Historie

Tradice Dušiček zůstává pro Čechy srdeční záležitostí

Modletice 31. října 2025

Běžně nakupují při svém každodenním nákupu svíčky, v posledních letech ale čím dál tím více i řezané květiny, věnce i dekorace v květináčích

Přestože se v posledních letech stále více mluví o Halloweenu, české Dušičky mají v srdcích lidí stále pevné místo. Podle průzkumu společnosti BILLA si svátek Památky zesnulých připomínají až dvě třetiny Čechů, zatímco Halloween slaví pouze 3 %. Kombinovaně oba svátky uznává zhruba pětina dotazovaných, pětina populace neslaví ani jeden ze svátků.

Češi spojují Dušičky především s úctou a tradicí

Pro tři čtvrtiny dotázaných (74 %) je hlavním důvodem pro nákup květin a dekorací právě úcta k zemřelým, pětina pořizuje výzdobu „ze zvyku“ a 6 % z estetických důvodů. Nejpreferovanějším typem květin jsou na Dušičky pro 34 % respondentů věnce, pro 32 % respondentů květiny v květináči, jako například vřesy nebo chryzantémy. Řezané květiny jako například astry, hortenzie apod. kupuje u příležitosti Památky zesnulých 17 % a suché vazby 16 % dotázaných.

Ženy dávají častěji přednost květinám v květináči, muži naopak volí řezané květiny – u mladších respondentů (18–26 let) dokonce ve 30 % případů.

Květiny stále častěji nakupujeme v řetězcích

Ačkoliv většina lidí stále chodí do květinářství (63 %), stále více zákazníků pořizuje květiny i v obchodních řetězcích (24 %) nebo v zahradnictvích (12 %). Zákazníky k nákupu v supermarketech nejčastěji vede pohodlná dostupnost při běžném nákupu potravin (45 %), následovaná cenovou výhodností (34 %) a širokým výběrem (13 %). Každý desátý pak uvedl, že mu při nákupu vyhovuje delší otevírací doba obchodních řetězců oproti květinářstvím, která zpravidla zavírají dříve.

Ženy nakupují květiny v obchodním řetězci bez ohledu na příležitost a pravidelněji (41 %) než muži (26 %). Muži volí nákup květin častěji z praktických důvodů, a to zejména, „když mají prodejnu po cestě“ (34 %).

Halloween zůstává spíše doplňkem

Ačkoliv Halloween v Česku slaví jen menšina, BILLA ani tuto skupinu zákazníků neopomíjí.
Součástí nabídky jsou také dýně, sladkosti, halloweenské dekorace či lampiony, které v posledních letech nabývají na popularitě především mezi mladší generací.

BILLA rozšiřuje podzimní sortiment pro dušičkové období a Halloween

Společnost BILLA na základě těchto trendů rozšířila podzimní nabídku o květiny v květináči, věnce, svíčky i sezónní dekorace. V období kolem Dušiček zákazníci naleznou ve všech prodejnách BILLA desítky produktů českých dodavatelů – od tradičních listopadek až po moderní suché vazby či dekorativní svíčky. „Průzkum potvrzuje, že lidé u nás nepořizují jen potraviny, ale i produkty spojené s rodinnými tradicemi a pietou. Naše nabídka se proto stále více přizpůsobuje tomu, aby zákazníci našli vše potřebné na jednom místě – od čerstvých potravin po sváteční výzdobu,“ říká Daniela Korotvičková, vedoucí oddělení nákupu BILLA Česká republika.

Podrobnější informace o podzimní nabídce najdete v právě zveřejněném katalogu na webu www.billa.cz a v aktuálních letácích.


O průzkumu: Průzkum realizovala agentura Instant Research (Ipsos) v říjnu 2024 na vzorku 516 respondentů ve věku 18–65 let.

BILLA ČR je součástí skupiny REWE International AG. Na českém trhu působí od roku 1991. S obratem ve výši více než 35 mld. Kč (2023), s 287 prodejnami a více než 6 500 zaměstnanci je BILLA lídrem na trhu supermarketů. Na průměrné prodejní ploše 900 m2 nabízí široký výběr produktů známých i privátních značek. Velký důraz je kladen na čerstvý sortiment, jako jsou lahůdky, pečivo, ovoce a zelenina, mléčné produkty, maso a chlazené produkty. Společnost BILLA se soustředí na podporu českých producentů, proto české potraviny tvoří již 72 % jejího celkového obratu. České potraviny jsou také součástí jejích vybraných privátních značek – především Vocílky a České farmy. Mezi další oblíbené privátní značky se řadí Srdce domova, Nice Bites, BILLA bio, BILLA, BILLA Premium, BILLA Ready, BON VIA, Today, Clever, Vives, ZOO ROYAL nebo Milora.    

   

REWE International AG je lídrem na rakouském trhu v oblasti prodeje potravinového a drogistického zboží a jedním z největších zaměstnavatelů v Rakousku. Ve 3 694 prodejnách v Evropě zaměstnává téměř 80 000 pracovníků. REWE International AG je součástí německé REWE Group, která působí ve 13 zemích Evropy a patří k nejvýznamnějším evropským maloobchodním skupinám a prodejcům rodinných dovolených. REWE International AG se sídlem v rakouském Wiener Neudorfu provozuje obchodní společnosti BILLA, BILLA PLUS, PENNY, BIPA a ADEG a řadu vlastních produktových značek. V segmentu supermarketů má prodejny v 7 zemích střední a východní Evropy. Více informací na: http://www.billa.cz   

Sdílejte ...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *