STOCK Plzeň-Božkov: Spotřeba alkoholu se přesouvá k lacinějším variantám alkoholických nápojů
Praha 4. prosince 2024
Spotřeba lihovin v Česku nadále klesá. Na tiskové konferenci to uvedl generální ředitel společnosti STOCK Plzeň-Božkov (dále „Společnost“) Rafal Walendzik. Trend přesunu spotřebitelů do kategorií, jež jsou zatíženy jen minimální nebo vůbec žádnou spotřební daní, pokračuje.
V uplynulém hospodářském roce 2024 se Společnosti podařilo, i přes nelehkou situaci na trhu lihovin zatíženém zvýšením spotřební daně, posílit vedoucí pozici na českém trhu, udržet export na vysoké úrovni a zachovat silnou prodejní a finanční výkonnost v tržbách i v čistém zisku.

Rok 2024 byl z důvodu výrazného zvýšení spotřební daně u lihovin velmi komplikovaný. Prodeje výrobců lihovin sdružených v Unii výrobců a dovozců lihovin v ČR (UVDL) poklesly za 1. pololetí 2024 ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o více než 50 %. Náklady spojené se zvýšením sazby spotřební daně na lihoviny vedly ke zvýšení prodejních cen u většiny produktů portfolia firmy STOCK Plzeň-Božkov. I přesto se Společnosti podařilo růst v objemu prodaných litrů a zároveň navyšovat podíl na trhu.
„Protekcionistický přístup v oblasti spotřebních daní poškozuje celý náš průmysl. Představitelé státu dávají spotřebiteli v Česku prostřednictvím rozdílných daňových sazeb jasný signál, že je podle nich víno méně škodlivé než jiné druhy alkoholu, což není pravda. Alkohol je jen jeden,“ říká Rafal Walendzik. Stát by měl nastartovat změny, které budou mít přínos pro státní rozpočet a odstraní trvalé poškozování kategorie lihovin, která do státní kasy přispívá ze všech druhů alkoholu nejvíce. Jinak není taková politika dlouhodobě udržitelná a hrozí reálné riziko, že se zájem českých spotřebitelů o lihoviny přesune na jiné trhy okolních zemí,“ dodáváRafal Walendzik.
STOCK Plzeň-Božkov volil v roce 2024 v důsledku změn podmínek na trhu a vývoje spotřebitelské poptávky strategii, která se opírá o výrobu vlastních ikonických značek (Božkov, Fernet Stock a další) i o širokou nabídku nápojů s nižším obsahem alkoholu, především kategorie ginu a RTD (ready-to-drink), po nichž se zvyšuje poptávka, a rozšiřoval nabídku prémiových značek. Výrobní portfolio společnosti v roce 2024 zahrnovalo 364 produktů. Společnosti se v roce 2024 podařilo růst v objemu prodaných litrů. Celkově vyrobila 30,1 mil. litrů, což odpovídá 70,3 mil. lahví. Nicméně, více než pětina této produkce mířila na zahraniční trhy.
Rozšíření portfolia
Nákup producenta blendované skotské whisky Clan Campbell v roce 2023 Společnosti umožnil letos představit svou vlastní značku whisky Clan Campbell. Integrací portfolia mezinárodních prémiových lihovin společnosti Borco také získala Společnost v uplynulém hospodářském roce možnost obohatit svou nabídku, zejména o ikonickou značku Sierra Tequila. Další posílení nabídky prémiových značek zajistilo vítězství Společnosti ve výběrovém řízení na distribuci prestižního portfolia společnosti Remy Cointreau. Současně Společnost pokračovala v posilování své stávající nabídky prémiových značek, zejména v segmentu Diageo Reserve. Klíčovými kategoriemi distribuovaných značek zůstávají rumy (Captain Morgan, Zacapa, Legendario, Abuelo), whisky (Johnnie Walker, Jim Beam, single malts) a giny (Gordons, Tanqueray, Roku, Larios).
Strategie udržitelnosti

Součástí filosofie podnikání Společnosti je i nadále snaha o maximální zmírnění dopadu působení na životní prostředí a přispění k udržitelné budoucnosti v souladu s dlouhodobou ESG strategií skupiny Stock Spirits Group (dále „Skupina“) „Lidé, Planeta, Procesy”. Skupina podporuje odpovědnou konzumaci alkoholu, posiluje bezpečnou firemní kulturu a angažovanost zaměstnanců. Pokud jde o dopad na životní prostředí, společnost přijímá opatření ke zlepšení energetické účinnosti a významným způsobem se zaměřuje na hospodaření s vodou, snižuje svou uhlíkovou stopu a také zvyšuje udržitelnost používaných obalů.
V České republice Společnost pokračovala i letos v realizaci projektů zaměřených na úsporu energií a vody. Průměrná spotřeba vody ve Společnosti činila 1,34 litru vody na jeden litr hotového výrobku. Spotřeba energie na vyrobený litr hotového výrobku byla na obdobné úrovni jako v předešlém roce, a to 0,18 kWh. Oba tyto parametry lze považovat s ohledem na změnu výrobní technologie a portfolia finálních výrobků za velmi dobré.
Společnost dbá na dodržování zásad oběhového hospodářství v každé fázi vývoje nového výrobku. Velikost každého obalu odpovídá jeho obsahu, přičemž váha je optimalizována tak, aby splňovala logistické požadavky. Obalové materiály jsou vybírány s důrazem na jejich recyklovatelnost. Cílem Společnosti je optimalizovat obaly tak, aby se minimalizovalo množství i druh vznikajícího odpadu. Již nyní je v rámci celé Skupiny recyklováno a znovu použito 93,1 % (převážně obalových) odpadů, přičemž obaly obsahují v průměru 31 % recyklovaného materiálu. Skleněné obaly obsahují v průměru 28,3 % recyklovaného materiálu.
Více informací k udržitelnosti naleznete ve Strategii udržitelnosti a Zprávě o udržitelnosti za rok 2023 Stock Spirits Group.
Markéta Lavrenčíková
O společnosti STOCK Plzeň – Božkov – Společnost STOCK Plzeň-Božkov, jenž patří do Stock Spirits Group, je jedničkou na českém trhu, která svým zákazníkům přináší tradiční a oblíbené značky lihovin již více než 100 let. S portfoliem čítajícím více než 120 značek je lídrem na trhu. Prodává populární výrobky značky Božkov, Fernet Stock a oblíbené vodky Amundsen a Pražská vodka. Dále distribuuje úspěšné značky jako nejprodávanější importovaný rum v Česku Captain Morgan, nejsilnější značku skotské whisky na světě Johnnie Walker, oblíbený krémový likér Baileys, nejprodávanější bourbon Jim Beam, koňak Courvoisier a mnohé další. Více na www.stockspirits.com.
Společnost Stock Spirits Group slaví 140. narozeniny
Stock Spirits Group je jedním z předních výrobců lihovin ve střední Evropě a vlastní a spravuje rozsáhlé portfolio silných místních i světových značek lihovin.
Společnost Stock Spirits Group byla založena v roce 1884 v Terstu Lionellem Stockem, italským podnikatelem a průkopníkem v oblasti chutí, který je považován za jednoho z prvních inovátorů v tomto odvětví. Stock Spirits Group má v Polsku a České republice pevné postavení v kategoriích ochuceného alkoholu a čisté vodky a v Itálii v kategorii likérů limoncello.
Portfolio Stock Spirits Group tvoří více než 80 značek. Kombinují místní a regionální dědictví s inovacemi. Produkty se prodávají ve více než 50 zemích světa. Mezi klíčové značky skupiny Stock Spirits Group patří: Stock 84, Żołądkowa Gorzka, Saska, Lubelska, Orkisz, Amundsen, Milhill’s v Polsku; Božkov, Fernet Stock, Republica, Pražská, Dynybyl v České republice a na Slovensku; Limonce‘, Keglevich, Grappa Distillerie Franciacorta, Grappa Julia v Itálii; Clan Campbell ve Francii; a ikonická značka Sierra Tequila, která je dostupná na více než 90 trzích.
Stock Spirits Group působí v 9 zemích střední a západní Evropy: Polsku, České republice, Slovensku, Francii, Itálii, Německu, Rakousku, Chorvatsku a Bosně a Hercegovině. Zaměstnává více než 1 800 lidí a provozuje 8 výrobních závodů – 2 v Polsku, 2 v České republice, 2 v Německu a po jednom v Itálii a ve Francii. Od listopadu 2021 je Stock Spirits Group součástí portfolia společností vlastněných CVC Capital Partners.
Další informace naleznete na: www.stockspirits.com
Spotřební daň
Spotřební daň na lihoviny činí v roce 2024 35 500Kč/hl etanolu (čistého lihu), což je 99,40 Kč na 0,7 l láhev 40% lihoviny. V roce 2025 bude tato daň navýšena o 10 %.
Spotřební daň na tiché víno je 0 Kč, spotřební daň na šumivé víno je 2340 Kč/hl, także u 0,7 l lahve to činí 16,38 Kč.
Základní sazba spotřební daně u piva je 32 Kč/hl za každé celé hmotnostní procento extraktu původní mladiny, což je přibližně 1,92 Kč za půllitr 10° piva.
Lihoviny se na celkové spotřebě alkoholu v Česku podílí 28 %, jejich podíl na výběru spotřební daně je přitom 65 % a spotřební daň u lihovin poroste i nadále. Spotřeba vína činíí v ČR 24 % celkové spotřeby alkoholu, ale podíl na výběru spotřebí daně je pouze 4 %.
Porce více 2dcl, porce 10° piva nebo velký panák 40% lihoviny obsahují přibližně stejné množství alkoholu, ale spotřební daň na porci lihoviny je 4x vyšší než na pivo a za tiché víno nezaplatí lidé daň žádnou.
Podle průzkumu agentury Datank si téměř 63 % populace myslí, že by alkoholické nápoje měly být zdaněny stejně podle množství gramů alkoholu v nápoji.