Nová budoucnost práce – trendy na trhu práce pro rok 2023
Praha, 12. ledna 2023
společnost ManpowerGroup zveřejňuje studii „Nová budoucnost práce“, která je založena na průzkumu ManpowerGroup, jehož se zúčastnilo 13 000 manažerů organizací a 8 000 zaměstnanců z osmi zemí světa. Studie identifikuje 14 klíčových trendů, které utváří budoucnost práce a ovlivňují dnešní zaměstnavatele a jejich zaměstnance. Patří mezi ně demografické změny, individuální volba, využívání technologií a faktory konkurenceschopnosti. Průzkum vyhodnocuje dopad řady nových faktorů, jako jsou generační posun v očekáváních týkajících se zaměstnání, snížení významu vysokoškolského vzdělání u uchazečů, rostoucí nerovnosti, kterým čelí ženy v práci, pokračující rozvoj hybridní práce a zmírňování rizik v neustále se proměňující globální ekonomice. Studie rovněž obsahuje doporučení, jak mohou zaměstnavatelé v této nové době přilákat a udržet si talenty.
Trh práce se dnes nachází v oku ekonomického hurikánu. Přestože ekonomika směřuje ke zmírnění růstu, poptávka po specifických dovednostech je silná a talentů je stále nedostatek. Zaměstnavatelé budou i nadále hledat cesty, jak správně kombinovat lidi, technologie a dovednosti, aby se vypořádali s budoucí ekonomickou nejistotou. Proto jsme se zeptali zaměstnanců i zaměstnavatelů po celém světě, jak se proměňuje způsob jejich práce a spolupráce, jakým novým výzvám čelí v pracovním prostředí a jak se v měnícím se světě práce přizpůsobují.
Nikdy to nebylo aktuálnější. Jako globální společenství čelíme několika závažným problémům – řešení změny klimatu, překlenutí nedostatku lidí s potřebným profilem a využití skrytého potenciálu. Ano, zaměstnanci se soustředí na úspěch a kariérní postup, ale také jim velmi záleží na ochraně klimatu, rovnosti, rozmanitosti a rovných příležitostech pro všechny. Náš svět se zlepšuje, ale i nadále musíme cílevědomě spolupracovat, abychom překonali problém rozdělení světa, urychlili lidský pokrok a snížili nerovnost. Vybavení lidí dovednostmi, které rozšíří možnosti technologií a vytvoří budoucnost práce, která se bude blížit tomu, co lidé chtějí, je způsob, jak vybudovat cestu pro všechny a zvýšit prosperitu pro mnohé, nikoliv pro několik málo lidí.
„V posledních letech slýcháme mnohé obavy z toho, že nám roboti vezmou práci. Ale přesvědčili jsme se, že technologie mohou lidské dovednosti posílit. Věříme, že začíná éra nové budoucnosti práce – doba, kdy budou lidé využívat technologie a digitální nástroje ke zlepšení lidských schopností, produktivity a žití smysluplnější života,“ řekla generální ředitelka ManpowerGroup Jaroslava Rezlerová a dodává: „…aby tento pokrok mohl pokračovat, musíme cílevědomě podporovat rozvoj lidí, společně překonávat rozdíly a snižovat nerovnosti. Pokroku pro všechny a prosperity pro většinu, ne menšinu, dosáhneme tím, že lidi vybavíme dovednostmi tak, abychom mohli lépe využít technologie a vytvořit budoucnost práce, která bude více odpovídat tomu, co lidé chtějí.“
KLÍČOVÁ ZJIŠTĚNÍ: Kvůli rostoucímu nedostatku talentů je ještě obtížnější získat a udržet si talenty všech generací. Výzkum ukázal následující:
• Smysl a rovnováha jsou důležité: V roce 2025 bude generace Z tvořit 27 % pracovní síly. 88 % zaměstnanců z generace Z tvrdí, že pandemie ovlivnila to, co očekávají od své práce, oproti 65 % zaměstnanců starších 55 let.
• Je načase prorazit papírový strop: V roce 2022 mělo celosvětově 75 % společností potíže s nedostatkem talentů. Aby rozšířily své zdroje talentů, stále více zaměstnavatelů snižuje nebo ruší požadavky na vysokoškolské vzdělání a místo toho se zaměřuje na dovednosti získané díky předchozí pracovní a životní zkušenosti.
• Neopomínejte starší zaměstnance a zvyšte jejich účast na trhu práce: Pouze 19 % manažerů aktivně vyhledává zaměstnance, kteří jsou v důchodovém věku.
• Práce na dálku/hybridní práce podporuje rovnováhu, ale může ovlivnit kariérní postup – zejména u žen: Více žen tvrdí, že při práci na dálku mají menší šanci setkat se s vedoucími pracovníky (37 %), učit se od ostatních (31 %), být kandidátkou na povýšení (29 %), účastnit se brainstormingu (27 %) a spolupráce (26 %).
• Ženy mají větší motivaci vrátit se do kanceláře než muži: 41 % žen uvádí jako faktory, které je motivují k návratu do kanceláře, společenský kontakt a vztahy, jasné oddělení práce a domácnosti, efektivnější spolupráci, větší pohodlí pro odvedení práce a lepší možnost se soustředit.
• Zvyšujte kvalifikaci zaměstnanců, nebo si ji budou zvyšovat sami: 57 % zaměstnanců se již vzdělává mimo zaměstnání, protože firemní školicí programy je neučí relevantním dovednostem, neposouvají jejich kariérní rozvoj nebo jim nepomáhají udržet si konkurenceschopnost na trhu.
• Lidé hledají po pandemii lidštější přístup v práci: Důležité již není jen odvést práci. Lidé uvádějí, že schopnost spolupracovat (83 %), řešit problémy (82 %) a důvěryhodnost (82 %) jsou pro to, aby odvedli kvalitní práci, důležitější než pouze vysoká produktivita (76 %).
• Lidé raději odejdou: 64 % zaměstnanců by zvažovalo jinou práci, pokud by se museli vrátit do kanceláře na plný úvazek, a každý třetí by v příštím měsíci přijal jinou práci, pokud by nabízela lepší rovnováhu mezi prací a životním stylem.
• Zaměstnavatelé i zaměstnanci se domnívají, že osobní brainstorming je lepší: Více než 80 % zaměstnanců a zaměstnavatelů se domnívá, že osobní spolupráce přináší nejvíce kreativních nápadů a podporuje vytváření vztahů na pracovišti.
Více o průzkumu Nová budoucnost práce: trendy pro rok 2023
Průzkum se uskutečnil v období od 1. do 25. listopadu 2022 mezi celkem 8 016 zaměstnanci nebo osobami aktivně hledajícími práci v osmi zemích a regionech: ve Spojených státech, Velké Británii, Francii, Německu, Itálii, Španělsku, Švédsku a Norsku. Kromě toho společnost ManpowerGroup provedla průzkum mezi 13 707 osobami s rozhodovací pravomocí v oblasti náboru zaměstnanců na těchto trzích.
Dana Samková
Společnost ManpowerGroup™ (NYSE: MAN) je 75 let světovým lídrem v poskytování inovativních služeb a řešení na míru, které pokrývají životní cyklus zaměstnance a pomáhají jejím klientům dosáhnout svých cílů a zvýšit svoji konkurenceschopnost. Skupina společností ManpowerGroup, fungující pod značkami Experis™, Manpower®, ManpowerGroup™ Solutions a Right Management®, pomáhá klientům ve více než 75 zemích a oblastech zlepšit výkonnost jejich pracovníků, a to již více než 70 let. ManpowerGroup byla v roce 2022 již potřinácté jmenována jednou ze světových nejetičtějších společností, a posílila tím svoji pozici jako nejdůvěryhodnější společnost ve svém oboru.
V České republice se ManpowerGroup každý měsíc stará o personální a mzdovou agendu pro téměř 12 000 zaměstnanců, které vyhledal a kteří pracují u jeho klientů. V roce 2022, díky své síti 35 poboček, ManpowerGroup našel pro 1200 klientů 24 000 nových zaměstnanců.