Ekonomika

Zálohy za energie: jak fungují a jak je nastavit chytře

Praha 30. září 2025

Kdo by neznal ten pocit, když dorazí roční vyúčtování za elektřinu nebo plyn. V duchu si klademe otázku, jestli nás čeká příjemný přeplatek, nebo naopak nedoplatek. Přitom klíč neleží jen ve spotřebě samotné, ale i ve správně nastavených zálohách. Ty jsou totiž praktickým nástrojem, který rozloží roční náklady do pravidelných částek a přináší tak větší klid. Přesto se ale objevují otázky: kdo vlastně určuje jejich výši, kdy a jak je možné je měnit a na co máme právo?

Výše záloh za energie není jednostranné rozhodnutí dodavatele. Obvykle vychází z odhadu předpokládané spotřeby. „Cílem je, aby zákazníci platili férovou částku, která co nejvíce odpovídá jejich skutečné spotřebě, a aby je konečné vyúčtování nezaskočilo. Pokud se něco změní, například přibude nový spotřebič, počet osob nebo proběhne zateplení, je vhodné na to dodavatele upozornit a výši záloh podle toho upravit,“ vysvětluje Michal Kulig, ředitel společnosti Yello v České republice.

Vyúčtování jako příležitost, ne strašák

Většina dodavatelů energií rozděluje roční spotřebu do pravidelných záloh, které zákazníci hradí měsíčně. Obvykle jde o 11 záloh ročně, protože dvanáctý měsíc bývá vyhrazen na vyúčtování. Díky tomu se náklady rovnoměrně rozprostřou do celého roku a odběratelé se nemusejí obávat velkých výkyvů v platbách. Někteří dodavatelé umožňují první měsíc od zahájení dodávky vynechat a spotřebu za toto období zahrnout až do první faktury – jde o vstřícný krok, který zákazníkovi poskytuje čas na seznámení se s novým systémem plateb.

U společnosti Yello to funguje právě tímto způsobem. Po prvním měsíci zákazník obdrží akceptační dopis obsahující informace o způsobu a výši platby s datem první platby. Přehledný plán záloh na dalších 11 měsíců se potom posílá vždy při změně záloh nebo na žádost odběratele. Vše si lze navíc kdykoliv zkontrolovat on-line v portálu Moje Yello, případně rovnou podle potřeby upravit. „Otevřenost je pro nás klíčová. Chceme, aby zákazníci měli jasný přehled o svých platbách hned od začátku a nemuseli se bát na cokoliv zeptat,“ vysvětluje Michal Kulig.

Snižování a zvyšování záloh: společné hledání rovnováhy

Jedním z častých požadavků zákazníků je možnost měnit výši záloh. Je to logické, lidé chtějí mít platby pod kontrolou. Většina dodavatelů proto nabízí několik cest, jak úpravu provést: telefonicky, e-mailem, přes zákaznický chat nebo pohodlně on-line v klientské zóně či mobilní aplikaci.

„Snížení záloh dává smysl v situaci, kdy se domácnost rozhodne pro úsporná opatření, například výměnu spotřebičů nebo zateplení domu. Pokud se ale spotřeba nemění, je na místě opatrnost. Příliš nízké zálohy mohou vést k nedoplatku. Vždycky se snažíme zákazníkovi vysvětlit, co změna znamená. Nakonec je rozhodnutí na něm, ale je fér, aby věděl, jaký to bude mít důsledek,“ říká Michal Kulig.

Flexibilita pro různé situace

Někdy se vyplatí jít úplně opačnou cestou – zálohy navýšit, aby byl jistý přeplatek. Naopak lidé, kteří chtějí mít stabilní výši plateb po celý rok, mohou využít tzv. fixaci záloh. Je to oblíbená volba hlavně pro ty, kteří mají nastavený trvalý příkaz a nechtějí ho každý rok měnit. Fixace přináší klid a jistotu.

Specifickou situací jsou místa se zanedbatelnou spotřebou jako například garáže nebo prázdné byty. Tam je zbytečné platit vysoké zálohy, a proto se často nastavují minimální částky. Každý dodavatel k těmto případům přistupuje trochu jinak, ale cílem je vždy nastavit férovou platbu, která odpovídá realitě.

Odběratelé s průběhovým měřením odběru elektřiny, například majitelé fotovoltaických elektráren, dostávají vyúčtování i fakturu za spotřebu každý měsíc. Aby se nemuseli každý měsíc starat o měnící se částku, mohou využít inkaso. Platba se pak automaticky odečítá z jejich účtu.

Vyúčtování jako nástroj k nastavení do budoucna

Vyúčtování na konci zúčtovacího období bývá pro mnoho lidí momentem napětí. Pokud ale byly zálohy nastaveny správně, není důvod k obavám. V případě přeplatku si můžete nechat peníze vyplatit, nebo je využít na budoucí platby. Vznikne-li nedoplatek, zálohy jsou upraveny automaticky tak, aby v dalším roce více odpovídaly skutečné spotřebě.

„Vyúčtování bereme jako okamžik, kdy se se zákazníkem znovu podíváme na jeho spotřebu a nastavíme plán na další období. Naší ambicí je, aby místo řešení nepříjemných překvapení měl jistotu, že vše sedí,“ uzavírá Michal Kulig.

Společnost Yello (www.yello.cz) je alternativní dodavatel energií v České republice. Založena byla v roce 2012 a od počátku na tuzemském trhu napomáhá desítkám tisíc klientů k férovým cenám. Jedná se o adaptaci úspěšného německého konceptu Yello Strom, který sází na jednoduchost a přímočarost. Německé Yello je dceřinou společností třetího největšího dodavatele energií EnBW, česká verze Yello je součástí Skupiny PRE. Po startu v roce 2012, ve kterém začala s prodejem silové elektřiny, přidala hned v roce 2013 prodej zemního plynu. V roce 2019 spustila jedinečnou službu Férová baterie, která ukládá nespotřebovanou elektřinu k pozdějšímu využití.

Sdílejte ...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *