Ekonomika

Valentýnské nákupy se letos tolik neprodraží. Průměrný Čech za ně utratí 800 Kč, vedou vína a čokolády

Praha, 12. února 2024

Valentýn si v posledních letech našel své pevné místo i v životě Čechů, a to navzdory tomu, že ho v oblíbenosti stále poráží První máj. Dobrou zprávou je, že svátek zamilovaných se v letošním roce zásadně neprodraží, protože ceny nejkupovanějších produktů rostly v meziročním srovnání méně než inflace. Podle analýzy online supermarketu Košík.cz patří mezi stálice valentýnských nákupů, o které bude letos největší zájem, hlavně vína, řezané květiny, bonboniéry nebo dárkové kosmetické sady.

Mezi dlouhodobě nejoblíbenější položky valentýnských nákupů na Košík.cz patří vína. U nich často zákazníci volí dárková balení nebo prémiovější značky, za které průměrně zaplatí do 400 Kč. V drtivé většině jde o růžová vína, prosecca nebo sekty. Právě u těchto kategorií Košík v období Valentýna zaznamenává každoroční nárůst poptávky až stovky procent. Hvězdami valentýnských nákupů jsou také bonboniéry a prémiové čokolády s průměrnou útratou 120 Kč a řezané květiny, za které Češi utratí něco mezi 300 až 350 korunami. Položkami, jejíchž nákupy v tomto období rostou až o 400 %, jsou dárkové kosmetické sady s průměrnou cenovkou 320 Kč.

Základní „valentýnský balíček“ s pralinkami, řezanými květinami a vínem letos vyjde na více jak 800 Kč, s doplněním dárkové sady se průměrná cena vyšplhá přes 1 100 Kč. Cenový rozdíl oproti loňskému roku je v řádu jednotek procent: „Za valentýnský nákup si lidé v meziročním srovnání sice připlatí, ale nedošlo k tak velkým nárůstům cen jako v minulých dvou letech. Například vína nebo dárkové kosmetické sady se drží pod hranicí loňské inflace. U sladkostí evidujeme průměrný nárůst 8 %, a to z důvodu zvýšení cen kakaa na komoditním trhu. Řezané květiny prodraží zase jejich přesun z 15% do 21% sazby DPH,“ popisuje důvody meziroční změny cen Tomáš Anděl, obchodní ředitel online supermarketu Košík.cz.

Restaurace jsou moc drahé, luxusní večeři si Češi raději připraví doma

Součástí oslav svátku zamilovaných je také večeře, typicky v luxusnější restauraci. Ale z důvodu vysokých cen v takovýchto restauracích slaví rok od roku stále větší část Čechů svatého Valentýna doma. Neznamená to, že by se rozhodli šetřit za každou cenu. Podle Košíku se v tomto období zvedají nákupy prémiových surovin, jako jsou kvalitní masa, prémiové těstoviny, ale i drobnější občerstvení v podobě sušených šunek, sýrů a podobně, právě pro přípravu slavnostních večeří nebo občerstvení v pohodlí domova.

„Nárůst tohoto trendu sledujeme už od doby lockdownů, kdy lidé neměli jinou možnost, jak vynahradit zážitek z dobré restaurace. Část z nich v sobě navíc v tu dobu objevila nadšení a vlohy pro vaření. Díky následnému růstu cen způsobenému vysokou inflací se k tomu opět vrací. Navíc doma připravená luxusní večeře se tak stává i součástí dárku pro partnera,“ říká Tomáš Anděl z Košík.cz.

Valentýn není jen svátkem dospělých, stále častěji ho slaví i děti

Slavení svatého Valentýna se v české společnosti pevně zakořenilo, nicméně v oblibě ho stále poráží u nás tradičnější První máj. Vyplývá to z průzkumu, který Košík realizoval na jaře loňského roku na vzorku 1 350 respondentů. První máj se umístil na čtvrté pozici a Valentýn skončil až sedmý, když ho přeskočil Den dětí a 17. listopad. Právě mladší generace může do budoucna s oblibou tohoto svátku výrazně pohnout. Valentýn totiž přestává být pouze svátkem zamilovaných a dostává se právě i k těm nejmladším. Některé děti si ve školách a školkách vyrábí tzv. valentýnky a předávají si je mezi s sebou nebo jako dárek svým rodičům, kteří jim často oplácí drobnějšími dárky v podobě menších sladkostí nebo hraček. Právě v tomto segmentu pozoruje Košík v období Valentýna každoročně se zvyšující nárůst prodejů.

  • O kolik rostou prodeje vybraných kategorií produktů na Košík.cz a jaká je průměrná cena nákupu těchto produktů v období Valentýna?
  • Květiny: nárůst o 70 %, průměrná cena nákupu je 300 až 350 Kč
  • Čokolády a sladké: nárůst celé kategorie o 200 %, průměrná cena je 120 Kč
  • Vína a sekty: prémiovější značky a dárková balení rostou o stovky %, průměrná cena je okolo 400 Kč
  • Dárkové sady (drogerie): nárůst o 400 %, průměrná cena je 320 Kč
  •  
  • Jak se proměnila cena ve vybraných kategoriích v meziročním srovnání?
  • Květiny: celkové zdražení o u řezaných květin z důvodu jejich přesunu z 15% do 21% sazby DPH
  • Čokolády a sladké: nárůst o 8 % z důvodu zvýšení ceny kakaa na komoditním trhu
  • Vína a sekty: nárůst o 6 %
  • Dárkové sady (drogerie): nárůst o 6 %
  •  
  • O jaké produkty je ve vybraných kategoriích největší zájem?
  • Květiny: v drtivé většině řezané, květiny v květináči se nakupují naprosto minimálně
  • Čokolády a sladké: prémiové čokolády, bonboniéry ve tvaru srdce nebo s jiným romantickým tvarem nebo motivem, prémiové pralinky (mix i jednopruhové)
  • Vína a sekty: růžová vína, sekty, prosecco – vše v lehce vyšší nebo prémiové cenové hladině a/nebo jako dárkové balení
  • Dárkové sady (drogerie): dárkové sady z řad „péče o pleť“

České svátky podle obliby*
*Číslo v závorce ukazuje průměrnou pozici. Průzkum proběhl na přelomu března a dubna 2023 na vzorku 1350 respondentů z celé České republiky, kteří mají zkušenost s online nakupováním potravin.

  1. Vánoce (1,35)
  2. Velikonoce (2.93)
  3. Silvestr a Nový rok (4,01)
  4. První máj (lásky čas) (4,75)
  5. Den dětí (6,04)
  6. 17. listopad (boj studentů za svobodu) (6,33)
  7. Valentýn (6,51)
  8. Mezinárodní den žen (6,51)
  9. 28. říjen (vznik Československa) (6,57)

O online supermarketu Košík.cz

Košík.cz je online supermarket s potravinami, drogerií, volně dostupnými léky a dalšími každodenními potřebami pro domácnost, které přiveze 6 milionům obyvatel po celém Česku. Nákupy doručí již 3 hodiny od objednání a ve většině měst je nejrychlejší službou s nejlepší cenou za dopravu.

Skvělé produkty za férovou cenu přináší v rámci své privátní značky EveryDay, výběrové produkty pak nabízí pod brandem Authentic, která si zakládá na řemeslném zpracování a kvalitních surovinách. Do oříškového a cereálního světa pak zákazníky zavede značka Mr. Nutly. Nejkvalitnější a nejširší nabídku ryb a mořských plodů pak značka Fish&Fresh.

František Brož

Sdílejte ...