Více než čtyři pětiny obyvatel České republiky čte tisk
Praha 9. února 2024
Aktuální výsledky jednotného celostátního výzkumu čtenosti periodického tisku MEDIA PROJEKT ukazují, že v období od 1. 1. do 17. 12. 2023 bylo čtenáři tisku 81 % obyvatel České republiky ve věku 12 až 79 let. Tento podíl čtenářů v populaci je dlouhodobě stabilní. Deníky a jejich suplementy četlo 58 % respondentů z uvedené populace a časopisy dokonce průměrně téměř tři čtvrtiny této populace.
MEDIA PROJEKT má v České republice nejdelší tradicí realizace a v těchto dnech si připomíná již 30. výročí od jeho spuštění. Podle aktuálních výsledků výzkumu MEDIA PROJEKT jsou ve srovnání s celou populací nadprůměrnými čtenáři tisku příslušníci řady prestižních, reklamně zajímavých a bonitních sociodemografických skupin obyvatel. „Jedná se například o příslušníky vyšších socioekonomických tříd A a B, pracovníky ve zdravotnictví, učitele, vysokoškoláky, vědce nebo manažery a podnikatele“, uvedl u příležitosti zveřejnění výsledků Ing. Václav Mach, výkonný ředitel České unie vydavatelů.

Na webové stránce České unie vydavatelů se v sekci Mediální data/Výzkum čtenosti můžete seznámit s podrobnou prezentací obsahující základní údaje o čtenosti jednotlivých titulů, jejich pořadí v příslušných žánrových skupinách, ale také o zásahu tisku v některých prémiových cílových skupinách a o titulech, které tito občané nejvíce sledují a čtou. V prezentaci najdete také přehled o vývoji výzkumu za uplynulých 30 let jeho existence. V rámci prezentace výsledků výzkumu za loňský rok byla také představena aktuální reklamní kampaň TISK FUNGUJE (www.tiskfunguje.cz) realizovaná na podporu tiskových médií ve více než 100 vydávaných tištěných a online titulech, která se opírá o data z výzkumu MEDIA PROJEKT a údajů z auditu tištěného, distribuovaného a prodaného nákladu periodického tisku ABC ČR.
Nejnovější data z výzkumu MEDIA PROJEKT za 1. čtvrtletí 2023 až 4. čtvrtletí 2023, zveřejněná ve čtvrtek 8. února 2024 ukázala, že tiskové tituly i přes dopady rostoucí inflace oslovily výraznou většinu populace v ČR. Tiskové tituly čte více než 8 z 10 obyvatel ČR ve věku mezi 12 – 79 lety. Celkový zásah tisku je 81 % populace. Deníky a jejich přílohy oslovily celkem 58 % populace. Čtenářem alespoň jednoho časopisu vydávaného v ČR je 74 % občanů ČR ve věku 12 – 79 let, tj. absolutně 6,47 mil. osob. Celková čtenost všech tiskových titulů na vydání je více než 63 % populace ve věku 12 – 79 let, čtenost na vydání deníků a jejich příloh je 33 %, čtenost časopisů na vydání je 55 %. Skupina denního tisku si má vysokou čtenost. Nejčtenějším celostátním deníkem byl Blesk (584 tis. čtenářů na vydání). Druhým nejčtenějším deníkem byl MF DNES (381 tis. čtenářů) a na třetím místě deník Sport (146 tis. čtenářů). Celkem 333 tis. čtenářů na vydání dosáhl Deník – síť regionálních titulů vydavatelství VLTAVA LABE MEDIA. Mezi přílohami deníků je nejčtenější Blesk magazín TV (aktuálně 696 tis. čtenářů) a druhý nejčtenější TV magazín se 608 tis. čtenářů. Součástí výsledků jsou jen tituly vydavatelů, kteří se účastní auditu nákladu tisku ABC ČR a financování měření v rámci výzkumu MEDIA PROJEKT.
J. Kratochvíl