Sport

Evropská kapitola je za námi, následuje Afrika

Praha 2. ledna 2024

Úterním ránem 2. ledna se začne psát africká část příběhu dálkového závodu Africa Eco Race 2024. Podle klasického scénaře závodu z Evropy do Dakaru se na sklonku kalendářního roku na půdě starého kontinentu odehrály administrativní a technické přejímky, ty viděli obyvatelé a návštěvníci francouzského přímořského města Menton, a slavnostní start, který se konal ve velkolepých kulisách večerního Monaka. Na cestu do senegalského Dakaru vyrazil také tým Promet/Czechoslovak Group ostříleného Tomáše Tomečka. Tatrovácký patriot opět pojede coby jednočlenná posádka a do Afriky vypravil závodní a doprovodný kamion a také dvě Tatry v úpravě pouštních odtahovek balai.

Trajekt se závodníky a jejich stroji odplul z francouzského přístavu Sete na Silvestra v podvečer. Teprve na jeho palubě čekal na závodníky první hromadný brífink, při kterém se zpravidla dozvídají ty nejdůležitější informace k prvním etapám v Maroku. S jistotou víme, že trajekt připluje v úterý 2. ledna ráno do přístavu Nador. Po tradiční opulentní snídani přímo na přístavním molu se karavana účastníků vydá na jih do malého berbeského města Boudnib, které leží na úpatí pohoří Atlas nedaleko hranic s Alžírskem. Trasa první etapy je dlouhá 600 km a obsahuje měřený úsek o délce 175 km. Obvykle je právě ten první přejezd úplně nejdelší v celé soutěži.

Tomáš Tomeček si již v Mentonu do své Tatry 815 namontoval navigační přístroje. „Už od posledního ročníku používáme k navigování tablet. Já mám v autě celou dobu, co se naviguji sám, držák na motorkářskou ruličku. Budu tam tedy mít založenou i papírovou navigaci. Ostatně, jako záložní stejně dostaneme papírovou navigaci v zapečetěné obálce všichni,“ upřesňuje Tomeček a doplňuje informaci ke konkurenci: „Zatím jsem neměl čas studovat, kdo vlastně přijel. Vím, že je tady Aad van Velsen, s ním se dobře známe, jsou to fajn lidi, správní dobrodruzi. Viděl jsem dva Unimogy, pamatuji si, že jednomu naposledy na Dakaru odešla převodovka. Víc zatím nevím. Uvidíme. Hlavní pro mě je s radostí dojet až do cíle k Růžovému jezeru.“ Do závodu je převzato šest kamionů, další pojede v kategorii Raid. Papírově se mezi kamiony nejvíce čeká  od souboje Tomečka s van Velsenem, který od Miklose Kovacse koupil kapotovanou Scanii s automatickou převodovkou.

Patnáctý ročník dálkového závodu Africa Eco Race se koná v klasickém dakarském termínu 2. až 14. ledna 2024. Pořadatelé v čele s rodinou Jeana-Louise Schlessera se hlásí k odkazu závodění podle Thierryho Sabina. Trasa z Evropy vede do Maroka, přes území Západní Sahary do Mauritánie a končí v Senegalu u Růžového jezera poblíž města Dakar. Na účastníky čeká 5891 kilometrů, z nichž většina, 3963 kilometrů, bude závodních.

Stručné bio:
Ing. Tomáš Tomeček se narodil 26. června 1970 v Přerově, žije v Příboře. Je ženatý, jeho manželka Lada je módní návrhářka. Spolu mají čtyři děti. Vystudoval VUT v Brně, obor dopravní a manipulační technika, specializace podvozky. Poté nastoupil do kopřivnické Tatry. Pro své schopnosti jízdy v poušti si vysloužil titul Desert Master. Externě pracuje v Tatře jako testovací jezdec. Má za sebou 17 účastí na Rally Dakar, 11 na Africa Eco Race. V roce 2018 jako první v historii dokázal dokončit dálkovou dakarskou rally na třetí příčce coby jednočlenná posádka závodního kamionu, a vysloužil si další přezdívku: Captain Solo. Při Africa Eco Race 2019 totéž úspěšně zopakoval, závod dokončil na pátém místě. V následujícím roce byl znovu sólo třetí a před rokem první. V letech 2021-23 absolvoval Dakar Rally jako rychlá asistence. V prvním případě zvítězil ve své kategorii.

Největší úspěchy:
Rally Dakar: zlato (1995 – navigátor), 2x stříbro (1996 – navigátor, 2003 – pilot), bronz (1999 – pilot).
Africa Eco Race: 4x zlato (2011-12, 2014, 2022), 3x stříbro (2013, 2016, 2018) a 3x bronz (2015, 2017, 2020).
Vítězství v dalších dálkových závodech: 2x Rallye Orpi Maroc (2005-6) a Rallye Tunis (2008, 2012), Baja Deutschland (2004), Rallye Maroko Shamrock (2009).


Z
ávodní vůz Tatra 815
Původní náklaďák Tatra 815, který si Tomeček hýčká již od roku 2005. Jedná se o mechanický, neelektronický soutěžní vůz, který pohání vzduchem chlazený dvanáctiválcový tatrovácký motor T3C-930. Má objem 19.000 cm3 a výkon 515 kW (700 koní). Základem podvozku je páteřový rám s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami, které jsou odpruženy vzduchovými vaky. Vůz je vybaven centrálním dohušťováním pneumatik s ovládáním z kabiny. Na každém kole pracuje dvojice tlumičů Reiger. Ty jediné neodpovídají původní koncepci a Tomeček jimi nahradil originální tlumiče až před sedmi lety.

Sledujte Tomáše Tomečka na www.tomastomecek.cz a Africa Eco Race na www.africarace.com.

Sociální sítě: Facebook Tomáš Tomeček, Facebook Motorsport Revue

Youtube: kanál Motorsport Revue

Prokop Siwek

Sdílejte ...