Poptávka po zaměstnancích po létě roste. Nabídka nové práce může přijít, i když ji právě nehledáte
Praha 16. září 2023
Ochota ke změně zaměstnání ze strany zaměstnanců opět stoupá. Důvodem je nejen po létě zvýšená poptávka zaměstnavatelů, ale také nespokojenost s výší finančního ohodnocení. Míra inflace má sice mírně klesající tendenci, nicméně v evropském měřítku nadále zůstává vysoká a růst mezd procento inflace nedorovnává.
„V letním období, navzdory sezónním pracím, tempo na českém pracovním trhu mírně zpomalilo a délka výběrových řízení se díky dovoleným často až neúměrně protahovala. Již v závěru srpna ale bylo patrné jisté oživení a po období dovolených firmy poptávku po nových zaměstnancích zvýšily, a to téměř ve všech oborech. K těm nejvytíženějším i nadále patří technické a technologické obory, vyšší poptávku evidujeme i ve finančním sektoru nebo v obchodě,“ říká Jan Nezkusil z personálně poradenské společnosti Hays, která se zaměřuje na nábor kvalifikovaných zaměstnanců.
V srpnu letošního roku provedla společnost Hays online průzkum mezi uchazeči o zaměstnání, aby zjistila, jaké jsou aktuálně nejčastější důvody, proč uchazeči vyhledávají kariérní změnu. Průzkumu se zúčastnilo 415 respondentů. Na prvním místě se drží s 27 procenty finance, následují organizační změny spojené s propouštěním a celková nespokojenost s náplní práce (shodně 15 %). 13 % respondentů pak v současném zaměstnání postrádalo možnost kariérního růstu.
„Finance jsou standardně nejčastějším důvodem změny zaměstnání, bylo tomu tak i v době, kdy se držela inflace nízko. Pokud se zaměstnanec rozhodne z firmy odejít, většinou se jedná o kombinaci více faktorů, nebo je osloven s nabídkou, kterou lze jen těžko odmítnout. I zde ale obvykle nebývají peníze jen jediným důvodem. Kandidáti většinou odcházejí jednoduše za lepší prací – více peněz, zajímavější projekt či produkt, kariérní postup a tak dále“, upřesňuje Jan Nezkusil.
Ve svém průzkumu se společnost Hays dále zaměřila na to, jakým způsobem lidé svou současnou práci získali. 36 % respondentů uspělo díky reakci na pracovní inzerát zaměstnavatele, 21 % respondentů získalo práci díky doporučení a 43 % získalo novou práci díky přímému oslovení headhuntera či s pomocí personální agentury. „Inzerce stále patří mezi užitečné zdroje, ale sami v praxi pozorujeme, jak se přímé oslovování kandidátů stalo zcela nezbytným zdrojem získávání talentů. Stalo se tak s příchodem profesních sociálních sítí, jako je LinkedIn. Lidé, zejména pokud disponují nějakými speciálními dovednostmi, které jsou aktuálně na trhu žádané, nemají potřebu prohledávat pracovní inzeráty. Pokud mají aktivní a aktuální profil na LinkedIn, potenciální zaměstnavatel, headhunter nebo konzultant personální agentury je s nabídkou pracovní pozice sám osloví. V případě IT profesionálů se může jednat i o několik pracovních nabídek denně,“ uzavírá Jan Nezkusil.
Lze očekávat, že počet volných pracovních nabídek bude s koncem roku dále mírně stoupat, mzdy si ale budou svou hladinu držet a růst v posledních měsících tohoto roku nepředpokládáme. Firmy se budou nyní prioritně zaměřovat na seznámení se s nově schválenou transpoziční novelou zákoníku práce a implementaci souvisejících pravidel.
Jitka Novotná, Kristýna Králová
Hays plc („Skupina”) je přední světová společnost v získávání specialistů a poskytování náborových řešení, jako je RPO či MSP. Skupina je expertem v náboru kvalifikovaných, profesionálních a odborných lidí po celém světě, je leaderem na trhu ve Velké Británii, Německu a Austrálii a jedním z leaderů na trhu v kontinentální Evropě, Latinské Americe a Asii. Skupina působí v soukromém i veřejném sektoru, zabývá se vyhledáváním kandidátů na stálý i dočasný pracovní poměr včetně contractingu. K 30. červnu 2022 má Skupina 13,000 zaměstnanců pracujících ve 253 kancelářích ve 32 zemích světa. Finanční rok končící k 30. červnu 2022 vykazuje tyto výsledky:
- Skupina vykázala čistou provizi 1,189.4 milionů britských liber a provozní zisk (položky podléhající výjimce) 210.1 milionů liber;
- Skupina umístila kolem 83,750 tisíc uchazečů do trvalých pracovních míst a kolem 250 tisíc lidí do dočasných pozic;
- 16 % z čistých provizí Skupiny bylo vygenerováno v Austrálii a na Novém Zélandu, 26 % v Německu, 22 % ve Velké Británii a Irsku a 36 % ve zbytku světa.
- Segment dočasného umístění představoval 55 % z čistých provizí a segment trvalého umístění představoval 45 % z čistých provizí;
- Technology je největší specializací Skupiny, generující 26 % čistých zisků, následována specializacemi Accountancy & Finance (14 %) a Construction & Property (11 %)
- Hays působí v těchto zemích: Austrálie, Belgie, Brazílie, Česká republika, Čína, Dánsko, Francie, Chile, Indie, Irsko, Itálie, Japonsko, Kanada, Kolumbie, Lucembursko, Maďarsko, Malajsie, Mexiko, Německo, Nizozemí, Nový Zéland, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Singapur, Spojené Arabské Emiráty, Spojené Státy Americké, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie.