Gastronomie+++

Průzkum: Nejoblíbenější jídla Čechů? V hlavní roli svíčková, tatarák – a hlavně ceny

Praha 26. července 2025

V průzkumu Barometr FOOD, který mapuje stravovací návyky, si z tradičních jídel nejvíce obliby u Čechů vysloužila svíčková (89 %). Z hospodských klasik tíhne populace zejména k hovězímu tataráku (71 %). Mezi dezerty v oblíbenosti u Čechů kraluje větrník (40 %). Lze však vysledovat, že volba pokrmu se v posledních letech stává pro Čechy méně otázkou chuti, zásadnější vliv má totiž jeho cena. Snahu ušetřit u strávníků registrují také provozovatelé restaurací. Vzrostla například poptávka po lokálních produktech. V červnu činila průměrná cena poledního menu 196 korun.

Pokud láska skutečně prochází žaludkem, výsledky průzkumu Barometr FOOD odhalily, jak se nejrychleji dostat k srdci českého strávníka. Jeho nejoblíbenějším jídlem je totiž svíčková. Průzkum ukázal, že pozitivní vztah k tomuto pokrmu má hned 89,4 % populace. Celkem 37,4 % strávníků uvedlo, že jej přímo miluje. Druhé místo si vysloužil smažený sýr, ten má v oblibě jen o dvě procenta národa méně. Naopak nejméně českých srdcí tíhne k rybím polévkám, k nimž v průzkumu upřímnou nenávist vyjádřilo celkem 22,8 % Čechů.

„V posledních letech lze vysledovat trend, kdy strávníci tíhnou spíše k ověřeným klasikám. V průzkumu nám až 27 % restaurací potvrdilo, že hosté více vyhledávají lokální produkty. Návštěvníci restaurací kvůli cenám zkrátka více zvažují, za co své peníze utratí, a často raději vsadí na to, co již znají. Od roku 2020 ostatně stouply ceny obědů téměř o polovinu,“ uvedla ředitelka vnějších vztahů společnosti Edenred Aneta Martišková. Podle Edenred Restaurant Indexu ceny obědů v červnu setrvaly na celorepublikovém průměru 196 Kč.

K pivu nejraději tatarák

V případě tradičních jídel, která se na českých talířích shledávají s největším úspěchem, rozhodně nelze opomenout ani klasické „hospodské chuťovky“. Zde se bezkonkurečně na prvních příčkách průzkumu umístil hovězí tatarák. Kladně se k tomuto pokrmu staví 71,1 % Čechů. Až 37,3 % z nich dokonce uvedlo, že tuto kontroverzní lahůdku miluje. Paradoxně ale i největší procento respondentů odpovědělo, že ho zatím nikdy nevyzkoušelo.

V těsném závěsu za tatarákem se pak spíše nepřekvapivě držel nakládaný sýr, který má v oblibě 70,3 % národa a utopence, které si získaly jen o 4,9 % kladných hlasů dotazovaných méně. Nejhůře si vedla tlačenka, ke které má dle průzkumu odpor 35,4 % tuzemských strávníků.

„Rostoucí ceny se bezpochyby promítají do toho, co si hosté objednávají. Všimli jsme si lehkého poklesu u položek, které se dříve častěji objednávaly k pivu. Stejně tak vnímáme trend, kdy si hosté čím dál častěji dají pouze hlavní chod – dříve si k němu běžně přidávali předkrm i dezert. Dnes je mnohem těžší je k tomu přesvědčit,“ doplňuje Jan Pípal, šéfkuchař Vinohradského Parlamentu z gastroaliance Together.

Sladká tečka? Dopřejeme si ji jen zřídka

Pro velké množství strávníků je oběd neodmyslitelně spojen i s dezertem. S nárustem cen se však i tato kdysi tradiční součást poledního menu často stává spíše luxusem. Vždy či velmi často si sladkou tečku po obědě dopřeje něco málo přes 10 % Čechů, alespoň občas tak učiní zhruba polovina z nich. „Společně s nápojem nebo polévkou patří dezert k položkám denního menu, které strávníci často vynechají. Podnětem k tomu může být zejména snaha ušetřit, ale také naobědvat se co nejrychleji,“ doplňuje Aneta Martišková a připomíná, že podle dat Barometru FOOD se 46 % Čechů obvykle naobědvá za méně než 20 minut.

Největší oblibě na poli dezertů se dle průzkumu těší větrník. Jako svůj oblíbený zákusek ho zvolilo téměř 40 % respondentů. Nejmenší zájem projevila česká populace o makronky. Do (ne)oblíbenosti některých dezertů se ale kromě ceny nebo času mohou promítat i další faktory – třeba rostoucí snaha Čechů jíst zdravěji. Tu potvrdilo až 82 % z nich.

„Po vydatném obědě, jako je například svíčková s polévkou, už dezert většinou není potřeba. Takové jídlo může například pro drobnější ženu představovat téměř celodenní příjem energie,“ říká nutriční specialistka Hana Pávková Málková ze společnosti STOB. „Občas si určitě sladkou tečku může dopřát každý z nás, ideálně ale po lehčím hlavním chodu a bez polévky. Pokud například zvolíme oblíbený větrník, musíme počítat s tím, že obsahuje hodně tuku a může mít stejně energie jako celé hlavní jídlo. Vhodnější je proto třeba méně kalorický ovocný dezert nebo malý kopeček zmrzliny,“ dodává s tím, že alternativou může být například i šálek kávy.

Edenred je přední digitální platformou pro služby a platby a také každodenním společníkem zaměstnanců spojujícím přes 60 milionů uživatelů a více než 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím 1 milionu firemních klientů.

Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na stravování (příspěvek na stravování), engagement (dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (multienergetická řešení, včetně nabíjení EV, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).

V souladu se záměrem skupiny „Enrich connections. For good“ umožňují tato řešení zlepšovat pohodu a kupní sílu uživatelů. Zlepšují i atraktivitu a efektivitu společností, oživují trh práce a místní ekonomiku. Rovněž podporují přístup ke zdravější stravě, produktům šetrnějším k životnímu prostředí a udržitelnější mobilitě.

12 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se svět práce stal propojeným ekosystémem, který je každým dnem bezpečnější, efektivnější a zodpovědnější.

V roce 2024 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem téměř 45 miliard EUR, a to především prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet.

Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good, DJSI Europe Index, DJSI World Index a MSCI Europe.

Značky a loga uvedená a použitá v této tiskové zprávě jsou ochrannými známkami registrovanými společností EDENRED S.E., jejími dceřinými společnostmi nebo třetími stranami. Bez písemného souhlasu svého vlastníka je nelze použít ke komerčním účelům.

Sdílejte ...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *