Maminky jsou pro nás synonymem lásky a bezpečí, ukázal průzkum společnosti BILLA
Modletice, 6. května 2025
Ke Dni matek přejí svým maminkám tři děti ze čtyř a ve 13 % případů na ně nezapomínají ani manželé a partneři. Maminky jsou pak pro nás především synonymem lásky a bezpečí a nejčastěji nás naučily péči o domácnost a rodinu. I to vyplynulo z průzkumu společnosti BILLA ke Dni matek, který oslavíme v neděli 11. května.
Největší radost samotným maminkám udělá podle průzkumu květina nebo ručně vyrobený dárek. Nezapomíná na ně ani BILLA, když v akční nabídce přináší v tomto týdnu nejen květiny, ale i sladkosti a kvalitní vína. „Víme, že si tento den připomíná roli maminek v našich životech většina lidí. Vycházíme jim přirozeně vstříc a nabízíme to, co maminky potěší. Nejde ale jen o to na ně jeden den v roce nezapomenout a přinést jim nějakou tu pozornost. Potěšilo nás, že podle našeho průzkumu lidé nejraději tráví s maminkami společný čas, což dělá polovina lidí, 16 % jim pak vyjadřuje svoji vděčnost pomocí v domácnosti. Ke Dni matek jim pak takřka polovina lidí dává květinu a každý pátý sladkost nebo bonboniéru,“ říká Dana Bratánková, vedoucí korporátní komunikace & Public Affairs BILLA ČR a k průzkumu dodává: „Chtěli jsme se na tento svátek podívat trochu jinak. Zajímalo nás, co pro nás vlastně maminky znamenají. Každý z nás má svoji maminku, i když vztahy jsou leckdy složité, přesto jsou těmi, které nám daly život. Připomenout si jejich roli v našich životech u příležitosti jejich svátku proto vnímáme jako důležité pro každého z nás.“
Jako bezpečný a láskyplný popsala svůj vztah s maminkou třetina (34 %) respondentů průzkumu1 společnosti BILLA, 17 % jej vnímá jako přátelský s důvěrou a shodně 16 % v něm pak cítí bezpečí a ochranu nebo podporu a povzbuzení. „Zajímalo nás i za co jsme maminkám vděční, co nás naučily. Asi nepřekvapí, že polovina žen dala na první místo péči o domácnost a rodinu. Stejně se vyjádřila i třetina mužů. Zajímavé je, že vaření a přípravu chutných jídel častěji maminky naučily muže než ženy, stejně tak sebedůvěře a sebelásce,“ okomentovala průzkum Dana Bratánková.
Den matek slavíme každý rok druhou květnovou neděli a dáváme jím najevo vděčnost a poděkování matkám a mateřství jako takovému. Myšlenka oslav tohoto svátku vznikla v roce 1907 na počest Anny Reeves Jarvisové, která stejně jako její matka bojovala za práva matek. Veřejně byl slaven poprvé o rok později a v roce 1914 vyhlásil tehdejší prezident USA Woodrow Wilson první oficiální oslavu Dne matek jako celonárodního svátku. V tehdejším Československu se Den matek poprvé slavil v roce 1923 a jeho propagátorkou byla Alice Masaryková. Obdobou Dne matek je Den otců, který se slaví vždy třetí neděli v červnu.
NEJOBLÍBENĚJŠÍ JÍDLO OD MAMINKY | |
Bramborový salát s řízkem | 15,8 % |
Svíčková na smetaně | 15,2 % |
Vepřo knedlo zelo | 11,1 % |
Rajská omáčka | 6,7 % |
Štrúdl | 6,3 % |
Kuře na paprice | 5,9 % |
Ovocné knedlíky | 5,9 % |
Guláš | 5,2 % |
Koprová omáčka | 3,5 % |
Bábovka | 2,6 % |
Jiné | 21,7 % |
CO NÁS MAMINKY NAUČILY | |
Péče o domácnost a rodinu | 41,0 % |
Hospodaření s financemi | 15,2 % |
Sebedůvěra a sebeláska | 12,8 % |
Vařit a připravovat chutná jídla | 12,1 % |
Nic | 11,5 % |
Láska k přírodě a zdravému životnímu stylu | 7,4 % |
CO PRO NÁS VZTAH S MAMINKOU ZNAMENÁ | |
Láska a péče | 34,0 % |
Přátelství a důvěra | 17,6 % |
Bezpečí a ochrana | 16,1 % |
Podpora a povzbuzení | 16,1 % |
Jiné | 10,8 % |
Inspirace a vedení | 5,4 % |
1 Průzkum byl realizován v dubnu 2025 prostřednictvím Instant Research na vzorku populace 539 respondentů ve věku 18–65 let.
Dana Bratánková
BILLA ČR je součástí skupiny REWE International AG. Na českém trhu působí od roku 1991. Společnost BILLA v roce 2023 vygenerovala obrat ve výši přes 35 mld. Kč a s 279 prodejnami a více než 6 500 zaměstnanci je BILLA lídrem na trhu supermarketů. Na průměrné prodejní ploše 900 m2 nabízí široký výběr produktů známých i privátních značek. Velký důraz je kladen na čerstvý sortiment, jako jsou lahůdky, pečivo, ovoce a zelenina, mléčné produkty, maso a chlazené produkty. Společnost BILLA se soustředí na podporu českých producentů, proto české potraviny tvoří již 72 % jejího celkového obratu. České potraviny jsou také součástí jejích vybraných privátních značek – především Vocílky a České farmy. Mezi další oblíbené privátní značky se řadí BILLA BIO, BILLA, BILLA Premium, BILLA Easy, BILLA BON VIA, Today, Clever, Vives, ZOO ROYAL nebo Milora.
REWE International AG je lídrem na rakouském trhu v oblasti prodeje potravinového a drogistického zboží a jedním z největších zaměstnavatelů v Rakousku. Ve 3 694 prodejnách v Evropě zaměstnává téměř 80 000 pracovníků. REWE International AG je součástí německé REWE Group, která působí ve 13 zemích Evropy a patří k nejvýznamnějším evropským maloobchodním skupinám a prodejcům rodinných dovolených. REWE International AG se sídlem v rakouském Wiener Neudorf provozuje obchodní společnosti BILLA, BILLA PLUS, PENNY, BIPA a ADEG a řadu vlastních produktových značek. V segmentu supermarketů má prodejny v 7 zemích střední a východní Evropy. Více informací na http://www.billa.cz.