Ekonomika

Průzkum PLANEO: Češi nakupují elektroniku čím dál tím častěji. Třetina lidí utratí průměrně za nákup více než 5 tisíc korun

Praha 7. října 2025

Čeští spotřebitelé výrazně změnili své nákupní chování v oblasti elektroniky. Zatímco dříve nakupovali větší elektroniku jednou až dvakrát ročně, nyní téměř polovina z nich navštěvuje prodejny nebo e-shopy s elektronikou každý měsíc. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu společnosti PLANEO, který také ukázal, že se průměrná útrata u třetiny zákazníků za jeden nákup přesahuje 5 tisíc korun.

Podle dat společnosti PLANEO nakupuje elektroniku alespoň jednou měsíčně 5 procent Čechů, dalších 16 procent pak jednou za 2–3 měsíce. To znamená, že téměř polovina českých spotřebitelů (49 procent) nakupuje elektroniku minimálně čtvrtletně. Pouze jednou za rok nakupuje 24 procent respondentů a 27 procent uvádí frekvenci ještě nižší.

„U nás na prodejnách evidujeme, že se k nám někteří zákazníci vracejí ještě častěji. Elektronika se stala běžnou součástí nákupního košíku. Už nejde jen o velké investice do ledniček nebo televizí, ale o pravidelné nákupy příslušenství, chytré domácnosti nebo herního vybavení,“ vysvětluje Dominik Dolejš, marketingový ředitel PLANEO.

Co se týče výše útrat, nejvíce Čechů (61 procent) utratí při jednom nákupu do 5 tisíc korun. Druhá nejpočetnější skupina (32 procent) utrácí mezi 5 až 20 tisíci korunami. Zajímavé je, že 4 procenta zákazníků jsou ochotna při jednom nákupu utratit přes 20 tisíc korun, což naznačuje silnou kupní sílu významné části populace.

„Průměrná hodnota nákupního košíku roste. Zákazníci častěji kombinují hlavní produkt s příslušenstvím nebo rozšířenými službami. Typicky k novému telefonu přikupují pouzdro, ochranné sklo a prodlouženou záruku,“ dodává Dolejš.

Nejvyšší frekvenci nákupů vykazují mladší věkové skupiny, které pravidelně obnovují své technologické vybavení. Naopak starší generace sice nakupuje méně často, ale jejich jednorázové útraty bývají vyšší, protože investují do kvalitnějších a dražších produktů s delší životností.

PLANEO na tyto trendy reaguje rozšířením sortimentu v kategoriích do 10 tisíc korun a posilováním skladových zásob nejžádanějšího zboží.

„Vidíme, že čeští zákazníci jsou ochotni do elektroniky investovat. Naším úkolem je zajistit, aby u nás vždy našli to, co hledají – od nabíječky za pár stokorun až po prémiovou elektroniku za desítky tisíc,“ uzavírá Dominik Dolejš.

*Průzkum realizovala společnost Ipsos pro PLANEO v květnu 2024 na reprezentativním vzorku 1500 respondentů ve věku 18–64 let, kteří nakoupili spotřební elektroniku v posledních 12 měsících.

PLANEO je součástí ryze české obchodní skupiny FAST ČR, a.s., jednoho z největších distributorů elektroniky v České republice vlastněný PPF Group a EC Investments. Vlastní prodejní síť PLANEO dnes tvoří jeden z hlavních pilířů obchodních aktivit skupiny FAST. S více než 110 prodejnami po celé ČR a silným zázemím moderního e-shopu je PLANEO významným hráčem na maloobchodním trhu s elektronikou. Zákazníkům nabízí výhodné ceny, osobní poradenství na prodejnách, a především snadnou dostupnost díky široké síti poboček. FAST ČR, a.s., U Sanitasu 1621, 251 01 Říčany, IČO: 24777749, DIČ: CZ24777749

www.planeo.cz

Sdílejte ...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *