Ekonomika

Tip AAA AUTO: Jak si co nejdéle udržet hodnotu vozu

Praha 26. června 2025

Meziročně nejvíce ztratili na hodnotě Peugeot Partner a Tesla Model 3. Auta na sekundárním trhu jsou obecně více ojetá a mají tak najeto více kilometrů.

Praha 25. června 2025 – Zcela nové vozy ztrácejí na hodnotě již v okamžiku, kdy s nimi nový majitel odjede z autosalonu. Během prvního roku to může být až 40 %. Na sekundárním trhu ceny automobilů s jejich stářím a mírou opotřebení pak dále klesají. Odborníci z AAA AUTO upozorňují na to, jaké chování řidičů může nejvíce ovlivnit rychlou ztrátu hodnoty automobilů. Na základě analýzy připravili žebříček automobilů, jejichž hodnota v roce 2025 klesla v meziročním srovnání nejvíce.

„Ztráta hodnoty vozidla v čase je způsobena různými faktory jako jsou stáří, opotřebení, počet najetých kilometrů, chování řidiče a změny poptávky na trhu. Ve většině případů se vozidlo s přibývajícím stářím stává méně hodnotným a stojí méně, než za kolik bylo původně zakoupeno. Depreciace obvykle nastává nejrychleji během prvních několika let po zakoupení nového vozu, ale některé z nich mohou ztrácet na hodnotě rychleji kvůli chování samotných majitelů,“ vysvětluje Petr Vaněček, generální ředitel a člen představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.

Desatero k vyšší udržitelnosti ceny ojetého vozu:

  1. Kouření v autě – interiér auta, ve kterém se pravidelně kouřilo, může mít nepříjemný zápach i fyzické poškození, které se jen těžko a nákladně odstraňuje.
  2. Absence povinných servisních prohlídek – pravidelný servis automobilu je nutností, a to nejen z důvodu bezpečnosti jízdy, ale také za účelem zvýšení jeho budoucí prodejní hodnoty. Vyplněná servisní knížka je pro dalšího kupujícího důležitým indikátorem, že se majitel o vůz dobře staral.
  3. Výměna dílů – oprava automobilu s použitím použitých, necertifikovaných nebo neoriginálních dílů může snížit jeho hodnotu a zvýšit náklady na budoucí opravy. Důležitým bodem pro budoucího kupujícího je i to, jak dostupné jsou náhradní díly. U starších vozů nižší dostupnost snižuje cenu.
  4. Lakování na výraznou barvu – změna barvy vozu na nápadnou sice může znít jako dobrý nápad, ale může následně odradit další potenciální kupce. Pokud se z nějakého důvodu rozhodneme pro lakování vozu, je nejlepší držet se původní barvy.
  5. Tuning – vliv na snížení ceny i poptávky můžou mít i nestandardní úpravy. Přítlačné křídlo nebo přídavné osvětlení může být pro někoho dobrý nápad, ale pro dalšího zájemce o ojetinu to může znamenat ztrátu zájmu nebo alespoň požadavek na slevu
  6. Čistota vozu – i když je nejjednodušší čas od času projet s autem klasikou kartáčovou myčkou a vyklepat koberečky, léty „zažraná špína“ bude pro dalšího kupujícího zbytečná bariéra. Pokud ale budete automobil udržovat v čistotě a místo klasické myčky zvolíte ruční, projeví se to následně na ceně, ale i výdrži vozu.
  7. Havárie a poškození – havarovaná auta, i když opravená, mají obvykle nižší hodnotu než nehavarované. Když už k nehodě dojde, dbejte na to, aby vše bylo řádně vyměněno, ideálně za originální díly. Běžnému opotřebení při parkování se můžete částečně vyhnout parkováním alespoň jedné strany na krajním parkovacím místě nebo třeba u sloupu v krytém parkovacím domě.
  8. Zbytečné ježdění autem – počet najetých kilometrů ovlivňuje hodnotu při prodeji, takže pokud je obchod, ve kterém chceme nakupovat, „za rohem“, nechte auto v garáži. Jděte pěšky, jeďte na kole, využijte veřejnou dopravu nebo se s někým svezte.
  9. Doplňky a výbava – některé doplňky (např. drahé audio systémy a sportovní úpravy) nemusí být pro všechny kupující atraktivní a nemusí se promítnout do vyšší prodejní ceny na sekundárním trhu. Naopak chybějící důležité prvky výbavy (např. klimatizace a rádio) hodnotu vozu sníží.
  10. Značka a model – některé značky a modely si drží hodnotu lépe než jiné. Například prémiové značky a modely s dobrou pověstí obvykle ztrácejí méně hodnoty. V Česku a na Slovensku si dobře hodnotu drží například Škoda. Aktuální poptávka po daném typu vozu na trhu je zásadním atributem pro výši konečné prodejní ceny.

Auta s nejvyšším meziročním poklesem ceny v roce 2025 na českém sekundárním trhu:

Model20242025Ztráta hodnoty
Průměrná cenaPrůměrný nájezdPrůměrná cenaPrůměrný nájezd
1.Peugeot Partner154 649 Kč170 558119 037 Kč190 078-23,0%
2.Tesla Model 3790 093 Kč79 720619 568 Kč106 324-21,6%
3.Mercedes G3 034 596 Kč92 0032 396 141 Kč105 692-21,0%
4.Kia Carens192 943 Kč144 268153 194 Kč159 629-20,6%
5.Fiat Bravo69 450 Kč182 88355 313 Kč195 691-20,4%
6.Alfa Romeo 15976 323 Kč207 09260 906 Kč219 041-20,2%
7.Fiat Croma50 476 Kč219 46440 435 Kč235 560-19,9%
8.Audi A8477 567 Kč215 076382 789 Kč228 380-19,8%
9.Nissan Qashqai+2174 792 Kč173 809140 626 Kč191 846-19,5%
10.Mercedes CLS609 886 Kč169 717492 115 Kč188 542-19,3%

Skupina AURES Holdings je letos na trhu již 33 let. Provozuje síť 70 poboček, servisních center a zastoupení v České republice, na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku a Německu pod značkami AAA AUTO Plus, AAA AUTO a AAA AUTO DIskont. Za dobu své existence na výkupu a prodeji obsloužila již přes 3,3 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně bezmála 110 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také exkluzivní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Společnost AURES Holdings je signatářem Declaration of Support for Women’s Economic Empowerment a pravidelně se umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Společnost řídí generální ředitelé Karolína Topolová a Petr Vaněček. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a o rok později v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. V roce 2022 byla časopisem Forbes vybrána do žebříčku TOP CEO a pravidelně se objevuje v jeho žebříčku nejvlivnějších žen. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital

Sdílejte ...