Fotbalový svátek pro fanoušky z celého světa: UEFA EURO 2024
Praha 10. dubna 2024

Od 14. června do 14. července 2024 ovládne Německo UEFA EURO 2024: turnaje se zúčastní týmy z 24 zemí, celkem 51 zápasů na stadionech bude sledovat přibližně 2,7 milionu návštěvníků a dalších sedm milionů fotbalových fanoušků se očekává ve fanzónách a na veřejných projekcích.
Daleko za hranicemi turnaje se Německo představí jako kosmopolitní, přátelská, udržitelná a turisticky atraktivní hostitelská země. Petra Hedorfer, předsedkyně představenstva DZT, k tomu poznamenává: „Německo slaví fotbalový svátek. Zejména v době mezinárodního napětí nabízí tato významná sportovní událost příležitost představit Německo jako kosmopolitní, udržitelnou a mírumilovnou cestovní destinaci a vyslat tak signál mezinárodního porozumění a tolerance. Na druhou stranu očekáváme výrazný impuls pro příjezdový cestovní ruch. Dostupné údaje o dlouhodobých předběžných rezervacích hotelových pokojů na hlavních internetových portálech a o rezervacích letenek v červnu a červenci 2024 jsou výrazně nad dlouhodobými průměry. Nadprůměrný růst zaznamenáváme zejména u zemí účastnících se mistrovství Evropy, což potvrzuje naše očekávání. V souladu s tím by tato sportovní událost mohla generovat dodatečný objem přenocování až čtyři procenta oproti předchozímu roku. Mistrovství Evropy navíc nabízí potenciál pro další zvýšení image Německa jako prázdninové destinace.“

Již od března je ve všech hostitelských městech instalováno 11 velkoformátových nástěnných maleb s motivy týkajícími se síly fotbalu, které jsou projevem pohostinnosti a vytvářejí mosty mezi pouličním uměním, kulturou fanoušků a identitou hostitelů. V osmi z deseti měst vznikne „Stadion snů“, kde se spojí umění, kulturu a fotbal: Pro zúčastněné země jsou připraveny četné akce, turnaje pro děti a mládež i kulturní programy pro celou rodinu.
V sedmi městech vzniká fotbalová vesnice, kde na místní i zahraniční hosty čeká živá zábava, představení, aktivity a samozřejmě i veřejné prohlídky během zápasů.
Na zahajovacím koncertu festivalu EURO 2024 ve Stuttgartu v historických kulisách zámku vystoupí 13. června špičkoví němečtí interpreti: zpěvačka Leony, DJ a producent Topic, megahvězda Robin Schulz a místní techno hrdina Le Shuuk oslaví společně s fanoušky zahájení evropského šampionátu.
Hlavní město Berlín pořádá fotbalový festival plný superlativů. V největší fanouškovské zóně se očekává kolem 2,5 milionu hostů. Podél ulice Straße des 17. Juni vznikne pop-up park s výhledem na Braniborskou bránu, kterou bude během turnaje rámovat největší fotbalová branka na světě.
Aktuální kulturní program hostitelských měst je k dispozici online v němčině a angličtině zde.

Ve spolupráci s EURO 2024 GmbH, společným podnikem DFB a UEFA pro organizaci turnaje, DZT vybízí potenciální cestovatele do Německa, aby si návštěvu prodloužili i mimo samotné město, poznávali okolí a prodloužili si tak délku pobytu. Petra Hedorfer dodává: „Již v období před mistrovstvím Evropy využíváme pozornosti mezinárodních médií a fanoušků k tomu, abychom veřejnost upozornili na širokou nabídku turistických atrakcí v hostitelských městech. Mají také vynikající dopravní spojení a jsou snadno dosažitelná klimaticky šetrnou železniční dopravou – což je dobrá příležitost k poznání atraktivního okolí.“
Online portál DZT přináší tematický obsah o všech hostitelských městech. Poskytuje informace o nadšení Němců pro fotbal, kultuře německých fanoušků a cestovních cílech v hostitelských městech.
Německá turistická centrála (DZT) je národním úřadem cestovního ruchu s hlavním sídlem ve Frankfurtu nad Mohanem. Z pověření Spolkového ministerstva hospodářství a energie zastupuje Německo jako zemi cestovního ruchu a na základě rozhodnutí Německého spolkového sněmu je tímto ministerstvem podporována. V úzké spolupráci se svými partnery z německého turismu, sdružení a hospodářských podniků DZT vyvíjí a komunikuje strategie a marketingové kampaně, aby nadále budovala kladnou image německých turistických destinací v zahraničí a podporovala cestovní ruch do Německa.
DZT reaguje na výzvy, spojené s restartem s třídílnou strategií obnovy:
– Cíleně orientovaný průzkum trhu a analýza měnící se poptávky zákazníků z různých oblastí souvisejících s cestováním založených na hodnotách v kontextu udržitelnosti a kultury
– Řízení vztahů a přenos know-how k podpoře středních společností utvářející cestovní ruch
– Zvýšení povědomí o značce a zostření profilu značky Turistická země Německo se zaměřením na udržitelnost a ochranu klimatu
DZT se zavázala udržovat dialog se zákazníky v dobách krize prostřednictvím anticyklického marketingu, začlenění změněných preferencí do komunikace, projevování empatie a vytváření inspirace.
Hlavní témata digitalizace a udržitelnost
DZT podporuje turismus orientovaný na budoucnost a ohleduplný k přírodě, v souladu s cíli spolkové vlády. Důraz je přitom kladen na témata týkající se digitalizace a udržitelnosti.
Téma týkající se trvalé udržitelnosti a ohleduplnosti k přírodě je již více než deset let ústředním tématem a strategicky se řeší ve všech oblastech společnosti, napříč všemi odděleními. Organizace přitom sleduje strategii tří pilířů, která spojuje externí přenos znalostí a doprovodný komunikační přístup s vnitřně organizační iniciativou udržitelnosti. DZT posiluje budoucí téma zodpovědného turismu tím, že umísťuje Turistickou zemi Německo do mezinárodní soutěže jako cíl cesty s udržitelnými a inkluzivními nabídkami. S vypuknutím pandemie covid-19 se posun v hodnotách směrem k větší sociálně-ekologické odpovědnosti v mezinárodním cestovním chování prohloubil.
DZT je průkopníkem při implementaci technologií zaměřující se na všechny smysly vnímání (virtuální, rozšířená a smíšená realita), při používání konverzačních rozhraní (např. hlasových asistentů) a aplikací umělé inteligence (UI), například v chatbotech. Za účelem zviditelnění turistických nabídek na marketingových platformách, které podporují umělou inteligencí, koordinuje DZT společný Open-Data projekt německého cestovního ruchu k vytvoření znalostních grafů.
DZT má zastoupení ve 25 zemích a řídí je ze své centrály ve Frankfurtu nad Mohanem. Bližší informace najdete v našem online tiskovém centru na www.germany.travel/presse.
Jan Pohaněl
Zajímavá fakta o Německu jako fotbalové zemi
Fotbal je v Německu národním sportem: miliony sportovních nadšenců – chlapců i dívek, mužů i žen – se věnují právě tomuto sportu. Profesionální fotbal je hlavním tématem pro fotbalové fanoušky všech generací a společenských skupin; spojuje lidi z různých kulturních prostředí a vytváří pocit identity.
Oblíbený sport v Německu:
Německý fotbalový svaz (DFB) je největším profesionálním sportovním svazem na světě. Zastřešuje přibližně 25 000 fotbalových klubů s více než sedmi miliony členů.
Nejvýznamnějším amatérským týmem je FC Bundestag, v němž pravidelně trénují aktivní i bývalí poslanci a účastní se charitativních zápasů a každoročního „Mezinárodního turnaje poslanců“ s dalšími vybranými týmy z evropských zemí.
Profesionální sport
V současné době splňuje sportovní a ekonomické podmínky pro účast v Bundeslize a Bundeslize 2 celkem 36 profesionálních klubů. V evropských soutěžích, jako je Liga mistrů a Pohár UEFA, se profesionální kluby z Německa pravidelně umisťují na předních místech.
Díky svému mnohonárodnostnímu složení také ukazují, jak může mít sport integrační účinek a přispívat ke kolektivní identitě národů. V současné době má v německých klubech smlouvu přibližně 180 profesionálních fotbalistů ze 76 zemí.
Zároveň má více než 120 fotbalistů německé národnosti smlouvu se zahraničním profesionálním nebo prvoligovým týmem a mohou hrát za německý národní tým.
Mezinárodní úspěchy
V mezinárodních soutěžích je fotbal silným tahounem pověsti Německa: mužský národní tým přinesl Německu čtyři tituly mistrů světa a tři tituly mistrů Evropy, zatímco ženský národní tým je po USA nejúspěšnějším týmem na světě, když vyhrál dvě mistrovství světa, osm mistrovství Evropy a olympijské hry v roce 2016.
Fotbal jako ekonomický faktor
Fotbal je také významným ekonomickým faktorem – od volnočasové aktivity až po profesionální ligy. Přidaná hodnota zahrnuje například vybavení hráčů, tréninkové kempy, infrastrukturu stadionů a fotbalových hřišť, cestování týmů a fanoušků na venkovní zápasy, stravování a akce, stejně jako mediální práva a sponzoring.
Přehled nejvýznamnějších fotbalových turnajů v Německu
1974 Mistrovství světa ve fotbale mužů
1988 Mistrovství Evropy ve fotbale mužů
1989 Mistrovství Evropy ve fotbale žen
2001 Mistrovství Evropy ve fotbale žen
2006 Mistrovství světa ve fotbale mužů
2011 Mistrovství světa ve fotbale žen
2024 Mistrovství Evropy ve fotbale mužů
FAKTA O MISTROVSTVÍ EVROPY 2024:
- Zahajovací zápas 14. června 2024 v Mnichově: Německo – Skotsko
- Maskot mistrovství Evropy, medvěd Albärt, vzdává hold plyšovému medvídkovi vynalezenému v Německu
- 2,7 milionu vstupenek na 51 zápasů ve 22 hracích dnech.
- 10 hostujících měst: Berlín, Mnichov, Frankfurt, Stuttgart, Kolín nad Rýnem, Düsseldorf, Dortmund, Gelsenkirchen, Lipsko a Hamburk.
- Finále: 14. července 2024 v Berlíně