Ekonomika

Češi a životní pojištění: Pražané ho podceňují, nejzodpovědnější jsou na Olomoucku

Praha, 12. srpna 2025

Více než polovina Čechů má sjednané životní pojištění, přičemž častěji jsou pojištěni muži než ženy. Nejnižší zájem o tento typ pojištění je v Praze, kde jej má uzavřeno pouze 43 % obyvatel, zatímco v Olomouckém kraji je to rekordních 70 %. Hlavním důvodem sjednání bylo u necelé poloviny pojištěných krytí pro případ úrazu či invalidity. Přestože většina smluv se stále uzavírá osobně, odborníci do budoucna očekávají nárůst role srovnávačů. Třetina pojištěných se o svou pojistku dále nezajímá. Mladí lidé životní pojištění často považují za zbytečné, po třicítce však nastává zlom v jejich uvažování, vyplývá z průzkumu Skupiny Klik.cz.

Z průzkumu realizovaného srovnávači Skupiny Klik.cz vyplývá, že více než polovina Čechů (58 %) má sjednané životní pojištění. Častěji se jedná o muže (62 %) než ženy (54 %). Suverénně nejmenší zastoupení lidí se sjednaným životním pojištěním najdeme v Praze (43 %). Ve všech ostatních krajích je pojištěna nadpoloviční většina, přičemž v Olomouckém kraji žije 70 % obyvatel s uzavřeným životním pojištěním.

„Rozdíly mezi regiony, konkrétně mezi rekordmany na opačných stranách spektra – Prahou a Olomouckem, dokládají odlišný přístup obyvatel k životnímu pojištění. Pražané obecně disponují vyššími příjmy a širšími možnostmi pracovních příležitostí. Tyto faktory vytvářejí vyšší subjektivní pocit jistoty, a tedy nižší potřebu pojistit se proti výpadku příjmů. Naopak v regionech, kde jsou příjmy nižší a nabídka pracovních příležitostí užší, je ochrana pomocí životního pojištění vnímána jako nutná součást finančního zajištění rodiny,“ uvádí Karel Šultes, ředitel produktu a datové analýzy, Skupina Klik.cz.

Zlom přichází po třicítce

Nejčastěji zmiňovaným důvodem, proč si Češi životní pojištění nesjednávají, byla ve 38 % případů vysoká cena. Necelá třetina respondentů uvedla, že životní pojištění „nepotřebuje“. Tento názor zastává 42 % respondentů ve věkové skupině 18-26. Ve skupině 27-35 let dochází k výraznému zlomu ve vnímání potřeby životního pojištění, protože tuto odpověď označilo už jen 25 % lidí.

Nejčastější důvody pojištění

Necelá polovina pojištěných (48 %) si jej sjednala primárně za cílem krytí v případě úrazu či invalidity. Druhým nejčastějším důvodem je zajištění rodiny v případě úmrtí (43 %). Třetím nejčastějším důvodem je poté krytí v případě vážné nemoci (41 %).

Revize ideálně jednou za 2-3 roky

Necelá třetina pojištěných (32 %) uvedla, že své životní pojištění téměř vůbec nebo vůbec nikdy nekontroluje ani neaktualizuje. Dále 37 % respondentů odpovědělo, že své pojištění kontrolují pouze v důsledku velké životní změny. Čtvrtina pojištěných poté uvedla, že spíše nebo vůbec nezná podmínky svého životního pojištění.

„Z dat vyplývá, že až třetina lidí se o své uzavřené životní pojistky dále aktivně nezajímá. Životní situace lidí se ale v čase vyvíjí – zakládáme rodiny, mění se naše příjmy, zřizujeme hypotéky nebo se mění náš zdravotní stav. To vše je důležité zohlednit při revizi smlouvy, abychom udrželi její efektivnost. Lze tak objevit například i duplicitní krytí, třeba úrazu, který bývá zahrnutý i v úrazovém nebo cestovním pojištění. Doporučujeme proto projít i aktuálnost rizik, protože lidé mohou platit za pojištění, které už neodpovídá jejich věku či rodinné nebo pracovní situaci. Mohou mít i nevhodně nastavené pojistné částky a zastaralé produkty s horšími podmínkami. Revizi pojistky by lidé měli provádět ideálně jednou za 2–3 roky a vždy v případě zásadních životních změn. Naše srovnávače lidem pomáhají získat představu o nabídkách trhu a najít optimální řešení pro danou životní etapu,“ komentuje Šultes.

9 z 10 smluv je sjednáno při osobním setkání

Určité produkty, do kterých patří i životní pojištění, bylo v Česku možné až do roku 2018 sjednávat pouze osobně. I to je důvod, proč stále většina Čechů preferuje tento přístup. Dle průzkumu dochází k osobnímu sjednání v 91 % případů, jen 6 % Čechů si životní pojištění sjednává online a pouze 1 % používá srovnávače.

Životní pojištění v Česku prochází změnami, které reflektují posun ve vnímání finanční odpovědnosti. Hlavní trendy, které lze očekávat v nejbližších letech, se dotknou především digitalizace. Stále více produktů bude možné sjednávat online, s okamžitým porovnáním parametrů a podmínek, což je příležitostí pro srovnávače. Předpokládám rovněž pokračující důraz na prevenci a důležitost její role v nastavování parametrů pojištění. Trend motivující klienty k udržování zdravého životního stylu je velmi patrný a bude zesilovat,“ uzavírá Šultes.

Poznámka:
Průzkum byl realizován v červnu 2025 skrze platformu Instant Research od IPSOS, na vzorku 1050 respondentů.

Skupina Klik.cz – Sdružujeme přední české internetové srovnávače, díky kterým nabízíme poradenství a sjednávání produktů tak, abychom co nejlépe pomohli šetřit rodinné finance. Exkluzivní partnerství se všemi klíčovými finančními institucemi na českém trhu nám umožňuje nabídnout zákazníkům to nejvýhodnější řešení při zřizování povinného ručení, havarijního pojištění, pojištění domácnosti a nemovitosti, cestovního pojištění, životního pojištění, ale i při volbě půjček, hypoték a energií. To vše z pohodlí jejich domovů.

Naše srovnávače vystupují jako samostatní zprostředkovatelé dle zákona o distribuci pojištění. Řídíme se zákonem o energetice a předpisy Energetického regulačního úřadu. Plníme roli objektivního a transparentního prostředníka, který je motivován k propagaci nejvhodnějšího produktu pro klienta bez ohledu na konečný výběr značky pojišťovny.

Součástí Skupiny Klik.cz jsou tyto klíčové srovnávače: Klik.cz, Srovnejto.cz, ePojisteni.cz, Tarifomat a Porovnej24.cz. Jsme součástí mezinárodní skupiny Netrisk Group, která kromě Česka provozuje srovnávače v dalších pěti evropských zemích: na Slovensku, v Rakousku, Maďarsku, Polsku a Litvě.            

Sdílejte ...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *