Skupina HARTMANN dosáhla v první polovině roku 2019 v prodejích růstu 3,7 %
Heidenheim/Brno 20. září 2019
Skupina HARTMANN, jeden z největších světových dodavatelů zdravotnických a hygienických výrobků, navýšila v první polovině roku 2019 tržby o 3,7 % na 1,075 miliardy eur. Firma rostla ve všech tržních segmentech, nejrychleji v oblasti ošetřování ran. Ukazatel EBIT klesl na 53,4 milionů eur (oproti loňským 61,1 milionů eur) – takový vývoj lze přisoudit zejména růstu cen důležitých surovin a vývoji devizových kurzů.
„S takovým růstem tržeb jsme spokojeni. Do druhé poloviny roku byl nastaven dobrý kurz,“ uvedla výkonná ředitelka Britta Fünfstück. „Využitím cílených inovací a obchodních modelů, jejichž součástí se stávají digitální aplikace, se chceme ještě více přiblížit našim zákazníkům a zlepšit svou konkurenceschopnost. Příkladem je akvizice společnosti Safran Coating, jednoho z předních výrobců silikonového krytí zdravotnických výrobků. Touto akvizicí hodláme nabízet ještě širší škálu inovativních produktů a řešení.“
Dynamický růst v evropských státech mimo Německo
K růstu tržeb významně přispěly trhy mimo německý: jejich podíl na celkových tržbách se zvýšil o půl procentního bodu na 67,9 %. V ostatních evropských státech dosáhlo zvýšení tržeb 4,5 % a živil ho mimo jiné dvojciferný růst v severní Evropě. I tržby v regionech Afriky, Asie a Oceánie překonaly průměrný růst tržeb ve skupině HARTMANN.
Tržby se zvyšovaly hlavně v segmentu Ošetřování ran za přispění inovativního konceptu pro léčbu ran HydroTerapie. V segmentu inkontinence tržby vzrostly na 349,4 milionů eur, což odpovídá změně o +0,9 %.
Mezi dalšími faktory je organický růst o 1,1 % v segmentu Inkontinence za přispění produktů MoliCare® Elastic a Pull-up (natahovací kalhotky). Nárůst 2,5 % v tržbách až na 258,9 milionů eur v tržním segmentu Prevence infekcí, a zejména pokračující úspěch výrobku Sterilium® Med coby hlavního produktu dezinfekce rukou. Také s chirurgickými sety a chirurgickými rukavicemi přizpůsobenými podle požadavků zákazníka dosáhla skupina HARTMANN v první polovině letošního roku solidního nárůstu tržeb.
Tržby v ostatních oblastech podnikání skupiny se zvýšily o 7,3 % celkem na 224,4 milionů eur. Organický růst o 7 % táhly hlavně solidní tržby výrobků s etiketou privátních značek skupiny CMC a výrobků řady Koupel a Péče o tělo skupiny KNEIPP. Skupině KOB, špičce na globálním trhu speciálních zdravotnických textilií, tržby rovněž vzrostly.
Rostoucí ceny surovin způsobují pokles ukazatele EBIT
Ukazatel zisku před zdaněním a úroky (EBIT) dosáhl na konci prvního pololetí hodnoty 53,4 milionů eur, což odpovídalo pětiprocentní marži EBIT. Ve srovnatelném období loňského roku to bylo 5,9 %. Pokles je způsoben nárůstem cen klíčových surovin, zejména celulózy. Tento dopad bl ještě zesílil nepříznivý trende ve vývoji devizového kurzu za prvních šest měsíců ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Kromě toho si svou daň vybraly také investice do distribuce a administrace. Konsolidovaný čistý zisk se v meziročním srovnání snížil na 35,9 milionů eur (vloni 41 milionů eur).
Udržení zdravé finanční pozice navzdory poklesu v případě čisté finanční pozice
Za prvních šest měsíců roku 2019 klesla čistá finanční pozice HARTMANN Group na -23,7 milionů eur (na konci roku 2018 byla 104,5 milionů eur). Tento pokles lze přisoudit hlavně dodatku k mezinárodním účetním standardům (IFRS 16), kvůli němuž vzrostly finanční závazky. Poměr vlastního kapitálu poklesl ve srovnání s datem bilance za rok 2018 od 30. června 2019 o 4,3 procentních bodů na 56,1 % kvůli rozšíření rozvahy o přidružené společnosti.
Výhled: Potvrzeny cíle na celý rok 2019
Přes současná převládající vysoká makroekonomická rizika zůstává výhled pro zdravotnický průmysl celosvětově pozitivní. Skupina HARTMANN očekává mírný růst tržeb a ukazatel EBIT ve výši mezi 102 a 113 miliony eur.
Irena Malá
Skupina HARTMANN
Skupina HARTMANN je jedním z předních výrobců a dodavatelů zdravotnických a hygienických výrobků ve třech hlavních oblastech, kterými jsou Ošetřování ran (např. obvazy na poranění a rány, podtlaková terapie, bandáže a náplasti), Péče o inkontinenci (inkontinenční kalhotky, vložky, podložky, jakož i výrobky péče o pokožku pro použití v případě inkontinence) a Prevence infekcí (např. jednorázové operační sety a roušky, chirurgické oděvy, nástroje na jedno použití a dezinfekční prostředky). Její produktové portfolio zahrnuje např. i výrobky kompresivní terapie, první pomoci a kosmetiku. HARTMANN kromě samotných produktů dále nabízí inovativní řešení a služby pro odborné cílové skupiny ve zdravotnickém sektoru. Společnost, která má svou centrálu v Heidenheimu a pro kterou je Evropa klíčovým trhem, dosáhla v roce 2018 tržeb 2,12 miliardy eur. HARTMANN zaměstnává 11 027 lidí.
PAUL HARTMANN AG je jedním z nejstarších německých průmyslových podniků, které byly původně založeny jako textilní výrobní závody v roce 1818 Ludwigem von Hartmannem. V roce 1873 jeho syn Paul Hartmann zahájil výrobu absorpční vaty a později se společnost stala vlajkovou lodí celosvětově se rozšiřujícího průmyslu obvazových materiálů. HARTMANN Group zahrnuje nejen četné obchodní společnosti v zahraničí, ale také, mimo jiné, firmu BODE Chemie (Hamburk), KNEIPP (Würzburg), Karl Otto Braun (Wolfstein) a Sanimed (Ibbenbüren).