Letní slavnosti staré hudby zahájí pocta rodu Bachů
Praha 16. července 2025
26. ročník mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby zahájí již 17. července v kostele Panny Marie a slovanských patronů koncert berlínského souboru Ensemble Polyharmonique, který připomene skladatelský odkaz zřejmě nejslavnějšího hudebnického rodu na světě – rodu Bachů. Pod vedením uměleckého vedoucího Alexandera Schneidera zazní vokálně-instrumentální program děl Johanna Sebastiana Bacha, od jehož narození letos uplynulo 340 let, ale také jeho předchůdců – Johanna Michaela, Heinricha, Johanna Christopha a Johanna Ludwiga Bachů. „Rodokmen rozvětveného muzikantského rodu sestavil sám Johann Sebastian. Pečlivě zpracovaná sbírka vokálních skladeb jeho předků se stala východiskem programu koncertu. Vrcholem večera bude monumentální moteto Jesu, meine Freude, v němž Johann Sebastian přebírá mnohé stylové prvky svých kompozičně zdatných předků a dovádí tento žánr k dokonalosti,“ doplňuje ředitelka festivalu Josefína Matyášová.

Německý vokální soubor Ensemble Polyharmonique patří k předním interpretům staré hudby na evropské scéně. Specializuje se na repertoár renesance a baroka, který oživuje s důrazem na historicky poučenou interpretaci. Mezinárodní renomé souboru dokládají pravidelná pozvání na prestižní festivaly i spolupráce s předními barokními orchestry. Vedle uvádění známých děl se věnuje i badatelské činnosti a pro své posluchače objevuje zapomenuté poklady 17. a 18. století.
Právě významné hudební rody i rodinná pouta jsou tématem letošního ročníku festivalu, který až do
5. srpna nabídne pod podtitulem Familia díla z hudebních archivů v podání předních ansámblů
i sólistů mezinárodní i domácí scény. Během festivalu zazní hudba od středověku po vrcholné baroko a posluchači se mohou těšit na duchovní i světské skladby, hudbu, která zněla na šlechtických dvorech, na francouzská středověká moteta, lidové písně, virtuózní sonáty i operní árie.Festival tradičně uzavře rezidenční ansámbl Collegium Marianum s programem nazvaným Passione d’amore (Síla lásky v rodinných dramatech), jehož hosty budou tentokrát ukrajinsko-německá sopranistka Kateryna Kasper a český barytonista Roman Hoza.
Více informací na www.letnislavnosti.cz.

Festivalová dramaturgie má letos v hledáčku významné hudební rody, a to jak skladatelské, tak například tiskařské (bez jejichž práce by mnohé skladby dávno upadly v zapomnění), nebo rodiny mecenášů, které podporovaly vznik nových děl. Specifickou rodinou byly také klášterní komunity, v nichž často vzkvétal velmi bohatý hudební život. Do programů se samozřejmě promítají i rodinné vztahy, které jsou nevyčerpatelnou studnicí emocí, vášní, prožitků, poznání i humoru, a odrážejí se jak v hudbě artificiální, tak lidové. Rodinná dramata se objevují i v operních příbězích, pro něž byly oblíbeným zdrojem inspirace. Koncertní programy
26. ročníku festivalu vznikaly v drtivé většině na objednávku festivalu v souladu s festivalovým tématem. V dalších večerech se po jedenácti letech na festivalové pódium vrací fenomenální portugalský soubor Sete Lágrimas, který si svojí bezprostředností a hudební kreativitou podmanil srdce posluchačů již v roce 2014. Koncert provede posluchače přechodovými rituály a životními fázemi od narození až po smrt, jež budou ilustrovány příklady artificiálního i tradičního hudebního dědictví iberské kultury napříč staletími i konfesemi. Třetí koncert, umístěný do baziliky sv. Petra a Pavla na Vyšehradě, přinese vůbec nejstarší hudbu, která na 26. ročníku zazní – do mystického světa středověkých klášterů, kapitul a univerzit, tedy do prostředí dobových řeholních a intelektuálních elit, zavede posluchače španělský soubor Tasto Solo pod vedením Guillerma Péreze. Čtvrtý večer nabídne recitál dvou z nejslibnějších hudebníků nové generace tzv. poučené interpretace staré hudby – francouzský houslista Théotime Langlois de Swarte a francouzsko-americký cembalista Justin Taylor přednesou v Lobkowiczkém paláci virtuózní program vzdávající hold bratrům Louisovi a Françoisovi Francœurům. Úplně poprvé se v Praze představí italsko-švýcarský soubor Concerto Scirocco, který upozorní na neméně důležitý fenomén hudební historie – tisk. Dramaturgie koncertu se zaměří na edice z dílny rodu Gardano/Magni, jež v 17. století patřila mezi největší a nejdůležitější hudební nakladatelství nejenom v Benátkách, ale i v celé Evropě. Šestý festivalový večer bude pozváním do té nejurozenější společnosti anglického království druhé poloviny 17. a počátku 18. století.
Vlámský soubor Musica Gloria a taktéž vlámský kontratenorista Pieter de Praetere připomenou, že kromě oblíbeného a úspěšného Henryho Purcella byl aktivně hudebně činný i jeho příbuzný, Daniel. Závěrečný koncert bude tradičně patřit souboru Collegium Marianum, rezidenčnímu ansámblu festivalu pod vedením Jany Semerádové. Dramaturgie sestavená přímo pro tuto příležitost bude důkazem, že rodinné vztahy byly nevyčerpatelným zdrojem umělecké inspirace a také hnací silou komplikovaných zápletek operních námětů. Árie z opery Giulio Cesare in Egitto Georga Friedricha Händela a Il Giustino Antonia Vivaldiho přednesou ukrajinsko-německá sopranistka Kateryna Kasper a český barytonista Roman Hoza.
Festivalové večery se budou konat v citlivě zvolených historických sálech pražských paláců, kostelů
a klášterů, které jim dodají nezaměnitelnou atmosféru (Emauzský klášter, zámek Troja, kostel sv. Šimona
a Judy, Lobkowiczký palác, bazilika sv. Petra a Pavla na Vyšehradě).
Die Bach-Familie
Jméno Bach bylo v době baroka ve středním Německu prakticky synonymem pro označení „hudebník“. Rodokmen mužských členů rozvětveného muzikantského rodu sestavil sám Johann Sebastian, který se i jinak angažoval v zachování silné rodinné tradice. Jím zděděná a pečlivě uchovávaná sbírka vokálních skladeb jeho předků (Altbachisches Archiv) se stala východiskem programu zahajovacího koncertu 26. festivalového ročníku. Berlínský soubor Ensemble Polyharmonique v něm bude zkoumat jádro a vzájemnou souvztažnost tvorby vybraných členů rodu a nabídne originální pohled do univerza této hudební dynastie.
Vrcholem večera bude monumentální moteto Jesu, meine Freude, v němž Johann Sebastian přebírá mnohé stylové prvky svých kompozičně zdatných předků a dovádí tento žánr k dokonalosti. Nejdelší
a nejkomplexnější Bachovo moteto symbolicky spojí všechny hudebně-genealogické linky od Johanna Michaela, Heinricha, Johanna Christopha a Johanna Ludwiga Bachů do mistrovského, geniálně vystavěného díla.
Música da vida
Druhý festivalový večer bude patřit fenomenálnímu portugalskému souboru Sete Lágrimas a výsostně rodinnému tématu – přechodovým rituálům v hudbě Pyrenejského poloostrova a portugalské diaspory. Zvyky, tradice a obyčeje byly vždy hluboce zakořeněny ve struktuře každodenního života. Narození dítěte a vítání nového člena do rodiny, láska a námluvy, požehnání, svatba spojující nejen jednotlivce, ale celé rodinné klany… Klid a pohodu však narušovaly různorodé konflikty, rozchody či odloučení, po nichž v ideálním případě přicházela opětovná shledání a usmíření. Nekonečný rodinný koloběh ukončovala smrt, která byla nejen okamžikem zármutku, ale zároveň příležitostí k díkůvzdání a oslavě vstupu do nového života. Program provede posluchače všemi životními fázemi od narození až po smrt, které budou ilustrovány příklady artificiálního i tradičního hudebního dědictví iberské kultury napříč staletími, světadíly i konfesemi.
La flor en Paradis
Španělský soubor Tasto Solo pod vedením Guillerma Péreze zavede posluchače do mystického světa středověkých klášterů, kapitul a univerzit, tedy do prostředí dobových řeholních a intelektuálních elit. Pro své vůbec první pražské vystoupení ansámbl vybral díla z druhé poloviny 13. století, která budou provedena
v unikátní kombinaci hlasu (Anne-Kathryn Olsen), organetta a fiduly. Repertoár pro tuto dramaturgickou perličku pochází například z proslulého a iluminacemi bohatě zdobeného Codexu Montpellier nebo z Codexu Las Huelgas, který vznikl pro „duchovní rodinu“ řeholnic v cisterciáckém klášteře v Burgosu.
Zazní oblíbená francouzská moteta, v nichž se snoubil sakrální a profánní svět, sekvence, „organum fleuri“ či instrumentální tance… Koncert v bazilice sv. Petra a Pavla na Vyšehradě bude ozdobou festivalového programu v souladu s výrokem francouzského teoretika Johannese de Grochea (cca 1300): „Tento typ hudby by se neměl hrát před obyčejným publikem, protože to nedokáže ocenit její vytříbenost a mít z ní radost. Měla by být spíše prováděna před takovými lidmi, kteří v umění hledají jemnost.“
Les frères Francœur
Příjmení „Francœur“ je do historie nesmazatelně zapsáno hned několika pozoruhodnými osobnostmi hudebního života. Program situovaný do Lobkowiczkého paláce na Pražském hradě (z něhož je údajně nejkrásnější pohled na pražské panorama) vzdá hold především dvěma z nich: Louisovi a Françoisovi. Přestože Louisova tvorba zůstává věrná francouzskému stylu a Françoisova koketuje se stylem italským, pro hudbu obou bratrů je typická melodická hloubka, jiskřivá virtuozita a velmi nápadité polyfonní efekty.
U Françoise bychom dokonce nalezli českou stopu – v roce 1723 u příležitosti korunovace Karla VI. přicestoval do Prahy.
Recitál dvou z nejslibnějších hudebníků nové generace tzv. poučené interpretace staré hudby přinese nejen virtuozitu, ale také melancholii, grácii a eleganci. Francouzský houslista Théotime Langlois de Swarte bude hrát na housle Carla Bergonziho z roku 1733, na cembalo jej doprovodí francouzsko-americký hráč Justin Taylor.
A Venezia
Benátky… Těžko bychom hledali místo, které hudební historii odkázalo více než toto fascinující a legendami opředené město na laguně. Od nepaměti přitahovalo pozornost umělců, řemeslníků či obchodníků. A právě Benátky byly v 17. století jedním z nejdůležitějších center hudebního tisku. Vydavatelé si předávali své zkušenosti z generace na generaci, můžeme tedy mluvit doslova o dynastiích proslulých hudebních tiskařů, bez jejichž řemeslné zručnosti a obchodního talentu by dnes obdivovaná díla zmizela v propadlišti dějin.
Dramaturgie koncertu se zaměří na edice z dílny rodu Gardano/Magni, jež patřila mezi největší
a nejdůležitější hudební nakladatelství nejenom v samotných Benátkách, ale i v celé Evropě. Virtuózní raně barokní sonáty, fantazie, sinfonie, canzony anebo ciaccony přiveze na festivalové pódium soubor Concerto Scirocco. Vůbec první vystoupení tohoto renomovaného ansámblu v Praze zazní v zámku Troja –
v atraktivním prostředí italské letní vily na břehu Vltavy.
Their Majesties
„Strike the viol, touch the lute, inspire the flute, sing in cheerful and harmonious lays…“ Slavná árie Henryho Purcella Strike the viol bude korunovat festivalový večer příhodně umístěný do prostor Lobkowiczkého paláce. Předznamenává však i celý jeho charakter – nechť veselý hlas a harmonický zvuk violy, loutny či flétny zaletí k uším nejen všech přítomných posluchačů, ale i dávných hudebních patronů – členů panovnického rodu Stuartovců.
S pozváním do té nejurozenější společnosti anglického království druhé poloviny 17. a počátku 18. století přijede do Prahy vlámský soubor Musica Gloria. V jeho obsazení nalezneme všechny zmiňované nástroje; pěveckých linek se ujme mladý kontratenorista, pocházející taktéž z Belgie, Pieter De Praetere. Stylově vytříbený program navodí typickou atmosféru „kouzelného ostrova“ a připomene skutečnost, o níž ví jen málokdo – že kromě velmi oblíbeného a úspěšného Henryho Purcella byl aktivně hudebně činný i jeho příbuzný, Daniel.
Passione d’amore
Bezedná studnice emocí, vášní, dramat i humoru – rodinné vztahy bývaly nevyčerpatelným zdrojem umělecké inspirace a také hnací silou komplikovaných zápletek operních námětů. Závěrečný koncert 26. ročníku Letních slavností staré hudby přenese posluchače do období vrcholného rozkvětu italské barokní opery. Zazní na něm ukázky ze dvou děl stěžejních autorů tohoto žánru – Georga Friedricha Händela a Antonia Vivaldiho.
Na posluchače čekají árie plné lásky, zrady, nenávisti a odpuštění. Opery Giulio Cesare in Egitto a Il Giustino měly obě premiéru v roce 1724. A protože tato hudba zraje jako víno, potěší pražské publikum jistě i po více než třech stech letech, a to v podání mezinárodně uznávané ukrajinsko-německé sopranistky Kateryny Kasper a neméně hvězdného českého barytonisty Romana Hozy za doprovodu rezidenčního ansámblu Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové.
Vstupenky je možné rezervovat i zakoupit online na www.letnislavnosti.cz. Rezervované vstupenky je možné vyzvednout a zaplatit ve Festivalovém centru, nebo zaplatit online. Seznam dalších prodejních míst nawww.colosseumticket.cz.
Festivalové centrum na adrese GALERIE 1 ve Štěpánské 47, Praha 1 je otevřeno každou středu (do 30. 7. 2025) od 10.00 do 18.00 hodin.
Senioři mají vstupné levnější o 10 %, studenti do 26 let a děti do 15 let o 20 %.
Držitelé průkazu ZTP (1 osoba) a ZTP-P (1 osoba s doprovodem) mají slevu 50 %.
Již tradičně pořadatel nabízí množstevní slevu 4+: při zakoupení stejného počtu vstupenek na 4 a více akcí bude poskytnuta 20% sleva.
U vybraných koncertů festival nabízí speciální studentský program: 100 Kč / 1 vstupenka bez určení konkrétního místa (držitelé těchto vstupenek budou uvedeni na volná místa v sále těsně před začátkem koncertu). Více informací na www.letnislavnosti.cz.
Systém slev a bonusů výrazně rozšiřuje program pro členy klubu Collegium! (podrobnosti na www.letnislavnosti.cz).
PROGRAM:
KONCERTY
Emauzský klášter, kostel Panny Marie a slovanských patronů
Die Bach-Familie
Hudební odkaz legendárního rodu
Heinrich Bach, Johann Christoph Bach, Johann Michael Bach,
Johann Ludwig Bach, Johann Sebastian Bach
ENSEMBLE POLYHARMONIQUE (Německo)
Magdalene Harer, Joowon Chung – soprán
Alexander Schneider – alt, um. vedoucí
Johannes Gaubitz, Christopher Renz – tenor
Matthias Lutze – bas
Martin Jantzen – violone
Tineke Steenbrink – varhanní pozitiv
Pondělí 21. července 2025
Zámek Troja, Císařský sál
Música da vida
Koloběh života na Iberském poloostrově a v portugalské diaspoře
SETE LÁGRIMAS (Portugalsko)
Filipe Faria – zpěv, perkuse, umělecký vedoucí
Sérgio Peixoto – zpěv, umělecký vedoucí
Tiago Matias – vihuela, barokní kytara
Juan de la Fuente – perkuse
Mário Franco – kontrabas
Středa 23. července 2025
Bazilika sv. Petra a Pavla na Vyšehradě
La flor en Paradis
Středověké univerzum řeholních a intelektuálních elit
Codex Montpellier, Codex Las Huelgas, Le Manuscrit du Roy etc.
TASTO SOLO (Španělsko)
Anne-Kathryn Olsen – soprán
Pau Marcos – fidula
Guillermo Pérez – organetto, umělecký vedoucí
Pátek 25. července 2025
Lobkowiczký palác
Les frères Francœur
Virtuozita a grácie v dílech bratří Francœurů
François Francœur, Louis Francœur, Arcangelo Corelli,
Joseph-Nicolas-Pancrace Royer, Jean-Jacques-Baptiste Anet
Théotime Langlois de Swarte (Francie)– barokní housle
Justin Taylor (Francie) – cembalo
Pondělí 28. července 2025
Zámek Troja
A Venezia
Italská hudba 17. století v edicích benátské dynastie Magni
CONCERTO SCIROCCO (Itálie)
Esther Crazzolara – barokní housle
Giulia Genini – dulciany, zobcové flétny, umělecká vedoucí
Luca Bandini – violon
Giovanni Bellini – teorba
Michele Vannelli – cembalo
Lobkowiczký palác
Henry a Daniel Purcellové ve službách Stuartovců
Henry Purcell, Daniel Purcell, Tobias Hume
MUSICA GLORIA (Belgie)
Pieter De Praetere – kontratenor
Nele Vertommen – barokní hoboj, zobcová flétna, umělecká vedoucí
Evan Buttar – viola da gamba
Thomas Langlois – teorba
Beniamino Paganini – cembalo, zobcová flétna, umělecký vedoucí
Kostel sv. Šimona a Judy
Síla lásky v rodinných dramatech
árie z oper:
Georg Friedrich Händel: Giulio Cesare in Egitto (1724)
Antonio Vivaldi: Il Giustino (1724)
Kateryna KASPER – soprán
Roman HOZA – baryton
COLLEGIUM MARIANUM
Jana SEMERÁDOVÁ – flauto traverso, umělecká vedoucí
Lenka TORGERSEN – koncertní mistr
Magdalena Malá, Daniel Podroužek, Vojtěch Jakl, Małgorzata Malke, Viktor Tomek, Jan Hádek – barokní housle
Andreas Torgersen, Jonáš Kolomý – barokní viola
Hana Fleková – barokní violoncello
Luděk Braný – kontrabas
Luise Haugh, Vojtěch Podroužek – barokní hoboj
Kryštof Lada – barokní fagot
Filip Hrubý – cembalo
Jan Krejča – teorba
DOPROVODNÉ AKCE
Melantrichova 19
Interpretační seminář:
Renesanční a barokní vokální repertoár německé provenience
(pro jednotlivce i vokální ansámbly)
Lektor:
Alexander Schneider (Německo)
Melantrichova 19
Akademie Versailles
Mezinárodní vokálně-instrumentální kurzy francouzské barokní hudby
Giovanni Antonio Guido, Giovanni Battista Somis, Louis-Gabriel Guillemain,
Michele Masciti, Jean-Marie Leclair
Lektoři:
Lenka Torgersen (ČR) – orchestr, hudební nastudování
Chantal Santon Jeffery (Francie) – vokální třída
Benoît Dratwicki (Francie) – výslovnost, deklamace
Pořadatel: Collegium Marianum – Týnská škola
Festival je členem European Early Music Network (REMA) a je hrdým držitelem prestižního EFFE Label 2024–2025 a označení „výjimečný festival”.
Festival se koná pod záštitou:
ministra kultury Mgr. Martina Baxy,
primátora hlavního města Prahy doc. MUDr. Bohuslava Svobody, CSc.,
a České komise pro UNESCO
S laskavou finanční podporou:
Ministerstva kultury ČR
hlavního města Prahy (hlavní město Praha v roce 2025 podporuje festival částkou 1,5 milionu Kč)
Státního fondu kultury ČR
Česko-německého fondu budoucnosti
Acción Cultural Española (AC/E)
Francouzského institutu v Praze
vlámské vlády
Velvyslanectví Španělského království v ČR
Institutu Cervantes v Praze
Italského kulturního institutu v Praze
Institutu Camões, I.P.
Ve spolupráci s:
Městskou částí Praha 1
Galerií 1
Galerií hlavního města Prahy
House of Lobkowicz
Nadací Collegium Marianum
Centre de musique baroque de Versailles
Hlavní mediální partner:
Český rozhlas Vltava
Partneři:
TritonIT
Hotel Constans
Tiskárna Flora
WDLux
Mediální partneři:
Klasika PLUS
Opera PLUS
Polyharmonie
Mladý svět
PROPAMÁTKY
Dějiny a současnost
Radio Proglas
Pro kulturu