Ekonomika

Češi objevují Evropu vlakem: Železnice se stává atraktivní volbou pro prázdninové cesty

Plzeň 12. září 2025

 O letních prázdninách velká část Čechů cestovala po Evropě. Nedávný průzkum Škoda Group odhalil zajímavé trendy ve výběru dopravních prostředků. Jakkoliv osobní auta hrají prim, ukazuje se, že vlak je nezanedbatelnou alternativou k letadlu i na středně dlouhých evropských trasách.

Dovolenou tráví v Evropě 80 % Čechů, což potvrzuje silnou touhu po poznávání a odpočinku za hranicemi bez nutnosti pasu. Třetina cestovatelů vyráží na dovolenou v rozpětí čtyř dní až týdne, pětina lidi si dopřává jen jednodenní výlety či prodloužený víkend, ostatní stráví na evropské dovolené více než týden (14 %), nebo naopak vyráží za hranice v průběhu letních prázdnin častěji (13 %). Zbývající pětina respondentů po Evropě v létě nejezdí, buď tedy zůstává v Česku, nebo naopak volí jen vzdálenější destinace.

Prázdninové cestování po Evropě je pro Čechy především záležitostí rodiny a párů. S partnerem či partnerkou si je navzájem společníkem na cestách 38 % lidí a necelá polovina (43 %) respondentů průzkumu uvedla, že cestuje nejčastěji s rodinou, dětmi.

Silnice, železnice, letecké koridory i cyklotrasy

Díky husté dopravní síti může mít cestování po Evropě mnoho podob. Do rozhodování o výběru dopravního prostředku vstupují nejčastěji parametry jako náklady na cestu (39 %), pohodlí a komfort během cesty (37 %) a to, jak rychle budeme v cíli (35 %). Jaký dopravní prostředek tedy volí Češi nejčastěji? V zemi, kde má automobilový průmysl silné zázemí, asi nepřekvapí, že je pro většinu lidí (54 %) první volbou auto, nicméně respondenti průzkumu uváděli jako volbu č. 2 nejčastěji vlak, pro mnohé tedy představuje dobrou alternativu.

Vlak je bezkonkurenčně nejvíce (56 %) vnímán jako ekologický, respektive udržitelný způsob dopravy a necelá polovina cestujících (45 %) ho mezi nabízenými možnostmi vybrala jako prostředí, kde si nejlépe odpočine a zrelaxuje se. Více než čtvrtina lidí si spojuje vlak s bezpečnou jízdou (27 %) a zážitkem z cesty (26 %).

Vlak jako překvapivý konkurent i na středních trasách

Ačkoliv letadlo nabízí rychlost, vlak se ukazuje jako silná a stále populárnější varianta. Bezmezně věrných letadlu je mezi cestujícími jen 10 %, drtivá většina je otevřená i možnosti jet vlakem. „Náš průzkum odhalil, že pro cesty do 300 km lidé nejčastěji volí automobil. Současně více než čtvrtina (27 %) respondentů uvedla, že pokud mají na výběr, dávají i na kratší vzdálenosti přednost vlaku před letadlem. Pro delší trasy, konkrétně do 600 km nebo také 5 hodin jízdy, je vlak preferovanou volbou pro téměř třetinu (32 %) dotázaných,“ popisuje Milan Kosař, Vice President Marketing & Communications ve Škoda Group a pokračuje. „Co je však překvapivé, je zjištění, že i pro cesty dlouhé až 1000 km, což je pro představu jako z Prahy do Paříže, by vlaku dalo přednost před letadlem 18 % respondentů. To naznačuje, že vlak je vnímán jako komfortní a efektivní způsob dopravy i na trasách, které jsou automaticky spojovány s leteckou dopravou.“

Průzkum „Prázdninové cesty po Evropě“ realizovala Škoda Group prostřednictvím Instant Research v srpnu 2025 na reprezentativním vzorku 1000 lidí.

Poznámky pro editory

Škoda Group, výrobce komplexních řešení pro veřejnou dopravu, disponuje portfoliem moderních vozidel, která splňují veškeré evropské předpisy a normy. Po více než 165 letech existence je Škodovka, přímý nástupce strojírenských závodů založených hrabětem Valdštejnem v roce 1859, významným evropským výrobcem v oblasti dopravního strojírenství. Skupina vyrábí širokou škálu vozidel pro hromadnou dopravu a komponentů, včetně nízkopodlažních tramvají, příměstských vlakových jednotek, souprav metra, elektrobusů a trolejbusů a také řídicích a pohonných systémů pro dopravní systémy. Škoda Group zaměstnává 10 000 lidí v několika výrobních závodech v České republice, Finsku a Turecku. Obchodní jednotky má také v Německu, Itálii, Rakousku, Belgii, Polsku, Maďarsku a na Ukrajině. V roce 2024 dosáhla tržeb ve výši 1,36 miliardy eur a EBITDA byla 62 milionů eur. Škoda Group je součástí Skupiny PPF.

Skupina PPF podniká ve 25 zemích Evropy, Asie, Severní Ameriky a Jižní Afriky. Investuje do telekomunikací, médií, finančních služeb, e-commerce, nemovitosti, biotechnologií a strojírenství. Skupina vlastní aktiva ve výši 41,7 miliardy eur a zaměstnává celosvětově 45 tisíc lidí (k 31. 12. 2024).

Sdílejte ...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *