Ekonomika

Průzkum české prop firmy ukazuje myšlení moderního tradera

Praha 20. října 2025
Přístup k online tradingu se výrazně liší podle jednotlivých zemí. V průměru pouze 14 % traderů po celém světě považuje online trading za svůj hlavní zdroj příjmů, většina ho chápe spíše jako vedlejší aktivitu nebo příležitost k učení než jako plnohodnotnou kariéru. Situace v Japonsku je ovšem odlišná: trading je zde ve velké míře vnímán jako skutečné zaměstnání. Až 45 % japonských traderů uvádí, že vstoupili do tradingové společnosti s cílem stát se profesionály na plný úvazek, 42 % hledá dodatečný příjem a přibližně 12 % využívá tuto cestu k testování strategií či budování výsledkové historie.


Průzkum realizovala společnost Fintokei, prop tradingová platfroma, na vzorku přibližně 3 000 traderů z celého světa. Cílem bylo lépe porozumět rozdílným vizím, které se v tomto rychle rostoucím odvětví objevují – zejména z hlediska jeho profesních dopadů.


„Tento výzkum nám poskytl jasný obraz o traderech, se kterými denně komunikujeme,“ říká David Varga, zakladatel Fintoeki. Na globální úrovni vidíme uživatelskou základnu, která aktivně porovnává různé poskytovatele a hledá konkurenceschopné a transparentní podmínky. V Japonsku jsme naopak identifikovali velmi motivovanou komunitu traderů, ale s konkrétními potřebami – zejména pokud jde o flexibilnější pravidla výzev a lokalizované nástroje. To potvrzuje, že naše pozice a reputace na japonském trhu jsou silné, zároveň nás to však motivuje dále zlepšovat naše produkty a služby, například jsme pro japonský trh zavedli limitované sběratelské série produktů“ doplňuje.


Klíčové rozdíly v profilech traderů
• Demografie: Většina respondentů jsou muži (85–90 %) ve věku 20 až 40 let. Celosvětově převažuje skupina 25–34 let, zatímco v Japonsku dominuje věkové rozpětí 35–54 let, přičemž 12 % traderů je starších 55 let.
• Zkušenosti: Obecně je obchodní praxe v Japonsku kratší – 72 % uživatelů má za sebou méně než rok aktivního tradingu, zatímco globálně je to 80 % s méně než dvěma roky zkušeností.


Analýza odhaluje rozdíly i v loajalitě vůči platformám. Globálně má 64 % traderů zkušenost s jinými prop firmami a pouze 29 % uvedlo Fintokei jako svého prvního nebo jediného poskytovatele. Naproti tomu v Japonsku využilo pouze Fintokei 59 % traderů, zatímco 27 % vyzkoušelo konkurenci a zbývajících 14 % jsou úplní začátečníci.


Nejčastěji zmiňovaným konkurentem na globální úrovni je FTMO (považovaný za světový benchmark, uvedený více než 40 % respondentů), následovaný firmami FundedNext, The5ers, Topstep a Apex. V Japonsku dominuje Fundora (zhruba 290 zmínek), zatímco FTMO a další značky zde mají menší zastoupení. To naznačuje, že Fundora má v Japonsku silné postavení, zatímco FTMO zůstává globálním standardem.
Celosvětově mají tradeři tendenci porovnávat více nabídek a přecházet mezi poskytovateli, zatímco v Japonsku je obvyklá větší loajalita nebo nižší povědomí o konkurenci. To sice zvyšuje míru udržení uživatelů, zároveň to ale znamená, že je nutné jejich očekávání naplnit, aby se v budoucnu předešlo odlivu klientů při dalším vývoji trhu.

Fintokei – Prop tradingová společnost s 15letou zkušeností s tvorbou řešení pro investory a tradery. Založená v Japonsku, později expandovala do České republiky a na Slovensko. Posláním Fintokei je školit tradery a podporovat je na cestě k plnému využití jejich potenciálu – bez ohledu na zkušenosti nebo místo, odkud pocházejí.

Sdílejte ...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *