Zapůsobili jste na pracovním pohovoru? Jak poznat, že jste byli úspěšní již během samotné schůzky
Praha 18. října 2022
Máte za sebou pracovní pohovor, snažili jste se ze sebe vydat to nejlepší, ale možná trochu pochybujete, zda jste zapůsobili tak dobře, jak jste chtěli? Lucie Veselá z personálně poradenské společnosti HAYS níže popisuje několik signálů, které Vám pomohou rozpoznat, že váš pohovor proběhl úspěšně.
1. Pohovor trval déle, než jste očekávali

Pokud pohovor trvá déle, než vám bylo původně oznámeno, je to velmi dobré znamení toho, že jste zaujali. Čas potenciálního manažera či personalisty je drahý, obzvlášť pokud obsazuje více volných míst. Pokud s vámi tedy strávil více času, než bylo plánováno, zřejmě se vám podařilo zaujmout.
2. Rozhovor namísto otázek a odpovědí
Bylo pro vás snadné odpovídat na položené otázky? Cítili jste se během pohovoru uvolněně a vedli jste oboustranný rozhovor? Je to dobré znamení, že se dokážete orientovat v tématu a máte o čem mluvit. Naznačujete tím také, že můžete dobře vycházet i s dalšími členy týmu.
3. Personalista s vámi spojuje nabízenou pozici
Použil personalista fráze jako například „vaše práce by obnášela…“ místo toho, aby řekl „od úspěšného kandidáta by se očekávalo…“ Následně vám také vysvětlil všechny podrobnosti a úkoly, které byste měli na starosti. To znamená, že si vás dokáže představit jako člena týmu.
4. Zaujala vás i společnost jako taková
Odešli jste z pohovoru spokojení a cítili jste se ve firmě dobře? Hovořili jste i o společnosti, o možnostech kariérního růstu nebo třeba o nabízených benefitech? Strávil manažer zhruba stejně času tím, že se Vám pokoušel „prodat“ danou roli jako vy jste se pokoušeli prodat sebe? Pokud ano, pravděpodobně vás považují za vhodného kandidáta.
5. Dostali jste odpovědi na všechny vaše otázky
Pokud jste na pohovoru zaujali, pravděpodobně Vám manažer nabídl prostor pro vaše dotazy a co nejpodrobněji je zodpověděl. Pokud se ujišťoval, zda je vám vše jasné, je to dobré znamení, že na vás chtěl udělat dobrý dojem.
6. Seznámení s kolegy
Pokud vám na konci pohovoru byla nabídnuta možnost seznámení se s ostatními zaměstnanci, je to další důkaz, že jste na pohovoru zaujali. To samé platí i u situace, pokud vás budou chtít představit nadřízeným s rozhodovací pravomocí. Jejich program je většinou velmi nabitý, pravděpodobně chtěl personalista ušetřit čas a ukázat jim, že jste tou správnou volbou. Jestliže jste na kolegy či manažery společnosti udělali dobrý dojem, máte téměř vyhráno.
7. Konkrétní termíny na konci pohovoru
Otázky, které vám na konci pohovoru druhá strana položí, se pravděpodobně budou týkat další fáze výběrového řízení či přímo potenciálního nástupu. Firma se také bude zajímat o to, jestli vás pracovní pozice stále zajímá nebo jestli se účastníte nějakého dalšího výběrového řízení. Dalším dobrým znamením je, pokud vás personalista vyzve k tomu, abyste mu napsali či zavolali, pokud vám nebude něco jasné nebo budete mít další doplňující dotazy. Všechny tyto otázky naznačují, že o vás společnost má zájem.
Výše uvedené body Vám pomohou rozpoznat, jaký dojem měla z pohovoru druhá strana a jak se vám dařilo. Nejsou ale absolutním potvrzením toho, že jste prošli do další fáze výběrového řízení a určitě kvůli nim nezastavujte celý proces hledání nového zaměstnání.
Jitka Novotná, Kristýna Králová
Hays plc („Skupina”) je přední světová společnost v získávání specialistů a poskytování náborových řešení, jako je RPO či MSP. Skupina je expertem v náboru kvalifikovaných, profesionálních a odborných lidí po celém světě, je leaderem na trhu ve Velké Británii, Německu a Austrálii a jedním z leaderů na trhu v kontinentální Evropě, Latinské Americe a Asii. Skupina působí v soukromém i veřejném sektoru, zabývá se vyhledáváním kandidátů na stálý i dočasný pracovní poměr včetně contractingu. K 30. červnu 2022 má Skupina 13,000 zaměstnanců pracujících ve 253 kancelářích ve 32 zemích světa. Finanční rok končící k 30. červnu 2022 vykazuje tyto výsledky:
– Skupina vykázala čistou provizi 1,189.4 milionů britských liber a provozní zisk (položky podléhající výjimce) 210.1 milionů liber;
– Skupina umístila kolem 83,750 tisíc uchazečů do trvalých pracovních míst a kolem 250 tisíc lidí do dočasných pozic;
– 16 % z čistých provizí Skupiny bylo vygenerováno v Austrálii a na Novém Zélandu, 26 % v Německu, 22 % ve Velké Británii a Irsku a 36 % ve zbytku světa.
– Segment dočasného umístění představoval 55 % z čistých provizí a segment trvalého umístění představoval 45 % z čistých provizí;
– Technology je největší specializací Skupiny, generující 26 % čistých zisků, následována specializacemi Accountancy & Finance (14 %) a Construction & Property (11 %)
– Hays působí v těchto zemích: Austrálie, Belgie, Brazílie, Česká republika, Čína, Dánsko, Francie, Chile, Indie, Irsko, Itálie, Japonsko, Kanada, Kolumbie, Lucembursko, Maďarsko, Malajsie, Mexiko, Německo, Nizozemí, Nový Zéland, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Singapur, Spojené Arabské Emiráty, Spojené Státy Americké, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie.