Realita venkova: ubývá obyvatel i lokálních obchůdků
Praha, 5. května 2024
Obchody na vesnicích a malých městech byly před pár lety naprostou samozřejmostí. Dnes jsou spíše kuriozitou. Pokud se místní podnikatelé rozhodnou maloobchod provozovat, velmi často jsou závislí na obecní podpoře.

Podle Malého lexikonu obcí České republiky, který vydává ČSÚ, 38 % sídel zaznamenává úbytek obyvatel. Někde je to i více. Například Staňkovice v okrese Litoměřice zaznamenaly do roku 2022 téměř poloviční (-46,7 %) pokles populace. Rotava má už pouze 2 844 obyvatel. Počty zemřelých převyšují nově narozené. I přesto, že se počet obyvatel ČR každým rokem zvyšuje, a to hlavně díky migraci, lidé mizí do velkoměst.
V obcích a malých městech chybí kupní síla
Lidé zde tak nakupuji ve večerkách a chybí jim místní obchody. Provozování malých obchodů na venkově je nákladné a místní samospráva často nedokáže udržet takové podniky konkurenceschopné. Podobné problémy řeší jak Karlovarsko, tak Chebsko. Trend od roku 2000 je takový, že zmizela až třetina obchodů z vesnic a malých měst. Koloniály nahradily velké řetězce zahraničních supermarketů, kde mají širší sortiment a často i nižší ceny.
Řešení přitom nemusí být až tak složité
Je důležité informovat a vzdělávat místní obyvatele o významu podpory lokálních obchodů a o tom, jaký mají vliv na život v obci či městě a na lokální ekonomiku. Taková edukace může hrát klíčovou roli v udržení malých provozoven na venkově. „Pokud máme efektivně a cíleně podporovat potřebné, tak lidi – obyvatele – musíme zapojit,“ vidí jasnou cestu k podpoře venkova Petr Stuchlík, generální ředitel CorCo Systems a.s, který si klade za cíl rozvíjet lokální ekonomiku obcí i měst prostřednictvím projektu Corrency.

Majitelé malých obchodů by měli aktivně hledat způsoby, jak diverzifikovat svou nabídku a poskytovat služby, které nejsou dostupné v supermarketech. Mohou to být například lokálně produkované výrobky, speciální potraviny nebo služby pro seniory. S ohledem na současnou digitální éru je důležité, aby malé obchody využívaly výhod moderních technologií. To zahrnuje provozování online prodeje, doručování zboží a aktivní zapojení na sociálních médiích, což může pomoci oslovit nové zákazníky a udržet stávající.
Důležitost moderních technologií vyzdvihuje i Ladislav Minčič z Hospodářské komory. Upozorňuje na to, že venkov se nerovná jen zemědělství. Šanci vidí v digitalizaci jakéhokoliv byznysu. „Důležité je zlepšování podnikatelského prostředí, zjednodušování a zpřehledňování regulace, digitalizace správních řízení, snižování administrativní zátěže firem,“ uvedl několik příkladů na konferenci o českém venkově, pořádané na půdě Senátu PČR minulý měsíc.
Příklad z praxe
Problému vylidňování čelí také Aš. Padesát procent obyvatel města odchází do Německa za prací. V Aši ubývá provozoven i pracovníků. Město proto vyčlenilo dva miliony korun pro dva tisíce občanů, kteří se zaregistrovali do programu Corrency. Každý z nich obdržel correnty v hodnotě tisíc korun, které mohl utratit u 30 registrovaných lokálních podnikatelů, polovinu částky v correntech a zbylou polovinu penězi. „Abychom stimulovali spotřebu a podpořili aspoň zbývající místní podnikatele ve službách, rádi jsme přijali nabídku využít projekt Corrency. Tento inovativní nástroj umožňuje přímou podporu místních podnikatelů prostřednictvím plateb občanů,“ přiblížil Vítězslav Kokoř, starosta města Aš.
„Naším projektem chceme podpořit místní obchodníky i obyvatele. Kvůli velkým řetězcům ztrácejí malé a střední podniky zákazníky. Pokud se obchodník zapojí do projektu, budou profitovat obě strany – jak obyvatelé, tak obchodníci,“ vysvětluje Petr Stuchlík, generální ředitelCorrency.
Zánik malých podniků má negativní dopad nejen na místní ekonomiku, ale také na inovace, zaměstnanost v regionu a rozmanitost podnikání. Aby se tomuto trendu předešlo, je třeba podnikatelské prostředí podporovat prostřednictvím snižování byrokracie, poskytování finančních podpor a poradenství a podpory inovací a digitální transformace.
O Corrency
Corrency je inovativní transakční systém pro efektivní a transparentní využití veřejných financí. Municipalitám poskytuje cílené řešení na podporu lokální ekonomiky a šetří v průměru 72 % nákladů za administrativu spojenou s distribucí finanční podpory. Pilotní projekt úspěšně proběhl v roce 2021 v Kyjově. Následovaly další dva projekty v městských částech Prahy v roce 2022. Za uplynulý rok 2023 se projekt Corrency skokově rozrostlo o dalších 11 projektů po celé republice, od Aše až po Ostravu. Zájem v roce 2024 stále roste. Více na webu: www.corrency.cz a https://lovosice.corrency.cz/.
Renata Faltejsková, Nicole Baronová