Ekonomika

A Oscara získává KR QUANTEC ultra…

Praha 28. února 2018

Mezi hlavní přednosti robotů patří mimo jiné flexibilita a maximální preciznost. Takto také byly prezentovány požadavky umělecké sekce (Art Department) podniku Studio Babe sberg GmbH týkající se automatizované výroby rekvizit a dekorací pro hrané filmy. V umělecké sekci studia zhotovující rekvizity, frézuje nyní robot KUKA série KR QUANTEC z tvrdé pěny skulptury se složitou geometrií. 

Co mají společného filmové trháky Die Feuerzangenbowle, Die Tribute von Panem – Mockingjay a The First Avenger: Civil War? Spojuje je to, že byly natáčeny ve studiu Babelsberg. Toto, v roce 1912 založené, nejstarší velkoateliérové filmové studio světa, se považuje za kolébku německého filmu. Výrobu náročných dekorací, kulis a rekvizit zajišťuje dceřiný podnik Art Department Studio Babelsberg (Umělecká sekce studia Babelsberg). Toto pracoviště navíc realizuje dekorační stavby pro muzea, návštěvnická centra a další subjekty.

Pan Sebastian Voigt, který je v umělecké sekci odpovědný za 3D laboratoř, se v roce 2016 v souvislosti s automatizovanou výrobou rekvizit pro hrané filmy obrátil na podniky SEMATEK GmbH a Datentechnik Reitz GmbH & Co. KG. „Naším úkolem bylo navrhnout flexibilní a kompletní řešení. Proto jsme použili aplikaci fungující jako individuálně konfigurovatelný obráběcí stroj s robotickou kinematikou,“ říká Oliver Rück, který je v SEMATEKu odpovědný za odbyt a marketing. Tento podnik získal v minulosti dobré zkušenosti s roboty KUKA. Tentokráte se rozhodli pro robota typu KR 210 R3100 z produktové série KR QUANTEC ultra. SEMATEK je strojírenský podnik, který se specializuje na zavádění inovativních strojírenských konceptů zaměřených na roboty ve funkci obráběcích strojů. Společnost Datentechnik Reitz byla odpovědná za vytvoření příslušného programového prostředí, pro svoje zákazníky vyvíjí software pro programování CNC zařízení.

Požadavky lze splnit pouze s využitím robotů
V Babelsbergu robot KUKA dělá jednotlivé operace. Při nich samostatně frézuje z tvrdé pěny pomocí vhodného nástroje trojrozměrné skulptury. Při implementaci tohoto systému bylo potřeba, jak nám vysvětlil Andreas Reitz, podnikový vedoucí společnosti Datentechnik Reitz, zvládnout tři požadavky: „Při vývoji jsme museli vytvořit provozně spolehlivý a plynule navazující datový procesní řetězec. Přitom musela být zaručena integrace vztažených přídavných funkcí, stejně tak jako dalších činností a komponent.“ Každá část dekorace se nejprve individuálně naprojektuje v počítači za pomoci vlastního programu. Software SPRUTCAM pak v dalším kroku při modelování skulptury vytvoří trajektorie určené k frézování robotem. Software pocházející od společnosti Reitz umožňuje mimo jiné i jednoduché programování obráběcí strategie a procesních parametrů. Přitom je možné zobrazovat veškeré výrobní procesy trojrozměrně a tím i přesně řídit postup opracování. Přednost tohoto postupu je zřejmá, programy napsané tímto způsobem v CAD/CAM systému je možno pomocí systémového software KUKA CNC načíst bez převádění přímo do řídicí jednotky KUKA KR C4. Robot pak v souladu se zadáním samostatně opracuje příslušnou součást. Přitom má robot informace o tom, kdy a s kterou komponentou je zapotřebí provést konkrétní pracovní operaci. Tím jsou splněny dva požadavky umělecké sekce: spolehlivý a plynule navazující procesní řetězec při současném napojení relevantních funkcí nebo komponent. Robot je schopen samostatně si měnit různé nástroje. To je důležité, protože unikátní provedení scénických dekorací vyráběných v Babelsbergu vyžaduje, aby bylo možné aplikaci robota kdykoliv individuálně nakonfigurovat. K tomu se využívá řada instrumentů, jako jsou vysokofrekvenční vřetena, zásobník nástrojů, otočný stůl (polohovadlo) a rovněž i speciální nástroje pro obrábění pěny.

Posledním požadavkem bylo začlenění procesních funkcí, jako je například zaměření bodu TCP (Tool Center Point). Jeho souřadnice definují místo, kde přijde nástroj, dejme tomu frézovací hlavice, do kontaktu s obrobkem, což je podstatná informace podmiňující přesný průběh operace. Pokud by nebyla poloha tohoto bodu určena dostatečně přesně, nebylo by možné příslušnou skulpturu obrobit do požadovaného tvaru. Nadřízeným řídicím systémem, který zastřešuje veškerou funkcionalitu spolu se všemi komponentami, je řídicí jednotka SEMATEX FTR.

Dekorace pro velké filmové scény s nejvyšším stupněm přesnosti

Obr. Vysoce přesný robot KUKA frézuje skulptury ve studiu Babelsberg

Obr. Pouze pro umělce: robot KR QUANTEC ultra při práci ve studiu Babelsberg.

Obr. Robot o velké nosnosti umožňuje plně automatizovanou výrobu

zdroj: komunikační agentura Seteva

Více informací na: www.kuka.com

Foto z archivu: KUKA Roboter CEE GmbH

Dana Samková

 

Sdílejte ...