DZT předpovídá další dynamický rozvoj incomingového turismu
Praha, 10. dubna 2024
Bilance roku 2023 s přírůstky ze všech kontinentů – pozitivní perspektivy incomingu pro rok 2024

Německá turistická centrála (DZT) předpovídá další udržitelný nárůst pro incomingový turismus. Podle údajů Spolkového statistického úřadu v roce 2023 vzrost počet mezinárodních přenocování ve srovnání s předchozím rokem o 18,8 procent na 80,9 milionu, což představuje cca 90 procent objemu z roku 2019. Hlavní zdrojové trhy navázaly na rekordní výsledky roku 2019 anebo je dokonce překročily. V soutěži destinací se Německo podle výsledků World Travel Monitoru IPK International v roce 2023 umístilo jako top cestovatelský cíl pro Evropany na 2. místě za Španělskem.
Petra Hedorfer, předsedkyně představenstva DZT, vysvětluje: „V roce 2024 máme šanci dosáhnout výsledků rekordního roku 2019. Obchodní klimatický index v DZT Travel Industry Expert Panel stoupl v prvním kvartálu roku 2024 na 54 bodů, což je nejvyšší hodnota od počátku měření před dvěma lety. Přes nestálé hospodářské prostředí, narůstající náklady i geopolitické konflikty to dokládá vysoké hodnocení destinace Německo jako značky.“

Také počet přenocování českých turistů přijíždějících do Německa se v roce 2023 zvýšil na 1.415.000, což představuje nárůst i oproti roku 2019 o 2,2 procent. Jan Pohaněl, vedoucí Německé turistické centrály pro ČR, k tomu dodává: „V uplynulém roce byl zaznamenám nový rekord v počtu přenocování českých hostů v Německu, což mimo jiné souvisí se skutečností, že Češi loni podnikli o šest procent více cest do zahraničí, než v roce 2019 před koronavirovou pandemií. Ve srovnání s rokem 2022 nárůst přenocování v Německu činil úctyhodných 17,4 procent.“
Bilance 2023: významný nárůst ze všech regionů světa
Nejsilnějšími zdrojovými trhy zůstávají v roce 2023 evropské trhy, které generují téměř 77 procent německého incomingu. Nadprůměrný nárůst počtu přenocování vykazují podle Spolkového statistického úřadu USA s 22 procenty. Pozitivní trendy vykazují také potenciálně silné asijské trhy, které především v posledním kvartále 2023 zaznamenaly nárůst až o 42 procent.
Vysoká přidaná hodnota díky mezinárodní turistice

Destinace Německo boduje u klientů kvalitou a bezpečností. Monitor kvality německého turismu u cestovatelů udává vysokou celkovou spokojenost 1,92 na škále od 1 do 6, míra doporučení (Net Promoter Score) dosahuje hodnoty 55. V rámci panelu DZT Travel Industry Expert Panel Německo oceňuje 87 procent expertů jako bezpečný nebo zcela bezpečný cestovatelský cíl.
Navíc připočtěme turisticky atraktivní eventy, jako je UEFA Euro 2024, které podle prognózy DZT přinese v celkovém objemu nárůst přenocování až do výše čtyř procent. Také další výjimečné kulturní události jako je 250. výročí narození malíře Caspara Davida Friedricha, 35 let od pádu berlínské zdi nebo Chemnitz – Evropské hlavní město kultury 2025 se stanou důležitým lákadlem pro zahraniční hosty. Celkem by tedy mohla čísla přenocování narůst na úroveň před krizí.
Šance pro udržitelnou dovolenou
Trendem se stává zodpovědná, klimaticky a k životnímu prostředí přívětivá dovolená. Typy dovolené v přírodě, jako letní aktivní dovolená na horách či pobyt na venkově v roce 2023 podle údajů IPK International překračují úroveň roku 2019. Podle výzkumu IPK International v 27 zdrojových trzích na 24 procent turistů vyloučilo ty destinace, které nemají žádné udržitelné nabídky a dalších 49 procent o tom uvažuje. Německo se tedy podle této studie řadí do TOP 3 jako udržitelně vnímaná destinace.
Německá turistická centrála (DZT) je národním úřadem cestovního ruchu s hlavním sídlem ve Frankfurtu nad Mohanem. Z pověření Spolkového ministerstva hospodářství a energie zastupuje Německo jako zemi cestovního ruchu a na základě rozhodnutí Německého spolkového sněmu je tímto ministerstvem podporována. V úzké spolupráci se svými partnery z německého turismu, sdružení a hospodářských podniků DZT vyvíjí a komunikuje strategie a marketingové kampaně, aby nadále budovala kladnou image německých turistických destinací v zahraničí a podporovala cestovní ruch do Německa.
DZT reaguje na výzvy, spojené s restartem s třídílnou strategií obnovy:
– Zvýšení povědomí o značce a zostření profilu značky Turistická země Německo se zaměřením na udržitelnost a ochranu klimatu
– Řízení vztahů a přenos know-how k podpoře středních společností utvářející cestovní ruch
– Cíleně orientovaný průzkum trhu a analýza měnící se poptávky jako základ pro jednání založené na důkazech
DZT se zavázala udržovat dialog se zákazníky v dobách krize prostřednictvím anticyklického marketingu, začlenění změněných preferencí do komunikace, projevování empatie a vytváření inspirace.
Hlavní témata digitalizace a udržitelnost
DZT podporuje turismus orientovaný na budoucnost a ohleduplný k přírodě, v souladu s cíli spolkové vlády. Důraz je přitom kladen na témata týkající se digitalizace a udržitelnosti.
Téma týkající se trvalé udržitelnosti a ohleduplnosti k přírodě je již více než deset let ústředním tématem a strategicky se řeší ve všech oblastech společnosti, napříč všemi odděleními. Organizace přitom sleduje strategii tří pilířů, která spojuje externí přenos znalostí a doprovodný komunikační přístup s vnitřně organizační iniciativou udržitelnosti. DZT posiluje budoucí téma zodpovědného turismu tím, že umísťuje Turistickou zemi Německo do mezinárodní soutěže jako cíl cesty s udržitelnými a inkluzivními nabídkami. S vypuknutím pandemie covid-19 se posun v hodnotách směrem k větší sociálně-ekologické odpovědnosti v mezinárodním cestovním chování prohloubil.
DZT je průkopníkem při implementaci technologií zaměřující se na všechny smysly vnímání (virtuální, rozšířená a smíšená realita), při používání konverzačních rozhraní (např. hlasových asistentů) a aplikací umělé inteligence (UI), například v chatbotech. Za účelem zviditelnění turistických nabídek na marketingových platformách, které podporují umělou inteligencí, koordinuje DZT společný Open-Data projekt německého cestovního ruchu k vytvoření znalostních grafů.
DZT má zastoupení ve 25 zemích a řídí je ze své centrály ve Frankfurtu nad Mohanem. Bližší informace najdete v našem online tiskovém centru na www.germany.travel/presse.
Jan Pohaněl