Zpomalení růstu navzdory: expanzi na zahraniční trhy plánují tři čtvrtiny českých e-shopů
Praha 24. června 2022
Navzdory zpomalení růstu českého e-commerce ve srovnání s extrémním obdobím covidové pandemie chystá 74 % českých e-shopů vstup na zahraniční trhy. Ještě letos chystá expanzi 39 % z nich. Vyplývá to z průzkumu společnosti Upgates mezi českými provozovateli e-shopů. Mezi nejčastější důvody patří enormní konkurence mezi českými online obchodníky a vyčerpané možnosti růstu na místním trhu.
Koronavirová krize, kdy online nákupy byly často jedinou možností, změnila nákupní chování zákazníků. Maloobchodní prodej se přesunul do online prostředí a e-commerce během dvou let od začátku pandemie vzrostl o 43 %. Celková hodnota zboží prodaného přes internet pak dosáhla 223 miliard korun. Po obrovském růstu tržeb následuje nyní v sektoru logické zpomalení, a to až o 10 %. České e-shopy nyní hledají způsoby, jak na úspěšné období navázat. Cestou je často vstup na zahraniční trhy.
V letošním roce plánuje na zahraniční trh vstoupit se svým e-shopem celkem 39 % českých provozovatelů, expanzi do pěti let pak chystá dokonce pětina z nich. Vyplývá to z průzkumu předního dodavatele e-shopových řešení Upgates mezi českými provozovateli e-shopů. Jako nejčastější důvod k expanzi uvádějí majitelé e-shopů potenciál za hranicemi (75 %) či malý odbyt v České republice (25 %). Další motivací jsou značně vyčerpané možnosti růstu na tuzemském trhu.
„Tuzemský trh začíná být pro české e-shopy malý a jak ukazují data, obchodníci nemají už v obrovské konkurenci více než 50 tisíc online obchodů kam růst. E-shoppeři proto hledají nová odbytiště a nabízí se samozřejmě expanze do zahraničí,“ říká Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates, jednoho z předních dodavatelů e-shopových řešení v Česku.
Aktuálně prodává do zahraničí již 64 % českých prodejců – nejčastěji na Slovensko do Německa a Polska, dále také do Rakouska či Maďarska. Jen 16 % prodejců uvedlo, že v současné době do zahraničí neprodávají a vstup ani nechystají. Jako nejčastější překážky pro expanzi považují jazykovou bariéru a nutnost jazykové lokalizace webu či neznalost zákonů a s ní spojenou administrativu na tamním trhu.
„Důležité je zvolit správnou platformu, nejlépe elastickou a připravenou pro růst, aby ji prodejce dokázal přizpůsobit podle regionálních potřeb, umožnila mu okamžitou vícejazyčnou mutaci a možnost spravovat obchody z jedné administrace. To nabízí právě řešení Upgates,“ vysvětluje Pech a dodává: „Díky správnému výběru platformy pak nemusí čeští vlastníci e-shopů omezovat své prodeje pouze na tuzemský trh.“
Pro expanzi na nové trhy se rozhodl například výrobce doplňků stravy Greenfood a prodejce digitální fototechniky Oehling.
„Úspěšně prodáváme už na Slovensko a do Maďarska. Protože český trh je omezený, expandujeme nyní hlavně na východ, kde vidíme největší potenciál. Aktuální podíl exportu na celkové tržbě je kolem 20 až 30 % a každoročně nám export stoupne o 100 % a více,“ vysvětluje Vladan Sedláček ml., syn zakladatele e-shopu Greenfood. „Export do dalších zemí plánujeme hned, jak budeme mít vyřešené legislativní záležitosti. Zahraničí by mohlo koncem roku dosáhnout i 50 % našeho obratu,“ dodává.
Dalibor Johánek, spoluzakladatel e-shopu Oehling, který se zaměřuje na prodej fototechniky uvádí: „Krok k expanzi na další trhy byl pro značku Oehling logický, jelikož ji znají zákazníci v Německu a Francii už od roku 1949. Už na podzim loňského roku jsme spustili plnohodnotné řešení v jazykových mutacích a začali prodávat do všech států EU. Nynější podíl exportu ze zahraničí z celkové tržby je 10 %, ale očekáváme další růst.”
Budoucnost je v market places
Kromě lokalizace vlastního e-shopu jsou další možností vstupu na zahraniční tzv. marketplaces, jako Alza, Mall.cz, Zalando či Amazon. Ty umožňují s dobře nastaveným propojením na vlastní platformu e-shopu přidání dalšího prodejního kanálu.
„Marketplaces jsou bezpochyby budoucností e-commerce a je očividné, že si to velcí hráči již uvědomují. Nabízí zajímavou možnost rozšířit své podnikání bez nutnosti vytvářet celý nový e-shop. Během pár kliků tak mohou prodejci přenést nabídku svého e-shopu na nový trh a opřít se o stabilní a velkou platformu, jako jsou například Alza, Amazon, Zalando či Decathlon, a využít jejich marketingovou sílu. Nevýhodou jsou poměrně vysoké poplatky. Ideální je pro začátek řešení vyzkoušet na menším množství produktů. Alternativou k tomu je založení vlastního e-shopu, což je delší a pracnější proces, ale prodejce si s minimální náklady může prošlapat cestu sám a postupně,“ dodává na závěr Pech.
Martin Hajný
O Upgates – Ostravská společnost a jeden z předních tuzemských poskytovatelů e-shopových řešení Upgates vznikla v roce 2009. Dnes patří v Česku a na Slovensku mezi nejpoužívanější platformy pro tvorbu a pronájem e-shopů. Od ostatních hráčů na trhu odlišuje společnost hlavně tzv. elastický postup k vývoji e-shopů. Ten kombinuje jednoduchost předvolených šablon a možnost jejich neomezené customizace na míru díky grafickému editoru i úpravě samotného kódu stránky. Elastický e-shop Upgates je přizpůsobitelný tak, aby rostl průběžně spolu s firmou a nevyžadoval zásadní přestavby. Upgates míří zejména na segment středně velkých e-shopů. Ty pronajímá v několika tarifech, přičemž klient platí předem stanovený měsíční poplatek a svůj e-shop může kdykoliv vypnout. V současnosti spoléhá na Upgates přes 1300 e-shopů a za více než 12 let na trhu jich společnost vytvořila přes 12 000. V roce 2021 zaznamenala firma obrat 25 milionů a jeho meziroční růst o 50 %.