Turnaj náctiletých vývojářů v Brně: tyto inovace vymysleli středoškoláci za 24 hodin
Brno 25. listopadu 2025
Mladé technické mozky ze středních škol z Česka a Slovenska se na konci listopadu utkaly v 8. ročníku AT&T HACKATHONu Junior v Brně. Dvoudenní maraton plný technologií opanovali studenti, jejichž nápady mohou přispět k lepší digitální budoucnosti nás všech.

Letošní téma znělo „Gamifikace“, tedy využití herních principů v obecně neherním prostředí. Účastníci AT&T HACKATHONu Junior se soutěžní výzvu dozvěděli až při zahájení akce ve čtvrtek 20. listopadu ráno.Od té doby měli den a noc, aby na základě zadání vymysleli a naprogramovali společensky prospěšnou inovaci. „Sotva studentům odtajníme zadání, je spuštěna časomíra. Mají 24 hodin na to, aby druhý den porotě představili hotový projekt na stanovené téma. Za tu dobu si týmy projdou celým vývojovým procesem, který ve firmách běžně trvá minimálně šest až 12 měsíců. Jde o komplexní úkoly, proto je pro úspěch v soutěži důležité dobře namixovat talenty v týmu. Stejně důležitá jako kvalitní technické řešení je také dobře zvládnutá prezentace,“ nastínil za realizátory akce Petr Novák, Product Owner ze společnosti AT&T GNS Czech Republic.
Celorepublikovou soutěž středoškoláků v programování a řešení technických problémů uspořádalo brněnské AT&T ve spolupráci s neziskovou vzdělávací organizací Junior Achievement (JA Czech) a podporou města Brna už poosmé. V prostorách Střední školy informatiky, poštovnictví a finančnictví se 20.-21. listopadu utkalo 70 mladých IT nadějí v maximálně pětičlenných skupinkách.

Absolutním vítězem se stal jediný slovenský tým NoFlowChart ze Stredné priemyselné školy elektrotechnické Bratislava. Jeho členové přesvědčili odbornou porotu projektem, který hlídá, aby účastníci firemních meetingů neodbočovali od tématu.
Druhý oceněný tým z Gymnázia Arabská v Praze 6 porotě představil hru, která umožňuje vývojářům trénovat rychlé rozpoznávání chyb v kódu programu (tzv. bugů). A třetí místo obsadili studenti ze Střední školy filmové, multimediální a počítačových technologií ve Zlíně s aplikací, která formou hry posiluje schopnost uživatelů rozpoznávat pravdivé informace – studenti tak poukázali na problém informačního chaosu, přehlcení, v němž lidé snadno podléhají manipulaci a falešným zprávám vytvořeným umělou inteligencí.
„Středoškoláci, kteří si na náš hackathon junior troufnou, jsou budoucností vývojářských firem. U počítačů netráví hodiny ‚pařením her‘, ale zkouší možnosti technologií, objevují a vymýšlí. A přesně o tom je i toto ‚mistrovství‘. Účastníci v doprovodu svých pedagogů mají k dispozici moderní technologie a odborníky v roli mentorů a je úžasné sledovat, co s tím za minimum času dokáží. Letos jsme téma soutěže zaměřili na řešení výzev, které se dotýkají gamifikace, a viděli jsme celkem 15 středoškolských týmů, které během 24 hodin od stolu navrhly vlastní prototypy, zvyšující kvalitu života širokým skupinám lidí,“ poukázal Petr Novák.
Přes dvě desítky hodin intenzivní práce s minimálním odpočinkem řadí brněnský AT&T HACKATHON Junior mezi náročnější studentské akce. Přesto tu i tentokrát vládla přátelská atmosféra nabitá energií a sdílenými nápady. „Velký podíl na tom měli lidé z partnerských firem, kteří se aktivně podíleli na celém průběhu dvoudenního programu, ať už v rolích odborných porotců, nebo jako mentoři studentů. Kvůli omezenému času musí soutěžící velmi citlivě balancovat mezi časem na práci a odpočinkem. Kromě technologických dovedností tak velkou roli hraje také týmová spolupráce a vzájemná komunikace. A my každý rok s radostí sledujeme, jaký potenciál v těchto studentech je a že se každým ročníkem dokonce zvyšuje. Je obdivuhodné, co tito mladí vývojáři dokáží v krátkém čase a stresu vymyslet, jak snadno se učí s novými technologiemi nebo jak jsou ochotni si pomáhat i mezi soupeřícími týmy. Pro všechny je akce cennou zkušeností, inspirací a vkladem do budoucna,“ shrnul Martin Smrž, ředitel JA Czech.
Kromě absolutních vítězů byly vyhlášeny samostatné soutěžní kategorie, které oceňovaly nejlepší nápad, nejlepší technické řešení, nejlepší prezentaci a svoji cenu udělilo také město Brno. Členové vítězných týmů vyhráli vouchery na zakoupení elektroniky dle vlastního výběru v hodnotě až 20 tisíc korun.
Vítězové 8. ročníku AT&T HACKATHON Junior:
1. místo + The Best Idea: NoFlowCharts, Stredná priemyselná škola elektrotechnická, Bratislava
2. místo: GyArab, Gymnázium Arabská, Praha 6
3. místo + The Best Technical Solution: PABIC, Střední škola filmová, multimediální a počítačových technologií, Zlín
The Best Presentation: tým Veritas, Gymnázium a Obchodní akademie, Orlová (aplikace umožňuje uživatelům nabízet/darovat věci institucím, jako jsou domovy dětí, domovy důchodců či nemocnice, a také reagovat na poptávky právě daných institucí (obousměrně)
The Brno City Award: SigmaWolves, Střední škola automobilní a informatiky, Praha (aplikace pro rychlá, zájmová setkání v reálném životě, uživatelé mohou okamžitě vytvářet události na mapě, připojovat se k těm, které vidí ve svém okolí, a získávat XP za účast i organizaci)
JA CZECH, www.jaczech.org
JA Czech je obecně prospěšná vzdělávací organizace založená Tomášem Baťou, která již od roku 1992 realizuje na českých školách ucelenou koncepci nadstandardního vzdělávání. Formuje podnikatelské myšlení a finanční gramotnost mladých lidí, propojuje je s lidmi z praxe a pomáhá nastartovat jejich úspěšnou profesní kariéru. Ve spolupráci se školami vytváří příznivé a motivující prostředí pro rozvoj osobních dovedností v rámci podnikatelského vzdělávání studentů i učitelů. Stěžejního projektu JA Studentská firma, se závěrečným veletrhem JA STUDENTSKÁ FIRMA ROKU, se každoročně účastní tisíce středoškoláků.
AT&T v České republice
Brněnské Centrum servisní podpory AT&T (v Campus Science Park) se stalo strategickým globálním centrem zákaznických služeb, které podporuje velké nadnárodní klienty, včetně infrastruktury v USA. Klienti mohou využívat špičkové portfolio zahrnující služby v oblasti mobility, sítí, zabezpečení sítí, cloudu, hostingu, hlasových služeb, sjednocené komunikace a aplikací. Brněnský tým zaměstnanců řeší nejsložitější problémy zákazníků z celého světa.
AT&T Believes℠ je celofiremní, lokalizované úsilí, které spojuje nadšení, kreativitu a zdroje zaměstnanců AT&T s dlouholetými vztahy mezi AT&T a externími organizacemi, s cílem pozitivně ovlivnit dění ve světě. V současné době se AT&T Believes zaměřuje na místní občanské iniciativy, které pomáhají lidem rozvíjet příležitosti v oblasti vzdělávání, kariéry a kvality života tím, že překlenou digitální propast, získají pracovní dovednosti pro budoucnost a naplnění základních potřeb v době krize.

