Vzdělávání

Umělecké školy „vychovávají“ k nezaměstnanosti. Nový program učí studenty, jak proměnit talent v byznys

Praha 12. listopadu 2025

 Umělecké školy v Česku studují tisíce mladých lidí. Jak se ale poté dokáží prosadit na trhu práce? To je otázka, která trápí i mnohé rodiče. Data Eurostatu totiž ukazují, že právě absolventi uměleckých škol „vynikají“ v nezaměstnanosti a práci mimo studovaný obor.

Pro talentované uchazeče je v Česku k dispozici 126 středních a 38 vysokých uměleckých škol. Uplatnění nalézají jako výtvarníci, grafici nebo herci. Obvykle však v roli samozaměstnavatele. „Pracovníci v kultuře jsou po celé Evropě podle dat Eurostatu segmentem, kde je výrazný podíl vysokoškolsky vzdělaných lidí a zároveň podíl osob samostatně výdělečně činných. Zatímco průměrně OSVČ zaujímají v celé ekonomice EU 13,6 procenta, mezi pracovníky v kulturních odvětvích je to téměř třetina. Konkrétně Česko s 35,4 procenta OSVČ v kulturních odvětvích nad průměrem EU vyčnívá a troufnu si říct, že mezi výtvarníky, jako jsou malíři, sochaři, bude hodně přesahovat 50 procent. Proto je velmi důležité, aby na tento stav věcí byli studenti uměleckých oborů připravováni už ve škole. Mnozí ale netuší, jak se po studiu uživit, nemají praktické zkušenosti ani ekonomické znalosti, jak umělecký pracovní trh funguje, jak dělat své projekty, a končí jako pracovníci v úplně jiných profesích, než vystudovali,“ poukázal Martin Smrž, ředitel vzdělávací organizace Junior Achievement (JA Czech).

Ta se věnuje rozvoji podnikavosti na českých školách od roku 1992. Detailní metodiky pro výuku finanční gramotnosti nebo propracované studentské programy dodává do všech typů škol od mateřských po univerzity. Programů JA Studentská firma a JA StartUp se každý rok účastní tisíce středoškoláků a vysokoškoláků – ovšem převážně z ekonomicky zaměřených škol a gymnázií. „Umělecké školy se o výchovu studentů k podnikavosti a finanční gramotnosti příliš nezajímají. Přitom právě zde je nutné rozvíjet podnikatelské myšlení, které studentům umožní ocenit jejich talent a proměnit umění v úspěšné výdělečné projekty. Naší snahou je dostat praktickou výuku podnikavosti do všech typů škol, nejenom do těch ekonomických, protože reálně je potřeba právě i na řemeslných oborech nebo v uměleckých školách. Studenti se díky ní naučí hledat příležitosti, jak své umění uplatnit byznysově. Místo toho však vidíme řadu umělců, kteří se uměním spíše pokoušejí živit a závisejí na výdělcích z jiných prací,“ uvedl Martin Smrž.

CÍL: NAUČIT SE ŽIVIT UMĚNÍM

Studenti na uměleckých školách rozvíjí svůj talent, učí se ovládnout techniku, ale jen hrstka z nich se poté dokáže v uměleckém byznysu naplno prosadit. Jako odpověď na tuto výzvu byl ve spolupráci s předním českým výtvarníkem a osobností graffiti scény Michalem Škapou vytvořen nový studentský program: JA ArtBiz – Umění v podnikání. „Krátký kurz s dotací čtyři hodiny má za cíl konečně propojit výtvarnou tvorbu a svět byznysu. Pedagogům nabízí jasně strukturovaný návod, jak studentům ukázat, že talent a kreativita mohou být nejen koníčkem, ale i zdrojem příjmů a kariéry. Studenti si v kurzu zdokonalí klíčové dovednosti pro moderní pracovní trh od kritického myšlení přes týmovou spolupráci po finanční řízení. Na reálných příbězích českých umělců a díky praktickým aktivitám pochopí, jak budovat vlastní značku, jak se dobře nacenit a prodávat svá díla, zkrátka získají větší jistotu, aby se nebáli rozjet uměleckou kariéru a dokázali uspět na trhu v Česku i zahraničí,“ popsal Martin Smrž.

VLASTNÍ PROJEKTY UŽ NA ŠKOLE

Program ArtBiz – Umění v podnikání je určen pro základní, střední i vyšší odborné školy, které jej mohou využít v rámci občanské nauky, základů společenských věd nebo třeba v předmětu mediální výchova. Pro všechny je propracovaná metodika připravena zdarma. Zapojení studenti se mohou navíc zúčastnit několika celonárodních výtvarných soutěží pořádaných JA Czech.

Přesně před dvěma lety takto nastartovala svoji uměleckou kariéru Tereza Jandová, která v rámci studentského programu JA StartUp prezentovala svůj projekt Cartoon Yooself na evropské přehlídce JA Studentských firem, získala „Cenu publika“ a s ní i pozornost zahraničních investorů. Vše přitom začalo na ekonomické škole, kde potřebovala splnit zápočet. „Byla to trochu nucená cesta, ale ukázala se být zásadní k objevení mého podnikatelského potenciálu a vášně pro umění. Program JA StartUp mě naučil, jak efektivně řídit podnik, důležitost pečlivého plánování a adaptace na měnící se tržní podmínky. Zároveň mi poskytl přístup k mentorům a zdrojům, které mi pomohly překonávat výzvy a růst,“ shrnula tehdy studentka.

V tiskové zprávě byla využita data ze šetření Eurostat: Culture statistics – cultural employment (květen 2025)

JA CZECH, www.jaczech.org

JA Czech je obecně prospěšná vzdělávací organizace založená Tomášem Baťou, která již od roku 1992 realizuje na českých školách ucelenou koncepci nadstandardního vzdělávání. Formuje podnikatelské myšlení a finanční gramotnost mladých lidí, propojuje je s lidmi z praxe a pomáhá nastartovat jejich úspěšnou profesní kariéru. Ve spolupráci se školami vytváří příznivé a motivující prostředí pro rozvoj osobních dovedností v rámci podnikatelského vzdělávání studentů i učitelů. Stěžejního projektu JA Studentská firma, se závěrečným veletrhem JA STUDENTSKÁ FIRMA ROKU, se každoročně účastní tisíce středoškoláků.

JUNIOR ACHIEVEMENT, www.juniorachievement.org

Junior Achievement je nejstarší vzdělávací organizace na světě s rokem vzniku 1919. Působí ve více než 120 zemích světa. Zároveň byla švýcarskou institucí NGO Advisor vyhlášena jako sedmá nejvlivnější nevládní organizace světa a v lednu 2022 byla za svou práci pro rozvoj mládeže nominována na Nobelovu cenu míru. Do programů JA se každoročně zapojí 11 milionů dětí a studentů ve věku šest až 22 let.

Sdílejte ...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *