Historie

Ivan Černý: Ošklivost v architektuře včera a dnes

Praha 21. dubna 2020

Máme před sebou rozsáhlou velkoformátovou publikaci encyklopedického charakteru, která mapuje nehezké architektonické slohy. Vzhledem ke svému obsahu se od běžných knih liší jak grafikou, tak polygrafickým zpracováním recyklovaného papíru, ze kterého jest vyrobena. Závěrečný efekt je však skvělý a publikace na sebe upoutá a upozorní i v přesyceném roztoku na knihkupeckých pultech.

Masivní, expresní, skulpturální

Brutalismus je zřejmě nejnepochopitenější architektonický styl. Vyvíjel se v 60. a 70. letech minulého století a nyní se opět vrací. A proč je brutální, táže se čtenář. Kniha z pera Chris van Uffelena na to dává odpověď. Detailně rozebírá výraz brutální i proča jak, že se vůbec hodí ke stylu, který sám označuje.

Jeden z výkladů zní, že je to reakce na styly předchozí, které líbivým až vyumělkovaným stylem zušlechťovaly hlavně stavby stavěné z betonu, k obytnému i veřejnému účelu. Šlo o jakousi revoluci, kdy se beton stal nositelem myšlenky. „Brutalismus skoro vždy užívá betonu v nejtypičtější podobě s přehnaným důrazem na velké robustní síly, které spolu bezohledně kolidují…“, píše se v představované knize.

V obrazové publikaci vyhledáváme zajímavé příklady, čteme odborné posudky, a „cestujeme po světě“, od země k zemi. Jde vždy o významné budovy, kostely, knihovny, návštěvnická a sportovní centra, muzea, vědecké ústavy, ale i obytné prostory. Českého čtenáře potěší, že zde najde i ukázku z Prahy a Bratislavy, i když bez očekávaných komentářů.

Každý chvilku, tahá pilku

Ale i brutalismus musel na konci 70. let uvolnit místo pokrokovým technologiím a postmodernismu. V zemích, kterým říkáme východní, se udržel až do „pádu berlínské zdi“ v roce 1989. Ale jeho cesta vedla dál. Zatímco robustní betonové zdi z Evropy už vymizely, v ostatních částech světa se udržely mnohem déle a zájem o ně trvá.

Publikace se věnuje i jednotlivým architektům a ateliérům. Je určena hlavně odborníkům a je dobrým doplňkem k učebnicím architektury. Na více než třech stech stranách a na mnoha projektech srovnává podrobnosti a rozdíly. Udivuje důkladností jak textovou, tak obrazovou a věnuje se i designu a interiérům a tak přináší tato publikace neobyčejné obohacení.

Pro všechny tyto přednosti a originalitu je velkým nakladatelským počinem.

Foto : nakl. Grada Publishing

Sdílejte ...