Různé

Etiketa na silnici: Proč je dobré dodržovat rychlost a umět ji přizpůsobit

Praha 8. září 2022

Nepřiměřená rychlost je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Proto se další díl seriálu Etiketa na silnici z produkce české Toyoty věnuje právě dodržování rychlosti a jejímu rozumnému přizpůsobení situaci na silnici.

Když je řeč o správné rychlosti, nemusí nutně jít jen o dodržování předpisů, přestože institucím se má důvěřovat a považovat doporučenou rychlost za odůvodněnou. Jen pro připomenutí: Povolená rychlost v České republice je v obci 50 km/h, mimo obec 90 km/h, na silnici pro motorová vozidla, nebo chcete-li rychlostní silnici, je to 110 km/h a na dálnici 130 km/h.

„Často se zapomíná, že například na železničním přejezdu a 50 metrů před ním je maximální povolená rychlost 30 km/h. Pokud na přejezdu bíle bliká světelná signalizace, teprve pak je rychlost 50 km/h,“ upozorňuje produktový manažer českého zastoupení automobilky Toyota Václav Zikmund.

Respekt je důležitější než pravidla

Povolenou rychlost podle organizace BESIP někdy překračuje 86 procent řidičů. Podle stejného zdroje je to vůbec nejnebezpečnější ve městech a obcích, kde v každé vteřině hrozí vstup chodce či cyklisty do vozovky a podobně.

V mnoha různých výzkumech i statistikách se ale ukazuje, že samotná vyšší rychlost není tím největším problémem. Mnohem zásadnějším problémem na silnicích často bývá, že řidiči nejsou ochotni přizpůsobit svoji rychlost aktuální situaci. Protože někdy i tam, kde je povolená rychlost sice vyšší, je fajn prostě zpomalit. Třeba proto, že je mokro, vozovka je kluzká, je moc velký provoz, nebo před námi jede například autoškola.

Nepřeceňuje schopnosti svoje ani ostatních

„Řidič by měl svou rychlost přizpůsobit také svým schopnostem, vlastnostem vozidla a mnoha dalším okolnostem, které se kdykoli mohou stát a které často nelze předvídat,“ dodává Václav Zikmund. Bezpečné řízení, při kterém nikdo nikoho neohrožuje, zkrátka vyžaduje respekt.

Podle analýzy Centra dopravního výzkumu má nepřiměřená rychlost skutečně největší podíl na počtu usmrcených (zhruba 40 procent) a těžce zraněných osob (32 procent). Analýza dělí pojem „nepřiměřená rychlost“ na další oblasti. Tou nejčastější je „nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky (náledí, výtluky, bláto, mokrý povrch apod.)“. Právě tato příčina může za největší počet nehod obecně, v případě usmrcených osob a těžkých zranění je nejčastější příčinou „nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky (zatáčka, klesání, stoupání, šířka vozovky apod.)“.

Mgr. Tereza Lavičková 

Sdílejte ...