Malým firmám pomáhají inovace i umělá inteligence. Mastercard ukazuje, jak digitalizace posiluje jejich odolnost
Praha, 14. října 2025
Drobní podnikatelé v Česku se rychle učí pracovat s umělou inteligencí a hledají způsoby, jak díky ní šetřit čas i náklady. Podle nového průzkumu společnosti Mastercard[1] už třetina z nich AI aktivně používá a další víc než polovina v ní vidí potenciál, který ale zatím nevyužívají. Nová data zveřejňuje Mastercard u příležitosti zahájení Velkého týdne malých firem 2025 – celostátní iniciativy na podporu a rozvoj malého podnikání.

Z nejnovějších dat vyplývá, že 35 procent českých malých a středních firem už dnes využívá umělou inteligenci a 53 procent uznává její potenciál, i když ji zatím aktivně nezapojilo do každodenního provozu. Čtyři z deseti podnikatelů potvrzují, že jim AI přinesla významné úspory času či nákladů, a stejné procento ji využívá jako konzultanta při rozhodování v nejistých situacích. Naopak 38 procent podniků zatím AI nevyužívá, protože jí nedůvěřuje.
„Podpora mikro a malých podniků je pro nás dlouhodobou prioritou. Spolu s bankami, veřejným sektorem a dalšími partnery hledáme způsoby, jak jim usnadnit přístup k technologiím, datům i financování. Projekty jako Velký týden malých firem nebo iniciativa Mastercard Strive v Česku ukazují, že když se spojí partneři se stejnou vizí, mohou malé firmy rychleji růst, efektivněji inovovat a lépe čelit ekonomickým výzvám,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
Financování zůstává pro malé firmy výzvou
Více než čtvrtina zakladatelů malých firem označila za největší překážku při rozjezdu podnikání právě nedostatek počátečního kapitálu a 40 procent souhlasí s tvrzením, že nikdy nebylo složitější získat financování pro svůj byznys. Další časté bariéry zahrnují nejistotu při výběru vhodných technologií a složitost tvorby podnikatelského plánu.
„Chceme, aby drobní podnikatelé měli k dispozici reálnou podporu na jejich cestě. Proto spolupracujeme s bankami a dalšími partnery na workshopech a vzdělávacích programech, které malým firmám pomáhají lépe se zorientovat ve financování a v digitalizaci podnikání. Náš portál KdeZačítPodnikat.cz je pak zase příkladem, jak díky unikátnímu využití dat dokážeme podnikatelům nabídnout konkrétní pomoc při rozvoji jejich byznysu,“ doplňuje Jana Lvová.
Udržitelnost jako nový standard podnikání
Souběžně s technologickými inovacemi roste i význam udržitelnosti. Osm z deseti českých podnikatelů věří, že udržitelný byznys je zároveň byznysem odolným do budoucna. Sedmdesát tři procent firem už aktivně pracuje na tom, aby jejich provoz byl šetrnější, a šedesát devět procent má zavedena konkrétní interní pravidla – například omezení tisku nebo recyklaci.
Zároveň ale více než polovina malých firem přiznává, že na oblast udržitelnosti nemá čas kvůli každodenním provozním starostem, a 47 procent ji považuje za finančně náročnou.
Velký týden malých firem 2025
Velký týden malých firem je celostátní iniciativa společnosti Mastercard zaměřená na podporu a zviditelnění malých podnikatelů napříč regiony. Letos se koná již podruhé a během týdne 13. – 19. října 2025 nabídne sérii workshopů, diskusí a setkání, která pomáhají podnikatelům sdílet zkušenosti, inspirovat se navzájem a rozvíjet své podnikání v oblasti digitalizace, udržitelnosti a financování. Více informací najdete na webu www.velkytydenmalychfirem.cz.
O společnosti Mastercard – Mastercard podporuje výkon ekonomik a posiluje postavení lidí ve více než 200 zemích a teritoriích světa. Společně se svými zákazníky buduje Mastercard udržitelnou ekonomiku, v níž dokáže prosperovat každý. Společnost podporuje širokou škálu digitálních platebních možností, které zajišťují zabezpečené, jednoduché a chytré transakce dostupné každému. Vzájemné propojení technologií, inovací, partnerství a sítí společnosti Mastercard vytváří jedinečný soubor produktů a služeb, které lidem, firmám i veřejným úřadům umožňují naplňovat jejich maximální potenciál.
[1] Studii Future Proofing Europe’s SMEs zadala společnost Mastercard a realizovala nezávislá agentura Opinium na vzorku 1 830 zakladatelů malých a středních firem v 18 evropských zemích včetně Česka. V Česku se dotazování zúčastnilo 200 respondentů.