Kde hledat nápadité levné dárky? Zkuste online tržiště studentských firem
Praha 11. prosince 2021
Kde sehnat ručně vyráběné vánoční dárky za rozumné peníze? Desítky zajímavých tipů nabízí „virtuální tržiště“ studentských firem. Každý produkt je zde originál a od jiné firmy. Zisky z prodejů navíc mnoho studentských týmů věnuje na charitativní účely, do rozvoje své školy či regionu.

Podle průzkumu pro společnost GLS nakoupí letos vánoční dárky až 32 procent Čechů zejména on-line. Dalších 48 procent lidí spoléhá na kombinaci internetových a kamenných obchodů a bezmála pětina lidí začne s pořizováním dárků nejdřív 14 dní před Vánoci. Pět procent Čechů žádné dárky kupovat nebude a stejný počet má na ně vyhrazeno maximálně tisícikorunu.
Neobyčejné řešení nabízí nově otevřené virtuální tržiště studentských firem, které své produkty představují ve vlastních e-shopech nebo na sociálních sítích. „Studentské firmy jsou reálné společnosti, které založili studenti středních škol v rámci vzdělávacího programu JA Studentská firma. Od letošního září takto na českých školách vzniklo 214 nových společností. Za obvyklých podmínek si zajišťují odbyt na školních akcích a veletrzích. To však kvůli koronavirové situaci už třetím rokem není možné. Na jejich podporu proto vzniklo JA Virtuální tržiště. Za pár dnů zde studentské firmy registrovaly kolem pěti desítek svých nejlepších produktů a očekáváme, že další budou přibývat i v následujících týdnech a měsících. Veřejnosti je online tržiště otevřeno od 1. prosince na webu JA Czech,“ popsal Martin Smrž, ředitel nevládní organizace JA Czech. Ta se od svého založení podnikatelem Tomášem Baťou v roce 1992 věnuje rozvoji podnikavosti na českých školách.

V nabídce virtuálního tržiště nechybí přírodní kosmetika, dárkové předměty, výrobky ze dřeva, bižuterie, dekorace do domácnosti nebo „handmade“ zdravé potraviny. Cena za kus se pohybuje průměrně od sta do dvě stě korun. „S vánoční tematikou lze vybírat z ručně vyráběných svíček, mýdel, dekorativních věnců nebo andělů. Studentské firmy se většinou zaměřují na výrobu drobností, které ale obdarovaného vždy potěší. Výrobky jako lapače snů, humorné odznaky, dřevěné podtácky nebo náramky z minerálů stojí jen pár desítek korun,“ vyjmenoval Martin Smrž.
Každý nákup navíc podpoří snahu a smysluplnou aktivitu studentů, kteří tradičně v programu JA Studentská firma posílají své zisky dál na dobročinnost. „Studenti chtějí svůj zisk věnovat na charitativní účely, ale zatím přemýšlejí, o co konkrétně by se mělo jednat,“ potvrdila Lucie Spružinová, učitelka Hotelové školy a Obchodní akademie v Havířově. Stejnou zkušenost má se svými žáky i Helena Nečasová ze Střední školy informatiky, poštovnictví a finančnictví v Brně. „Loni naše studentské firmy věnovaly peněžité dary na pomoc při likvidaci následků požárů v Austrálii nebo tornáda v Hodoníně. Letos chtějí být studenti konkrétnější, aby mohli svůj dar fyzicky předat, a to buď v charitativním projektu Ježíškova vnoučata, nebo obdarováním útulku s opuštěnými zvířaty v okolí Brna,“ prozradila vyučující podnikatelského programu.

Virtuální tržiště je podobné klasickým e-shopům, ale každá jednotlivá firma zde uvádí pouze jeden svůj produkt a odkaz na možnosti přímého nákupu. „Vše si studenti zařizují nebo vyrábějí svépomocí a velmi často dokáží zákazníkovi vyjít vstříc v jeho přáních. Některé produkty lze například nechat označit vlastními motivy, věnováním a podobně. Na tržišti je možné vybrat si z přehledného seznamu různorodých nabídek podle kategorie nebo kraje, podpořit tak mladé podnikatele v regionu a dostat se na prodejní kanál konkrétní studentské firmy,“ uvedl Martin Smrž.
Ke své prezentaci a komunikaci se zákazníky si většina studentských firem ve svých začátcích vybrala sociální sítě. „Firemní web s e-shopem nebo e-mailovým kontaktem má zhruba čtvrtina prodejců. Ostatní studentské firmy, založené začátkem školního roku, na něm teprve pracují a objednávky a přímý prodej řídí převážně přes Instagram. Podrobnosti nákupu lze ale rychle domluvit také přes uvedený e-mail,“ doplnil Martin Smrž.
Mgr. Eliška Crkovská
JA CZECH, www.jaczech.org
JA Czech je obecně prospěšná vzdělávací organizace založená Tomášem Baťou, která již od roku 1992 realizuje na českých školách ucelenou koncepci nadstandardního vzdělávání. Formuje podnikatelské myšlení a finanční gramotnost mladých lidí, propojuje je s lidmi z praxe a pomáhá nastartovat jejich úspěšnou profesní kariéru. Ve spolupráci se školami vytváří příznivé a motivující prostředí pro rozvoj osobních dovedností v rámci podnikatelského vzdělávání studentů i učitelů. Stěžejního projektu JA Studentská firma, se závěrečným veletrhem JA STUDENTSKÁ FIRMA ROKU, se každoročně účastní tisíce středoškoláků.
JUNIOR ACHIEVEMENT, www.juniorachievement.org
Junior Achievement je nejstarší vzdělávací organizace na světě s rokem vzniku 1919. Působí ve více než 120 zemích světa. Zároveň byla švýcarskou institucí NGO Advisor vyhlášena jako sedmá nejvlivnější nevládní organizace světa. Do programů JA se každoročně zapojí 11 milionů dětí a studentů ve věku šest až 22 let.