Ekonomika

Inflace pokračuje: Obědy v restauracích meziročně zdražily o 3,6 %

Praha 17. srpna 2024

Podle Edenred Restaurant Indexu v červenci obědové menu v restauraci průměrně stálo 192 korun, tedy o 3,6 % více než loni. Právě nárůst cen stravovacích služeb se přitom významně podílí na růstu spotřebitelských cen, který v červenci překvapivě dosáhl meziročně 2,2 %. Nejvýrazněji obědy zdražily v Jihlavě, kde za ně strávníci oproti loňskému červenci zaplatili o 7,6 % více. Nejméně naopak v Olomouci, kde došlo k nárůstu o pouhých 0,8 %. Více než 200 korun lidé za obědové menu průměrně zaplatí už v pěti regionech.

Podle nejnovějších dat Českého statistického úřadu[1] došlo v červenci k překvapivému zrychlení růstu spotřebitelských cen. Meziročně stouply o 2,2 %. Rychlejší zdražování bylo podle ČSÚ ovlivněno zejména zpomalením poklesu cen potravin a nealkoholických nápojů. Na vzestupu spotřebitelských cen se ale podle statistiků podílel také nárůst cen stravovacích služeb, které meziročně zdražily o 7,1 %.

Česká gastronomie totiž bojuje s velkým nedostatkem pracovní síly. „Lidí je nedostatek, navíc výrazně roste byrokratická zátěž, ať už jde o zaměstnávání cizinců nebo brigádníků na dohody, kteří vždy pomáhali pokrýt špičky v provozu. Stát zde úplně zbytečně hází podnikatelům klacky pod nohy,“ upozorňuje Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a viceprezident Hospodářské komory ČR. „Dalším velkým problémem je absolutně neodpovídající, tržně nezdravá a neudržitelná dělba hodnoty v trhu. Když se dívám na hospodářské výsledky, vidím spoustu stravovacích zařízení na straně krachu, zatímco jejich dominantní dodavatelé vykazují rekordní výsledky a některé dokonce prošetřuje antimonopolní úřad,“ dodává.

Vyšší náklady zrychlují růst cen

Stoupající ceny v oblasti pohostinství potvrzují i data Edenred Restaurant Indexu, sestavovaného na základě plateb více než 220 tisíc majitelů benefitních karet Edenred, který mapuje ceny obědového stravování v českých restauracích. Za polední menu čeští strávníci v červenci průměrně zaplatili 192,1 korun, tedy o 3,6 % více než loni.

Tempo růstu cen se však výrazně liší v závislosti na konkrétním regionu. Nejvýrazněji ceny obědového menu meziročně stouply v Jihlavě. V červenci zde za něj strávníci zaplatili o 7,6 % více než před rokem. Významný nárůst obědových cen zaznamenali i strávníci v Karlových Varech (5,8 %), v Ostravě (5,6 %) a v Liberci (5,4 %). Nejméně naopak ceny obědů rostly v Olomouci, kde se v meziročním srovnání zvýšily o pouhých 0,8 %. Pomaleji než inflace rostly ceny obědů pouze v Hradci Králové (1,8 %) a v Pardubicích (1,9 %).

„Po relativně dlouhém období stagnace v první polovině letošního roku se ceny obědů v červenci začaly opět citelněji vyvíjet. Vedle makroekonomických vlivů se do útraty strávníků promítá také letní sezóna a s ní spojený turismus. Odliv – či naopak zvýšení počtu zákazníků v dané lokalitě – rovněž mohou mít na svědomí výkyvy cen v jednotlivých krajských městech. Nárůst cen, ať už ve větší či menší míře, ovšem pozorujeme napříč celou republikou,“ říká Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred.

Více než 200 korun za obědové menu aktuálně strávníci zaplatí hned v pěti regionech. K Praze (215,3 koruny), která nadále drží titul nejdražšího krajského města, Brnu (203,4 koruny) a Českým Budějovicím (200,6 korun) se nově přidala Plzeň (200,8 korun) a Liberec (201,8 korun). Stále také platí, že nejlevněji se naobědvají lidé v Olomouci. Za polední menu zde průměrně utratí 167,2 koruny – o 22 % méně než obyvatelé hlavního města.

Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům na českém trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café. O tom, jak benefity implementovat k co největší spokojenosti zaměstnanců, radí Edenred firmám na nově spuštěném Edenred Wellbeing Blogu.

Edenred je přední digitální platforma pro služby a platby – a také každodenní společník pracujících, spojující přes 60 milionů uživatelů a více než 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím téměř 1 milionu firemních klientů.

Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na stravování (stravenky), motivaci (dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (čerpací stanice včetně nabíjení elektromobilů, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).

V souladu s posláním skupiny vyjádřeným sloganem „Enrich connections. For good“ umožňují tato řešení zlepšovat pohodu a kupní sílu uživatelů. Posilují i atraktivitu a efektivitu společností, oživují trh práce a místní ekonomiku. Rovněž podporují přístup ke zdravějším potravinám, produktům šetrnějším k životnímu prostředí a ekologičtější dopravě.

12 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se svět práce stal propojeným ekosystémem, který se každým dnem stává bezpečnějším, efektivnějším a zodpovědnějším.

V roce 2023 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem v hodnotě téměř 41 miliard EUR, zejména prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet.

Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good a MSCI Europe.

Značky a loga uvedená a použitá v této tiskové zprávě jsou ochrannými známkami registrovanými společností EDENRED S.E., jejími dceřinými společnostmi nebo třetími stranami. Bez písemného souhlasu jejich vlastníka je nelze použít ke komerčním účelům.

Jan Kroupa    

[1] Zdroj: Český statistický úřad, dostupné zde.

Sdílejte ...