Ekonomika

Kam míří český export a odkud nejvíce dovážíme? Stabilní Evropa oproti USA a Číně s otazníkem

Praha, 2. srpna 2025

 České firmy i v roce 2024 a první polovině 2025 potvrdily, že jejich klíčovými obchodními partnery zůstávají evropské země, především sousední státy. Obchodu jednoznačně dominuje Německo, silnou pozici si udržují také Slovensko, Polsko a Francie. V mimoevropském prostoru hrají zásadní roli USA a Čína, jejich budoucí vývoj však ovlivňuje globální dění – zejména nová cla, která uvalila americká administrativa.

Export z České republiky

Zboží z Česka tradičně míří do Německa, následovaného Slovenskem, Polskem, Francií a Velkou Británií. Tyto trhy tvoří páteř exportu v rámci Evropy. Z mimoevropských destinací se výrazně prosazují Spojené státy, kam se v roce 2024 podle veřejných dat poprvé po sedmi letech vyvezlo více zboží, než se dovezlo. Významná část vývozu však probíhá nepřímo, přes jiné evropské státy, zejména Německo. „Spojené státy zůstávají významným odběratelem českého zboží, přičemž v posledních letech export do USA vykazoval silný růst. Nicméně aktuální celní opatření a nejistota na americkém trhu se mohou projevit poklesem objemů kontejnerových zásilek směřujících z Česka do USA. I proto se stále více zaměřujeme na exportéry, kteří pronikají na mimoevropské trhy – například do afrických zemí, kde se očekává významný ekonomický růst. Tento strategický posun přináší nové příležitosti v oblasti námořní logistiky a umožňuje větší odolnost vůči výkyvům na tradičních trzích,“ říká Martin Jukl, Director, Sea Department, Air & Sea, CZ ve společnosti DSV.

Import do České republiky

Na straně dovozu zůstává hlavním partnerem rovněž Německo. Čína, která v posledních letech vykazovala rychlý růst, začala od roku 2023 mírně ztrácet tempo a očekávané předstižení Německa se tak zatím nenaplnilo. Tento vývoj ukazuje nejen výkyvy v globálním obchodu, ale i rostoucí snahu českých firem o větší diverzifikaci dodavatelů. Vysoké objemy dovozu si drží i Polsko, Slovensko a Itálie, které dlouhodobě tvoří pevnou základnu evropských dodavatelských vztahů.

Solutions, Poland, Radonice, Adamed,

Geopolitická nestabilita, rostoucí náklady na dopravu nebo změny celní politiky nutí české firmy přehodnocovat své exportní i importní strategie. Sledujeme zvýšený zájem o nové trhy mimo EU, větší důraz na flexibilitu v přepravních řešeních i snahu diverzifikovat obchodní partnery. Tento trend je patrný napříč celým trhem – od velkých korporací až po menší a střední vývozce. Zároveň ale platí, že obchodní mapa České republiky zůstává v mnoha ohledech stabilní a Evropa dál tvoří páteř našeho zahraničního obchodu,“ dodává pan Jukl.

DSV a.s. je původně dánský dodavatel přepravních a logistických služeb, poskytující řešení pro celosvětovou nákladní (leteckou, námořní, silniční i železniční) dopravu. Společnost byla založena v roce 1976 deseti nezávislými dánskými přepravci a neustále expanduje, má zastoupení ve více než devadesáti zemích světa se 75 tisíci zaměstnanci. Společnost se dělí na tři divize: DSV Air & Sea pro námořní a leteckou dopravu, DSV Road pro silniční přepravu a DSV Solutions pro skladování a kontraktní logistiku.

Aktuálně je společnost DSV třetí největší přepravní a logistickou společností na světě a vytváří až 4% podíl na celosvětovém trhu.

Centrála společnosti DSV v České republice se nachází v obci Pavlov ve Středočeském kraji, kde má největší sklady. Další jsou rozmístěny v Liberci, Plzni, ve Slatiňanech, v Ostravě, Brně, Olomouci, Frýdku-Místku a v Přerově.

Sdílejte ...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *