Sport

Ligová fotbalová asociace v jarní část sezony FORTUNA: LIGY očekává rekordní diváckou návštěvnost

Praha 9. února 2024

V pátek 9. února 2024 se konala před sobotním startem jarní části FORTUNA:LIGY tisková konference Ligové fotbalové asociace, které se zúčastní předseda LFA Dušan Svoboda, výkonný ředitel LFA Tomáš Bárta, obchodní a marketingový ředitel LFA Daniel Hajný, ředitel komunikace a PR LFA Pavel Jahoda a ředitel obchodu s ojetými auty společnosti Louda auto Ing. Robert Imling.  

Již tuto sobotu skončí po 55 dnech zimní přestávka a dvacátým kolem odstartuje jarní část sezony FORTUNA:LIGY a přímý útok na rekordní diváckou návštěvnost. Ligovou fotbalovou asociace čeká několik důležitých rozhodnutí v čele s výběrovým řízením na generálního partnera pro první i druhou ligu. LFA zároveň již nyní prodloužila smlouvy hned s trojicí důležitých partnerů. Pozitivní zprávou podzimní části sezóny bylo zejména to, že Během 19 kol dorazilo 948 875 diváků, což dělá v průměru 6 411 diváků na jedno utkání. To je doposud druhá nejvyšší průměrná návštěva na kolo v historii samostatné české ligy. Nadále zůstává ve hře také celkový rekord ze sezony 1996/97, kdy byl průměr 7 155. „Pokusit se alespoň přiblížit rekordu musí být cíl nás všech pro jarní část sezony a věřím, že ho můžeme i překonat. Jsem zároveň přesvědčen, že pokud jej nepřekonáme na jaře, tak v příští sezóně ano. Všichni v posledních měsících vnímáme posun kultury na stadionech a obecně práci klubů s fanoušky. A to se nebavíme pouze o Spartě a Slavii, které odvádí dlouhodobě skvělou práci, ale i o zbytku soutěže,“ věří Dušan Svoboda, předseda Ligové fotbalové asociace. „Přispět k tomu chceme i my na LFA prostřednictvím našich projektů jako FORTUNA: LIGA fanzón, Ligy do škol, SLO či Liga Academy,“ doplnil Daniel Hajný, obchodní a marketingový ředitel LFA.

 LFA byla v posledních měsících významně aktivní i na poli obchodně partnerském. Po první fázi audiovizuálního tendru přišla na řadu jednání se současnými ligovými partnery.  Během zimní přestávky došlo k prodloužení kontraktu hned s trojicí partnerů, společnostmi Louda Auto+, ČPP a také JVC, a to o další dvě sezony. Navíc s výrazným navýšením finančního plnění.„To, že se nám podařilo dohodnout se na prodloužení smlouvy, se všemi zmíněnými partnery, nás velmi potěšilo. Bereme to jako potvrzení, že vzájemná a již dlouhodobá kooperace funguje a přináší všem stranám to, co od ní očekávaly. Zároveň to vnímám jako další signál, že LFA a obecně český profesionální fotbal je stabilním a atraktivním partnerem, s nímž je smysluplné se spojit,“ řekl Daniel Hajný, obchodní a marketingový ředitel LFA. „Na každou sezónu dodáváme tuzemskému fotbalu 280 nových vozů.  Už čtvrtým rokem tak zajišťujeme mobilitu pro LFA i všechny kluby v první a druhé lize. Naše partnerství bude trvat další dvě sezóny,“ uvedl obchodní ředitel Louda Auto+ Robert Imling. „Jako přední prodejce mladých vozů na českém trhu jsme rádi, že jsme i v nadcházející sezóně hrdým partnerem nejpopulárnějšího sportu u nás,“ dodal Robert Imling. „Aktuálně řešíme veškeré náležitosti, které jsou s tendrem spojené a které je nutné realizovat před jeho spuštěním. Zároveň probíráme důležité detaily, které by měl obsahovat. Cíl je jasný, chceme, aby generální partner byl důležitým pomocníkem v našem úsilí posunout český profesionální fotbal zase o výrazný kus vpřed. Termín otevření tendru plánujeme na přelom února a března,“ uvedl předseda LFA, Dušan Svoboda, na tiskové konferenci před startem jarní části FORTUNA:LIGY.  Vedle generálního partnerství bude Ligová fotbalová asociace vypisovat také výběrové řízení na prodej televizních a streamingových práv pro účely kurzového sázení pro zahraniční trh, audiopráva a práva na sestřihy zápasů (highlights).  „Podobně jako tomu bylo u prvních třech výběrových řízení, i nyní je vytvořena pracovní skupina, v rámci které dochází k úzké spolupráci mezi zástupci LFA i jednotlivých klubů. Pevně věřím, že vzájemná kooperace bude podobně úspěšná, jako tomu bylo v případě podzimního tendru na vybraná audiovizuální práva,“ prohlásil Svoboda.  

Na vyšší finanční příspěvky se mohou české kluby těšit také od Evropské fotbalové unie UEFA v rámci tzv. plateb solidarity. UEFA prostřednictvím nich každý rok přerozděluje část vygenerovaných prostředků ze svých klubových soutěží, Ligy mistrů, Evropské ligy a Evropské konferenční ligy, mezi všechny národní asociace.  „K navýšení částky došlo již v minulé sezóně, kdy UEFA změnila klíč pro rozdělování výrazně ve prospěch umístění země v klubovém žebříčku UEFA, tedy více se bere na zřetel sportovní, namísto marketingového hlediska. Vedle toho se 5 největších zemí solidárně vzdalo obrovských částek ve prospěch středních a malých lig. Oproti předchozímu ročníku navíc dochází k výraznému navýšení částky z důvodu účasti Viktorie Plzeň v Lize mistrů, protože země s účastníkem v Lize mistrů jsou při rozdělování prostředků silně zvýhodněny,“ vysvětlil výkonný ředitel LFA Tomáš Bárta.  Za soutěžní ročník 2022/23 se budou dělit 4% z celkových výnosů klubových soutěží UEFA, které byly celkem 177,2 milionů eur. Českým klubům připadne 5,204 milionu eur, předešlou sezonu to bylo 2,97 milionu eur. Částka se bude dělit mezi 13 celků a každý z týmů si přijde na 400 307,70 eur. V sezoně 2021/22 byla částka pro jeden klub ve výši 228 461,53 eur. Příspěvek se netýká Plzně, Slavie a Slovácka, jelikož zmíněné trio si zahrálo základní skupinu Ligy mistrů, resp. Evropské konferenční ligy.  Dle pravidel UEFA putují zmíněné prostředky na výchovu talentované mládeže klubů nejvyšší soutěže. 

 Na opětovné rozjetí FORTUNA:LIGY se připravují i partneři LFA. Hlavní vysílatel O2 TV Sport odstartuje jarní část již v pátek, kdy od 18:30 hodin nabídne devadesátiminutové Preview FORTUNA:LIGY. „Moderátor David Sobišek společně s experty přinesou velký souhrn zimních přestupů a prognóz před startem jarní části sezony FORTUNA:LIGY. V sobotu i v neděli uzavírá odehrané duely pořad F:INITO a v pondělí od 20.30 hodin se o slovo přihlásí oblíbená zábavná show TIKI-TAKA, která má za sebou již 231 dílů, do nichž přišlo téměř 390 osobností ze světa sportu, kultury i showbyznysu,“ uvedl Marek Kindernay, výkonný ředitel stanice O2 TV Sport.  Generální partner obou soutěží sázková společnost FORTUNA věří, že i během jarní části stadiony navštíví minimálně takové množství fanoušků jako na podzim, a očekává vyrovnanou bitvu na obou pólech tabulkyíl. Což se projevuje také v oblasti sázení.

J. Kratochvíl

Sdílejte ...