Politika

Senátní školský výbor: Audit vzdělávacího systému za rok 2024 se věnuje víceletým gymnáziím nebo podpoře nadaných žáků

Praha 25. února 2025

Na půdě horní parlamentní komory pod záštitou senátního školského výboru zveřejnilo informační centrum pro vzdělávání EDUin Audit vzdělávacího systému za rok 2024. Analýzy, které oponují další experti, se letos věnují víceletým gymnáziím, podpoře nadaných žáků a kariérnímu rozvoji a poradenství. Úvodní slovo pronesli místopředseda výboru Jan Grulich a náměstek ministra školství Jiří Nantl.

Místopředseda Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice Jan Grulich uvedl: „Školství patří k zásadním tématům naší společnosti. Přestože si to ne všichni uvědomují, je investicí do nás. Aby Česko bylo i nadále úspěšnou a prosperující zemí, musíme podporovat nadané žáky a nebrzdit je v jejich rozvoji. Problematika rozvoje potenciálu každého žáka souvisí také s otázkou, jaké místo mají mít víceletá gymnázia ve vzdělávacím systému a jak dětem pomoci svůj potenciál rozeznávat prostřednictvím kariérového poradenství. Těší mě proto, že se prezentace nezávislého Auditu vzdělávacího systému za rok 2024 opět uskutečnila v Senátu.“

Analýzu věnovanou víceletým gymnáziím zpracoval programový ředitel EDUinu Miroslav Hřebecký„Čeští žáci mají aktuálně ve srovnání s jinými zeměmi OECD mírně nadprůměrné výsledky, takže bychom mohli být zdánlivě klidní. Náš chronický problém je ale jinde –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ výsledky dětí jsou příliš závislé na tom, jak moc jsou vzdělaní jejich rodiče, místo aby odrážely reálný studijní potenciál.“

V dalších analýzách Auditu se jejich autorky Nikola Šrámková a Kateřina Lánská věnují tématu kariérního rozvoje a podpoře nadaných a mimořádně nadaných žáků, které ve školách stále neumíme identifikovat a rozvíjet. „Mnozí žáci si neuvědomují své schopnosti a silné stránky, což může vést k chybným rozhodnutím ve vzdělání a kariéře. To má negativní dopady pro jednotlivce i pro stát. Kariérové vzdělávání a poradenství mohou pomoci vyrovnávat nerovné příležitosti ve vzdělávání a situace, kdy rodina nedokáže žákům poskytovat vhodnou oporu v sebepoznání, vzdělávání a ve světě práce, zejména u dětí z nepodnětného prostředí,“ popisuje analytička Šrámková. A Lánská ji doplňuje: „Nadané a mimořádně nadané žáky v našich školách dlouhodobě přehlížíme. Ukazují nám to data MŠMT, České školní inspekce i řada výzkumů. Identifikace nadání a talentu podléhá často stereotypům a mýtům o nadaných dětech, systém podpory nadaných je v mnoha ohledech pouze formální nebo nedostatečný. V důsledku toho přicházíme o příležitosti rozvíjet ve školách talenty a nadání jednotlivých dětí.“

Audit vzdělávacího systému zpracovává nezisková organizace EDUin každoročně již od roku 2014 a jednotlivé analýzy popisují témata, která byla v českém vzdělávání důležitá v uplynulém roce. Každá z kapitol má kromě autorů také nezávislé oponenty z řad odborníků, na konci nechybí ani doporučení pro vzdělávací politiku. Audit nabízí analytické texty, které hodnotí, srovnávají a upozorňují na problémy školství. Všechny analýzy jsou dostupné na webu EDUin.

Lada Faldynová

Sdílejte ...