Opera Národního divadla Brno v koprodukci s Divadlem Spejbla a Hurvínka představuje inscenaci Hurvínek prodává nevěstu inspirovanou Smetanovou Prodanou nevěstou a slavnými postavičkami Josefa Skupy
Brno, 23. listopadu 2023
Opera Národního divadla Brno se rozhodla překvapit své nejmladší diváky novým, inovativním způsobem. Spojila ikonickou operu Prodaná nevěsta od Bedřicha Smetany s nezaměnitelnými postavičkami Spejbla a Hurvínka v novém zpracování dramaturgyně Patricie Částkové a režii Hany Mikoláškové. Výsledkem této originální kombinace je představení Hurvínek prodává nevěstu, jako originální oslava smetanovského výročí s těmi nejnáročnějšími diváky – dětmi.
Opera Národního divadla Brno představuje inscenaci v koprodukci s Divadlem Spejbla a Hurvínka. Inscenace Hurvínek prodává nevěstu přináší nový koncept práce s loutkami ve spojení se zpěváky a operní produkcí. Inspirace k této neobvyklé kombinaci vznikla se záměrem rozšířit repertoár představení pro děti.

„I my v Divadle Spejbla a Hurvínka, jsme si již několik let přáli připravit představení, které by dětem přiblížilo svět hudby. Až díky uměleckému šéfovi opery NdB Jiřímu Heřmanovi a našemu uměleckému šéfovi Davidu Janoškovi, získalo toto přání konkrétní obrysy. Jde o spolupráci snů, jíž si nesmírně vážíme a která pro nás byla díky všem zúčastněným velkým přínosem. Spejbl, Hurvínek, Mánička a dokonce i pes Žeryk si po boku operních hvězd tento hudební svět zamilovali a věřím, že ho přiblíží a nadchnou pro něj i děti,“ říká Denisa Kirschnerová, ředitelka Divadla Spejbla a Hurvínka.
Smetanova Prodaná nevěsta je jednou z nejpopulárnějších českých oper. Opera Národního divadla Brno se ji rozhodla přiblížit dětem a současně pobavit rodiče, kteří s postavičkami Spejbla a Hurvínka vyrůstali. Scénář Smetanovy Prodané nevěsty upravila dramaturgyně opery NdB Patricie Částková do citlivé podoby, která je blízká dětem hravostí i délkou představení. Spolu s dirigentem Ondrejem Olosem a kostýmním výtvarníkem a scénografem Davidem Janoškem tvoří sehraný inscenační tým.
„Je mi obrovskou radostí, že se tato mimořádná koprodukční spolupráce mezi Divadlem Spejbla a Hurvínka a Národním divadlem v Brně může uskutečnit. Od začátku jsem fascinován nápadem Jiřího Heřmana a Patricie Částkové toto propojení zhmotnit a je mi za celé Divadlo Spejbla a Hurvínka velkou ctí tomu být přítomen. Zároveň mi přijde ohromné spojení dvou národních pokladů, jakými Prodaná nevěsta a Spejbl s Hurvínkem dozajista jsou. Doufám, že se naše společné snažení odrazí v kouzelném výsledku, který budou děti milovat minimálně tak, jako my, dospělí, kteří za projektem stojíme,“ říká David Janošek, umělecký šéf Divadla Spejbla a Hurvínka, autor výpravy a herec.
Inscenaci hudebně nastudoval Ondrej Olos, který zpracoval tuto komorní verzi pro obsazení klavír, klarinet, kontrabas a housle. Spolu s Patricií Částkovou, která napsala scénář, připravili představení o délce sedmdesáti minut bez přestávky. Některé sbory a ansámbly z klasické Prodané nevěsty zůstaly, jednotlivá čísla se ale zkrátila. Nejmladší diváci tak neztratí pozornost a zároveň získají představu o klasické opeře v přístupné podobě.
„Ideou celého projektu bylo uvést děti nejen do Smetanovy Prodané nevěsty, ale i světa opery. Spejbl s Hurvínkem, Máničkou a Žerykem přichází na představení a díky Žerykovi, který uteče za oponu, se musí ostatní zapojit do představení. Hudební čísla jsou propojena dialogy loutek i sólistů, tak aby probíhal samotný děj opery a zároveň se děti seznámily např. s hudebními nástroji nebo inspicientem. I přes krácení hudby, jsou zachována téměř všechna čísla a díky našim kolegům z Divadla Spejbla a Hurvínka, kteří jsou nadanými zpěváky, publikum nepřijde ani o známé ansámbly, např. sextet Rozmysli se, Mařenko,“ doplňuje autorka scénáře Patricie Částková.
Režie se ujala Hana Mikolášková, která má zkušenosti s divadlem pro děti a v minulosti připravila pro Národní divadlo Brno úspěšné činoherní představení Edison!. Spolupracovala také na projektu Plačící fontána v rámci festivalu Janáček Brno.

„Spojení dvou tak ikonicky známých (doslova zlidovělých) uměleckých světů, jakými je Smetanova Prodaná nevěsta a loutková dvojice Spejbl a Hurvínek (včetně jejich rozšířené rodiny o Máničku a Žeryka), to je pro tvůrce na jednu stranu nesmírná zábava a radost a inspirace, ale zároveň velká zodpovědnost. A když k tomu připočteme, že výsledná inscenace je určena dětem i rodičům, tak ten pocit zodpovědnosti se ještě zvětší. Protože pro některé diváky (ať malé či velké), může právě Hurvínkem prodávaná nevěsta být prvním kontaktem se světem opery. A já věřím, že se díky všem, co se na tomhle kusu podílí, bude jednat o kontakt živý, obohacující a třeba až osudový. Protože vidět svět Smetanovy Prodanky, kde dospělí řeší nelehké starosti s komickou nadsázkou, z perspektivy malých bytostí (ať už loutek, či dětí), to otevírá doslova nové horizonty. A je to skvělý zážitek i pro nás, kteří máme pocit, že už nás v divadle jen tak něco nepřekvapí“, komentuje inscenaci Hana Mikolášková.
V inscenaci zazáří operní sólistky Pavla Vykopalová, Andrea Široká a Ivana Pavlů, které se budou střídat v roli Mařenky. Ondřej Koplík, Vít Nosek a Tomáš Kořínek se podělí o roli Jeníka a Vaška. Kecala ztvární Jan Šťáva, Josef Škarka nebo David Nykl. Mezi dalšími účinkujícími jsou i mladí zpěváci, kteří dostali příležitost excelovat na operní scéně společně se slavnými postavami Spejbla, Hurvínka, Máničky a psa Žeryka.
Brněnská premiéra se uskuteční 24. listopadu 2023 v divadle Reduta, následovaná pražskou premiérou 16. března 2024 v Divadle Spejbla a Hurvínka. Touto inscenací oslavujeme spolu s dětmi Rok české hudby a výročí Smetana200.

Hurvínek prodává nevěstu
Scénář, dialogy Patricie Částková
Dirigent Ondrej Olos
Režie Hana Mikolášková
Scéna a kostýmy David Janošek
Osoby a obsazení
Jeník/ Vašek Vít Nosek/ Ondřej Koplík/ Tomáš Kořínek J. H.
Mařenka Pavla Vykopalová/ Andrea Široká/ Ivana Pavlů J. H.
Kecal David Nykl/ Jan Šťáva/ Josef Škarka J. H.
Esmeralda/ Hospodská Eva Esterková J. H./ Veronika Zaplatilová/ Eva Svozilová J. H.
Spejbl/ Hlas Hurvínka Martin Trecha J. H.
Hurvínek/ Principál David Janošek
Mánička Jana Mudráková J. H.
Žeryk Jan Levý J. H.
Premiéra 24. listopadu 2023 v divadle Reduta
Reprízy: 27., 28. 11., 9., 16., 19. 12. 2023, 12., 13. 2., 20., 21. 6. 2024
27. 11., 9. 12. 2023, 12. 2. a 20. 6. 2024 se konají diskuze po představení s Hurvínkem, Máničkou, Spejblem a možná, že se přidá i Žeryk! Malí diváci se budou moct zeptat Hurvínka nejen na operu. Doprovodný program se koná v Mozartově sále divadla Reduta a je pro návštěvníky daného představení zdarma.
Inscenační tým
Ondrej Olos vystudoval obor dirigování na Konzervatoři v Žilině u Milana Seidla a na JAMU ve třídě doc. Emila Skotáka. V roce 2006 získal Cenu Leoše Janáčka za nastudování komorní verze opery Příhody lišky Bystroušky v Komorní opeře JAMU. V rámci festivalu Janáček Brno 2008 nastudoval Janáčkovu Její pastorkyňu v původní verzi z roku 1904. V současnosti působí v Janáčkově opeře NdB a ve Slovenském národním divadle, kde dirigoval např. Čajkovského Evžena Oněgina a Pikovou dámu, Verdiho Macbetha, Dona Carlose a Sicilské nešpory, Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky, Káťu Kabanovou, Šarku, Její pastorkyňu a Věc Markopulos, Straussova Netopýra, Leoncavallovy Komedianty, Pucciniho Gianni Schicchi, Plášť, Turandot, Toscu, Nedbalovu Polskou krev, Rossiniho Lazebníka sevillského a Hedvábný žebřík, Straussovu Salome, Smetanovu Prodanou nevěstu, Mozartova Dona Giovanniho a CosI fan tutte, Offenbachovy Hoffmannovy povídky, Donizettiho Marii di Rohan a Nápoj lásky, Dvořákovu Rusalku. Jako dirigent spolupracoval rovněž s Řeckou národní operou v Athénách (Příhody lišky Bystroušky, 2015; Věc Makropulos, 2018), Den Jyske Opera Aarhus (Káťa Kabanová, 2013), Opéra de Rennes, Opéra de Limoges a Opéra de Reims (Její pastorkyňa, 2011), ND Praha (koncert Mozartovy narozeniny, Slavnostní koncert ke 100. výročí vzniku ČSR, Rusalka), s Divadlem J. K. Tyla (Sedlák kavalír), Státním divadlem Košice (Gianni Schicchi, Plášť, Dialogy Karmelitánek, Samson a Dalila). Pravidelně spolupracuje se Symfonickým orchestrem Slovenského rozhlasu, s Košickou filharmonií, ŠKO Žilina, Pražskou komorní filharmonií, Filharmonií Brno, Moravskou filharmonií Olomouc, Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín, s Filharmonií Hradec Králové a dalšími. Je rovněž vyhledávaným klavíristou a komorním hráčem.
Patricie Částková v letech 1995–2013 a od ledna 2015 působí jako dramaturg Janáčkovy opery Národního divadla Brno, kde se podílela na více než sedmdesáti operních inscenacích (např. Salome, Idomeneo, Příhody lišky Bystroušky, Výlet pana Broučka do Měsíce, Mefistofele, Ženitba, Rusalka, Láska na dálku, Epos o Gilgamešovi/Dido a Aeneas, Z mrtvého domu/Glagolská mše, Tosca, Růžový kavalír) a spolupracovala s režiséry, jako jsou Pamela Howard, Jiří Heřman, James Conway, Ondřej Havelka, Martin Glaser, Zdeněk Kaloč, Robert Carsen ad. Je spoluautorkou projektu Mezinárodní hudební festival Janáček Brno a členkou dramaturgické rady festivalu. Podílí se jako autor a lektorka na řadě vzdělávacích projektů Janáčkovy opery NdB (např. Krok za oponu).
David Janošek vystudoval Střední školu umění a designu v Brně, obor Design nábytku a interiéru, kde však už od druhého ročníku výrazně inklinoval k divadlu a scénografii. Následovalo studium Vyšší odborné školy restaurátorské, kterou absolvoval v roce 2012 a již od 3. ročníku studoval souběžně s činoherním herectvím na JAMU. Absolvoval v roce 2015 a krátce nato se stal členem činoherního souboru Národního divadla moravskoslezského. Od roku 2019 pracuje jako herec a scénograf na volné noze. Od roku 2016 spolupracuje coby scénograf a kostýmní výtvarník s divadly napříč republikou, zejména pak s Národním divadlem Brno – La bohème (2021), Ferda Mravenec (2020), Zápisník zmizelého (2020), Labutí jezero (2019), Kocour v botách (2018), Amadeus Mozart (2018), Národním divadlem moravskoslezským – Bludné balvany (2020), Robert ďábel (2019), Teror (2018), Tajemství (2017), Zob, zob, Zoban (2017), Divadlem Petra Bezruče – Mechanický pomeranč (2020), Heda Gablerová / Teorie dospělosti (2019), Mistr a Markétka (2019), Slováckým divadlem – Tom na farmě (2019), Moravským divadlem Olomouc – Cornevillské zvonky (2020), Dům Bernardy Alby (2020), Mamzelle Nitouche (2019), Splašené nůžky (2018), Vzpoura nevěst (2017), Komorní scénou Aréna – Slepice (2017), Východočeským divadlem Pardubice – Sherlock v nesnázích (2020), Slezským divadlem Opava – Čarostřelec (2019), Mamzelle Nitouche (2019), Pták Ohnivák (2018), Arizona lady (2017), Jihočeským divadlem v Českých Budějovicích – Così fan tutte (2021), Evžen Oněgin (2021), Její pastorkyňa (2018), Městským divadlem Zlín – Saturnin (2019), Mikve (2018), Divadlem loutek Ostrava – Muminci: Čarodějův klobouk (2018), Brněnskou filharmonií – Vítězství nad sluncem (2017), Divadlem Polárka – Nasreddin / Enšpígl (2017), Siddhartha (2018), Homo Zabijens (2018) atd. Na Slovensku spolupracoval se Státní operou Banská Bystrica na inscenaci Sedlácká čest / Komedianti (2019) a se Slovenským národním divadlem při přípravě Storočnice SND (2020). Opakovaně spolupracuje s režiséry J. A. Pitínským, Magdalenou Švecovou, Jankou Ryšánek Schmiedtovou, Luborem Cukrem, Hanou Mikoláškovou, Zuzanou Fischerovou, Terezou Říhovou a dalšími. Coby herec momentálně spolupracuje s Letními shakespearovskými slavnostmi v Praze a Ostravě, Národním divadlem moravskoslezským, Národním divadlem a Divadlem Spejbla a Hurvínka v Praze. Mimo hraní a scénografii se věnuje řezbářství, práci ve filmu a reklamě a pedagogické činnosti. Od roku 2021 je ředitelem Divadla Spejbla a Hurvínka.
Hana Kovaříková (působící v umělecké branži pod svým rodným příjmením Mikolášková) se narodila 2. 5. 1980 v Brně. Veškeré potřebné vzdělání k titulům MgA. a PhD. získala na brněnské JAMU. Kromě četných mimobrněnských pohostinských režií v Praze, Pardubicích, Uherském Hradišti, Zlíně, Olomouci, Šumperku a Košicích působila ve stálém úvazku jako kmenová režisérka a později umělecká vedoucí v Divadle Polárka (2005-2009), potom jako slovesná režisérka v Českém rozhlase (2007-2012) a vzápětí jako umělecká šéfka v Městském divadle Zlín (2012-2017). Od září 2009 do ledna 2012 byla dramaturgyní Multikulturního centra Stadec, kde se jako režisérka podílela na vzniku inscenací v produkci Stadion o. s. (mj. evropské premiéře hry Cormaca Mc Carthyho Expres na západ). Od roku 1998 nepřetržitě vystupuje i jako saxofonistka sólově i ve spolupráci s nejrůznějšími kapelami, v Brně absolvovala koncerty nejrůznějších žánrů – od klasické soudobé hudby (např. skladatelka Jarmila Mazourová jí věnovala cyklus Jednohubky, zaznamenal ČRo 3 Vltava) přes vystoupení na alternativní klubové scéně (DJ Javas, DJ Marcco) až po koncerty kapel s původní tvorbou (nejdelší spolupráce s kapelou Netřesk a Gentle Irony). Spolupracuje často na hudebních a tanečních projektech (TD MAXIMVS, ARS BRUNENSIS, Vojtěch Dyk a B SIDE BAND, Cimbal Classic, Mše Leonarda Bernsteina, scénické oratorium Labyrint a další). Od roku 2018 spolupracuje každoročně se Zlín Film Festivalem na hudební dramaturgii Galavečera (vysíláno v přímém přenosu na ČT Art), na scénáři, hudební dramaturgii a režii Slavnostního zahájení a také na mimořádných hudebních pořadech věnovaných filmovým melodiím (Zazpívej mi film 1 a 2, zahajovací open air koncert s Filharmonií Bohuslava Martinů). V současné době na divadelní fakultě JAMU učí předmět scénická hudba a na brněnské konzervatoři je pedagožkou předmětu Herecká tvorba v hudebním divadle.