Ekonomika

Nová hvězda kuchyně? Horkovzdušné fritézy mění trh domácích spotřebičů, prodeje vzrostly o 77 %

Zlín, 14. října 2025

 Horkovzdušné fritézy se staly hvězdou českých kuchyní. Ještě nedávno šlo o doplněk domácnosti určený především milovníkům hranolků, dnes však patří mezi velmi žádané kuchyňské spotřebiče. Trh s nimi zažívá mimořádný růst – v první polovině roku 2025 vzrostly jejich prodeje v DATARTu meziročně o 77 %. Za velkým zájmem nestojí jen snaha o úsporu energie a času, ale i proměna přístupu k vaření – směrem k rychlejšímu, zdravějšímu a udržitelnějšímu. Rozvoj této kategorie tak potvrzuje, že nejde jen o krátkodobý trend, ale o změnu každodenního vaření napříč generacemi.

Boom potvrzují čísla i chování zákazníků

Prodeje meziročně rostou už druhým rokem o desítky procent a trend zatím nejeví známky zpomalení. Analytici DATARTu předpokládají, že dynamika vydrží i v následujícím roce. Průměrná cena se pohybuje okolo 1 800 Kč, což naznačuje, že zákazníci nenakupují impulzivně, ale volí promyšleně – dávají přednost kvalitním modelům s rozšířenými funkcemi, vícepatrovými koši nebo dvěma zásuvkami, které umožňují připravit celý oběd najednou. Zájem zákazníků zůstává silný po celý rok, přesto největší poptávka přichází tradičně před Vánoci. „Vánoce sice zůstávají pro tuto kategorii vrcholem sezóny, ale jejich popularita je v DATARTu zřejmá celoročně – což potvrzuje, že fritézy nejsou jen sezónním hitem,“ říká Tomáš Zezula, manažer produktového marketingu DATART.

Češi hledají pohodlí, zdravější životní styl i úsporu

Horkovzdušná fritéza je spotřebičem, který reaguje na realitu českých domácností – nejistotu a tlak posledních let na úspory energie, nedostatek času a rostoucí zájem o zdravější vaření. Fritéza boduje také praktičností, kdy připraví hranolky bez oleje, upeče kuře, zeleninu i sladký dezert. Díky technologii horkého vzduchu spotřebuje méně elektřiny než klasická trouba a jídlo je hotové rychleji. „Šetření energií je jedním z častých argumentů při nákupu. Ve srovnání s troubou nebo sporákem dokáže horkovzdušná fritéza připravit stejné jídlo rychleji a s menší spotřebou elektřiny – což je pro české domácnosti v době kolísajících nejistot důležité,“ upřesňuje Zezula.

Nová kuchyňská kultura, nové technologie a funkce

Moderní modely horkovzdušných fritéz nabízejí ještě více funkcí, vícepatrové koše či varianty se dvěma zásuvkami, díky nimž lze připravit kompletní oběd najednou. Spotřebitelé oceňují i snadnou údržbu a množství příslušenství, na což výrobci i obchodníci reagují rychle: na trhu přibývá příslušenství, jako jsou silikonové formy, jehly na špízy či speciální pečicí papíry. Online komunity sdílejí stovky receptů a z fritézy se stává nejen úsporný spotřebič, ale i inspirace k experimentování v kuchyni.

Přestože horkovzdušné fritézy zažívají boom, české domácnosti se nevzdávají ani tradičních spotřebičů, jako jsou pečenky a remosky. Ty mají v tuzemsku dlouhou tradici a díky značkám jako je ETA se těší stabilní oblibě. Pečenky sice nevyužívají technologii horkého vzduchu, ale i ony bodují jednoduchostí, spolehlivostí a univerzálností. Právě proto si udržují pevné místo na trhu i vedle modernějších konkurentů.

Kdo si fritézu pořizuje?

Zákazníci přicházejí napříč generacemi. To, co dříve bývalo jen „hranolkovačem bez oleje“, se dnes proměnilo ve všestranného kuchyňského pomocníka, který v mnoha domácnostech nahrazuje troubu i pánev. „Typického uživatele nelze jednoznačně určit. Menší modely si pořizují jednotlivci do bytů, rodiny s dětmi volí větší multifunkční varianty a senioři oceňují jednoduché ovládání s mechanickými knoflíky. Hlavní motivací ke koupi je kombinace rychlosti, úspory energie a zdravějšího způsobu vaření,“ upřesňuje Zezula.

Vyhlídky na další rok

Na rozdíl od kávovarů nejsou fritézy statusovým symbolem, který by lidé ukazovali návštěvám. Přesto se z nich stává běžná součást moderních domácností. Podle analytiků zůstane kategorie jedním z nejrychleji rostoucích segmentů malých domácích spotřebičů minimálně do roku 2026. Teprve poté lze očekávat mírné ochlazení v důsledku nasycení trhu. „Horkovzdušné fritézy potvrdily, že se pevně usadily v českých domácnostech – staly se symbolem toho, jak lidé v době ekonomického tlaku hledají technologie, které spojují úsporu, pohodlí a zdravější životní styl. To si dobře uvědomují i výrobci, kteří přicházejí s novinkami. Mezi ty nejaktuálnější patří například model Philips NA552/00 s parní funkcí pro přípravu šťavnatějších a zdravějších pokrmů,“ uzavírá Zezula.

www.datart.cz

 DATART je jedním z největších elektro prodejců v České republice a má více než 150 prodejen na českém trhu, více než tisíc elektrospecialistů a síť DATART dopravců. Je držitelem ocenění Mastercard Obchodník roku 2024 v kategorii elektro a pětinásobným držitelem titulu Nejdůvěryhodnější značka roku.

Sdílejte ...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *