Ekonomika

Od výroby po palivo v nádrži: skutečná cesta paliva, kterou motoristé (zatím) nevidí

Praha, 25. listopadu 2025

 Jaká je cesta, než si motoristé natankují litr benzínu nebo nafty do nádrže? Za kvalitním značkovým palivem stojí fascinující příběh plný sofistikovaných procesů, přísných norem, logistiky a neviditelné péče o kvalitu.

První část této cesty probíhá v rafinériích. Postup, jak se ze surové ropy vyrábějí základní paliva, je tradiční a využívá se již více než 150 let. Nazývá se atmosférická destilace: zahřátá ropa se rozdělí na tzv. frakce podle teploty varu. Poté jsou tedy připraveny jednotlivé frakce pro výrobu plynů, benzínů, leteckého petroleje, nafty a těžkého zbytku (který se zpracovává). Ty se dále čistí nebo chemicky upravují na finální produkty jako LPG, automobilový bezolovnatý benzin, letecké palivo, motorovou naftu, topné oleje, asfalty, síru nebo suroviny pro petrochemii.

Finální automobilová paliva musí splňovat evropské normy, v případě benzínu EN 228 a nafty EN 590. Pod nimi je „schována“ řada dalších metodik: od přesného způsobu odběru vzorků, přes pořadí zkoušek, až po pravidla, co dělat, pokud výsledek vybočí z povolených odchylek. K dosažení požadované kvality pomáhá také primární (výrobní) aditivace.

1) Aditivace: výrobní úprava i podpis značky

Aditiva v rafinérii se dělí na dva druhy. Základní palivo z rafinerie obsahuje tzv. primární aditiva, která palivu pomáhají splnit normu a připravit jej třeba i na sezónní nároky (např. nafta pro podzimní/zimní/jarní použití). Tento produkt je pro všechny odběratele stejný. To však neznamená, že by zákazník všude čerpal totéž. Právě naopak. Na výstupu z rafinérie, při plnění cisterny na tzv. výdejní lávce, některé značky přidávají vlastní tzv. sekundární (povýrobní nebo „značková“) aditiva.

Mýtus – „Všechna paliva jsou stejná, protože pocházejí z jedné rafinerie.“

Základ většiny paliv v rámci určitého území může pocházet z jedné rafinerie.  Značkoví prodejci (a nemusí to být pravidlem u všech) však v posledním kroku přidávají vlastní speciální aditiva, která paliva odlišují, vylepšují a dělají dané palivo jedinečným a specifickým. Právě v tuto chvíli vznikají rozdíly mezi jednotlivými značkami.

„Vlastnosti značkových paliv Shell vznikají jako poslední krok, při nakládce cisterny v terminálu na výdejní lávce. Právě speciálními aditivy, která si  Shell vyvíjí sám v laboratořích v Hamburku, se tato paliva stávají unikátními a získávají své výjimečné  schopnosti, např. prémiová paliva Shell V-Power 100% odstraňují usazeniny z klíčových částí motoru a zabraňují jejich další tvorbě, postupně tak obnovují výkon motoru**,“ uvádí Markéta Jakoubková, která odpovídá za kvalitu paliv Shell v Česku, na Slovensku a v dalších čtyřech evropských zemích „Dále poskytují ochranu proti korozi, v případě dieselu chrání EGR systém atd. Speciální aditivací procházejí i paliva Shell FuelSave, která pomáhají udržovat palivový systém čistý a snižují spotřebu paliva,“ dodává. Systém aditivační jednotky přesně ví, že daný odběr je pro konkrétní druh paliva a jaké je jeho množství. Na základě všech informací dávkuje správné množství aditiv a co nejpřesněji zajišťuje ideální teplotu okolo 15 °C přímo při plnění cisterny tak, aby se aditivum 100% propojilo s palivem a vznikla dokonale homogenní směs.

Abeceda aditiv

Aditiva jsou vysoce koncentrované chemické látky, které i při velmi nízkém dávkování významně ovlivní některé parametry paliva.

Primární (výrobní) aditiva – chemické sloučeniny, které jsou do paliva přidávány během výroby v rafinerii za účelem splnění závazných jakostních norem pro daný typ paliva.

Sekundární (povýrobní nebo také „značková“) aditiva – obvykle tzv. aditivační balíčky, které jsou do paliva přidávány během výdeje paliva v rafinerii pro konkrétní firmu, která tím vylepší přesně zacílené parametry paliva a vytvoří tak svůj produkt se specifickými vlastnostmi. Některé prémiové značky, jako například Shell*, si tyto balíčky vyvíjejí samy, jiné si je nechají navrhnout od firem dodávajících aditiva. Dávkují se vždy zvlášť při uzavřeném plnění cisterny, aby došlo k dokonalému promíchání.

„Aftermarket“ aditiva – lze je koupit na čerpací stanici nebo ve specializovaných obchodech. Neposkytují možnost dokonalého promíchání a propojení s palivem při optimální teplotě. Navíc hrozí riziko, že aditiv pak bude v palivu už nad míru a jejich účinek může být i zcela opačný.

2) Logistika: od rafinerie přes sklady až po čerpací stanici

Česká republika je specifickým příkladem distribuce paliv, kde palivo z rafinerie míří nejčastěji sítí tzv. produktovodů nejprve do terminálů a skladů. Celkem s výdejními terminály v rafineriích Kralupy a Litvínov je jich 15 a zajišťují optimální rozmístění zásob po celém území. Tato síť propojuje rafinerie Litvínov, Kralupy a slovenský Slovnaft produktovody a umožňuje efektivní distribuci po celé zemi.  V případě dopravy paliv z jiných rafinerií se obvykle využívá železniční doprava. Paliva se v terminálech následně plní do cisteren rozvážejících paliva na čerpací stanice. Tento systém zaručuje, že se palivo co nejrychleji dostane z terminálu do nádrží vozů a neztrácí kvalitu. Prodejci však mohou čerpat paliva i z rafinerií nebo terminálů v okolních státech, a to zejména v příhraničních oblastech.

Autocisterny, které mají kapacitu až 40 000 litrů, pak rozvážejí palivo na čerpací stanice. „Jedna cisterna může díky rozdělení na obvykle pět komor vézt až pět druhů paliv současně, přičemž každá komora je naprosto oddělená a systém zaručuje, že nemůže dojít ke kontaminaci. Palivo cestuje v uzavřeném systému, kde se minimalizuje kontakt s vlhkostí a vzduchem, což chrání jeho kvalitu,“uvádí Markéta Jakoubková.

Cisterna má systémy na tzv. bezezbytkové vyprazdňování, aby se vyloučila kontaminace mezi předchozím a následujícím přepravovaným palivem. Palivo se pak volnou gravitací přesouvá z cisterny do podzemních nádrží na čerpacích stanicích.

3) Skladování na čerpací stanici

Čerpací stanice sice palivo nevyrábí, ale může svojí činností jeho kvalitu ovlivnit. Pouze pečlivá péče a údržba nádrží a palivových cest čerpací stanici zaručuje, že motorista dostane palivo ve stejné kvalitě, v jaké opustilo rafinérii. Většina čerpacích stanic používá podzemní dvouplášťové nádrže. Ty jsou vybaveny senzory, které sledují hladinu, teplotu, přítomnost vody a případné netěsnosti. V případě problému dostává personál stanice i centrální dispečink okamžitě varování.

„Kvalita paliva Shell je kontrolována i na samotné čerpací stanici pravidelnými odběry vzorků přímo z nádrže nebo výdejní pistole. Průběžná údržba nádrží a výdejních stojanů je naprosto klíčová. ,“ uvádí Markéta Jakoubková.

4) Poslední krok: palivo v nádrži vašeho auta

Když motorista vloží pistoli do hrdla nádrže, dotýká se posledního článku dlouhého řetězce. Palivo, které natankuje, prošlo desítkami testů a kontrol – od laboratorních analýz v rafinerii, přes aditivaci a přepravu, až po výdejní zařízení. Celý řetězec podléhá kontrolám státních orgánů (např. celní správa, obchodní inspekce, inspekce životního prostředí), ale také individuálním kontrolám, které si nastavují vybrané značky, jako např. program Pečeť kvality renomované testovací společnosti SGS.

Moderní výdejní stojany zajišťují přesné dávkování a neustálou ochranu proti nečistotám. „Motoristi si možná neuvědomují, že paliva Shell, která proudí do jejich nádrží, jsou výsledkem spolupráce technologického orchestru, kde musí panovat dokonalá souhra, protože i malá chyba by mohla znamenat problém – a právě proto je u nás celý proces nastaven s maximální precizností,“ uzavírá Markéta Jakoubková ze společnosti Shell Czech Republic a.s.

*Výzkumu a vývoji aditiv se Shell věnuje již více než 100 let. Začíná od potřeb zákazníka a trhu a v rámci celého procesu úzce spolupracuje s výrobci automobilů. Dále postupuje přes vývoj nových molekul a návrh originálního chemického složení aditiv, rozsáhlé zkoušky v laboratoři, testování ve zkušebně i jízdy v reálném provozu. Ve vývoji Shell také uplatňuje znalosti a zkušenosti získané v oblasti motorsportu, například díky technologickému partnerství s týmem Scuderia Ferrari HP v rámci F1. Vývoj nejnovější generace paliv Shell trval více než 5 let. Výsledkem je jedinečné složení paliv, které odráží vysoké nároky této značky.

**Odstraňuje usazeniny snižující výkon a chrání před jejich další tvorbou na klíčových součástech palivové soustavy, jako jsou sací ventily, případně vstřikovače paliva. Čistota a obnovení výkonu motoru se prokazuje pomocí standardních testů a vlastních testů společnosti Shell. Skutečné účinky a přínosy se mohou lišit v závislosti na typu vozidla, stáří vozidla, jeho stavu a stylu jízdy. Další informace naleznete na adrese www.shell.cz. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *