb. Cyklus vyšel tiskem až v roce 1714. Právě Concerti grossi jsou dodnes z Corelliho tvorby nejvíce ceně­ny pro formální vytříbení concerta grossa jako barokní formy i žánru. V pořadí osmý koncert vznikl pravděpodobně v 80. letech 17. století a skladatel ho napsal pro Štědrý večer s pastorelou v poslední větě.

Ludmila Pavlová je česká houslistka a laureátka prestižních soutěží. Vystupuje na významných hudebních scénách jak sólově, tak v komorních složeních a od konce roku 2023 působí na pozici koncertní mistryně Pražského komorního orchestru.

Ve 13 letech debutovala v pražském Rudolfinu s Josefem Sukem v rámci cyklu koncertů „Josef Suk uvádí mladé talenty“ a rok poté provedla Koncert pro housle a orchestr e-moll F. Mendelsohna-Bartholdy ve Spojených arabských emirátech. V tomtéž roce debutovala na festivalu Pražské jaro.

 Kromě mnoha jiných ocenění vyhrála v červnu 2019 zlatou medaili s vysokým vyznamenáním na 4th Manhattan International Music Competition.

Tato skvělá mladá houslistka se představila i na mnoha významných tuzemských a zahraničních festivalech. Od roku 2023 vyučuje také na Akademii múzických umění v Praze.

Zakoupit vstupenky
Sdílejte ...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *