Ekonomika

Ivan Černý: Představujeme Křišťálové údolí

Liberec 24. dubna 2019

Turistika má mnoho tváří. Od rekreační až po gastronomickou či poznávací. Okresy i kraje České republiky se předhání v námětech a nápadech, jak přilákat domácí i zahraniční návštěvníky do svých regionů na nejrůznější volnočasové zážitky. Naprosto mimořádným, dosud u nás nevídaným projektem je však skvělý nápad, nazvaný Křišťálové údolí (Crystal Valley). Na to, o co vlastně jde, jsme se zeptali hlavního manažera tohoto zbrusu nového turistického produktu, pana Pastvy.

Inženýr David Pastva je takříkajíc muž na pravém místě. Od roku 2006 působil v destinačním managementu Českosaského Švýcarska, donedávna vedl odbor kultury a cestovního ruchu na liberecké radnici.

 Především nás zajímá, jak a proč ke všemu došlo

„Se značkou Křišťálové údolí přišel před několika lety významný český výrobce, a sice Preciosa (konkrétně jedna z divizí a to Preciosa Lustry). Preciosa tak lépe představila místo vzniku a původu svých výrobků pro zákazníky. Potenciál značky je ale výrazně vyšší a může zahrnout sklářský průmysl v Libereckém kraji jako celek. Proto tato značka nyní přechází na Liberecký kraj a nově začínáme budovat Crystal Valley jako produkt cestovního ruchu.“

Kolik hutí a malých rodinných firem je do projektu začleněno

„V současné době jsme oslovili cca 200 subjektů od malých až po mezinárodně aktivní giganty. Při rozjezdu projektu řešíme podmínky pro vstup do projektu pro jednotlivé firmy ze sklářského, bižuterního a šperkařského průmyslu. Tedy certifikaci, která vytvoří zázemí pro vysoce kvalitní produkt cestovního ruchu. Chceme tedy, aby to byli výrobci s vlastní produkcí a na druhé straně byli rovněž připraveni na návštěvníky, včetně doprovodné infrastruktury. Do projektu ale zapojujeme i muzea, školy a subjekty cestovního ruchu. Jde o to, abychom měli ucelenou nabídku pro turisty. Není úplně nutné mít desítky nebo stovky subjektů, jde nám především o kvalitu zážitku pro turisty. Téma sklo a jeho různorodé podoby se tak stanou tématem pro trávení volného času, dovolené.“

Jaký bude samotný mechanismus prohlídek či exkurzí (vstupné, průvodci atd.)

„Mechanismus prohlídek je různý podle možností daných firem. Někteří mají otevřeno v rámci standardní otevírací doby, jinam je nutné se předem objednat. V budoucnu chceme mít i centrální systém právě pro objednávky exkurzí nebo třeba workshopů s tématem sklo. Budeme vytvářet ucelené nabídky pro celkový zážitek návštěvníků. Křišťálové údolí je rozkročeno i geograficky velmi široce a zahrnuje území takřka celého Libereckého kraje, bude mít svá centra, jedním z nich je určitě Jablonecko a Novoborsko.“

Závěrem, plánujete, že bude Křišťálové údolí časem zapsáno na seznam UNESCO? Schvalování není jednoduché, jak o tom svědčí kupříkladu naše nejstarší firma na světě na ruční výrobu vánočních ozdob v Poniklé

„Do kandidatury, kterou zaštiťuje společnost Rautis, vkládáme velké naděje. Nyní je žádost (po doplnění) v dlouhém schvalovacím procesu. Zapsat Křišťálové údolí jako celek není úplně reálné. Projekt je dnes budován jako marketingová značka s cílem podpořit tradiční výrobu, není to ale ta výroba samotná. Věřím v úspěch Poniklé a celého faktorského systému v okolí.“

Curriculum vitae

Projekt zaštiťuje Agentura regionálního rozvoje, vlastněná Libereckým krajem. Od 1. března 2019 projekt Křišťálové údolí vede Ing. David Pastva, který uspěl ve výběrovém řízení na pozici manažera projektu. Pastva (nar. v Ústí nad Labem) v Liberci na Technické univerzitě vystudoval a město mu natolik přirostlo k srdci, že zde zůstal. V cestovním ruchu se pohybuje ale profesionálně mnohem déle, začínal jako průvodce před více než dvaceti lety, později se podílel na budování destinační agentury České Švýcarsko, mj. byl též ředitelem zahraničního zastoupení České centrály cestovního ruchu (Czech Tourismu) ve Frankfurtu nad Mohanem. V posledních letech pracoval jako vedoucí odboru cestovního ruchu, kultury a sportu ve statutárním městě Liberci.

Epilog

„Jsme kolébkou sklářství, světovým unikátem,“ dodal při závěru našeho rozhovoru Ing. David Pastva, „nikde jinde nejsou vedle sebe v takovém množství sklářské školy, sklářské podniky i sklářská muzea a drobní výrobci bižuterie a další, kteří se sklářstvím živí. Chceme zkrátka na křišťálu postavit nový turistický produkt, který sem přitáhne návštěvníky i z dalekých destinací a naláká je, aby do České republiky přijeli nejenom kvůli Praze, nebo Českému Krumlovu…“

Za rozhovor děkuje Ivan Černý

Foto: archiv

Momentka z oficiálního zasedání, kdy Liberecký kraj přebírá od Preciosy značku, David Pastva první zleva

Ing. David Pastva (první zleva): Tak jako se americké Silicon Valley stalo celosvětovým centrem počítačového a technologického průmyslu, má se severočeské Crystal Valley stát srdcem sklářského světa…

Sdílejte ...