Další zpackaná sezóna v gastro
Praha 27. září 2025
Zima a déšť připravily gastro podniky o letní výdělky
Mimořádně chladné počasí v průběhu letošního července a srpna si vybralo svou daň na českých gastro podnicích. Namísto očekávaných výdělků z vrcholu sezóny mnohé provozovny sčítají spíš ztráty. Zejména červencové tržby spadly hluboko pod očekávanou úroveň. Vyplývá to z dat společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém je u nás nejrozšířenější. Pro tuzemskou gastro scénu je to už třetí nevydařené léto v řadě.
„Bohužel se znovu potvrzuje, že nejmocnějším manažerem v oboru gastronomie je počasí,“ komentuje ředitel Dotykačky Petr Menclík. „Zatímco slunce dokáže zvednout denní tržby i o desítky procent, déšť a zima způsobují pravý opak. Krásného počasí bylo o prázdninách minimum, a tak jsme v uplynulých měsících zaznamenali meziroční pokles prakticky ve všech ukazatelích.“
Opravdu hodně špatný červenec
Ze srovnání s předchozím rokem vyplývá, že červencové tržby si meziročně pohoršily o 4 %. Zdánlivě nijak tragické číslo dostává úplně jinou váhu v kontextu předchozích sezón: „Už loňská čísla byla mínusová. A předloňská taktéž. Laťka tedy byla opravdu nízko, přesto došlo k dalšímu výraznému poklesu,“ upozorňuje ředitel tržního a datového výzkumu Dotykačky Vladimír Sirotek. Poslední dobrý červenec podle něj gastro zažilo v roce 2022.
„Navrch je potřeba započítat inflační efekt,“ doplňuje. „Aby se dalo mluvit o přijatelném výsledku, musely by tržby podniků přinejmenším vyrovnat inflaci. To se ani vzdáleně neděje. Za uplynulý rok gastro zdražilo o 3 %. Od zmíněného léta 2022 ceny stouply dokonce o 20 %. Letošní výsledek je tedy skutečně katastrofální.“

Zdroj: Dotykačka
Dopad červencového špatného počasí ještě umocnila jarní dlouhodobá předpověď. „Meteorologové avizovali extrémně horké léto, všichni provozovatelé tudíž očekávali rekordní tržby a podle toho se předzásobili. Ve výsledku tak tratili dvakrát – na nízkých tržbách i na nákupu zboží, které pak neprodali,“ přibližuje pohled z praxe Luboš Kastner, člen představenstva Hospodářské komory ČR.
V praxi se špatný výsledek podle něj promítl i do toho, že podniky v mnohem menší míře brali do provozu brigádníky. Zkrátka na ně nebylo.
Lidé zůstávali doma, neodjeli ani na dovolené
Ze statistik Dotykačky vyplývá, že se lidé během prázdnin mnohem víc zdržovali doma. Na rozdíl od jarních teplých měsíců, kdy při každé příležitosti vyjížděli mimo města (což se velmi pozitivně odráželo na rostoucích tržbách gastro podniků v nejmenších obcích), v létě bylo všechno jinak.
„O prázdninách zpravidla vidíme markantní nárůsty tržeb zejména v malých obcích. Místo toho v červenci naopak došlo k největším propadům – dokonce i v Praze. Srpen už byl o něco normálnější, ovšem ztráty z první poloviny prázdniny nedokázal vykompenzovat,“ přibližuje Vladimír Sirotek.

Zdroj: Dotykačka
Místo piva tekly proudem čaj a káva
Červencové anomální chování pocítili především hoteliéři. Těm očividně nepřijížděli hosté. Ze všech gastro segmentů tak vykazovaly největší ztráty (meziročně mínus 11 %). O moc líp na tom nebyly ani kiosky a bistra, jindy prosperující segment.
„Opět je to logické. Kiosky jsou často vyloženě sezónní a víc než jiné koncepty jsou závislé na dobrém počasí. Mnoho z nich se nachází v atraktivních turistických lokalitách nebo kolem cyklostezek a dalších využívaných tras. V momentu, kdy nepřijedou očekávaní turisté, tržby padají strmě dolů,“ komentuje datový analytik Dotykačky.
To vše se odrazilo na podstatně nižší spotřebě piva. Z pohledu tržeb jeho konzumace meziročně klesla bezmála o desetinu. Naproti tomu nezvykle výrazně se v průběhu července dařilo teplým nápojům. Není tedy divu, že jediným gastro konceptem, který si dokázal zachovat solidní prosperitu, byly kavárny.


Zdroj: Dotykačka
Výpadek proudu za 80 milionů Kč
Zajímavým – a velmi nepříjemným – momentem byl pro červencové gastro také masivní výpadek proudu, který zasáhl několik krajů (konkrétně Liberecký, Ústecký, Karlovarský, Středočeský, částečně i Olomoucký a hlavní město Prahu). Blackout přišel v 11.50, tedy přesně v začátku obědového času, a na většině postiženého území trval zhruba tři hodiny, někde i déle. Z údajů Dotykačky vyplývá, že souhrnná ztráta gastro podniků atakovala hranici 80 milionů korun.
„Blackout přišel v pátek v nejhorším možném čase. Páteční gastro tržby bývají nadproporční, potenciál toho dne byl tedy ohromný. Výpadek proudu ale vyhnal zákazníky domů. Vzhledem k rozsáhlosti výpadku pak lidé rušili i večerní plány. Provozovatelé tak během jednoho z nejsilnějších dnů v měsíci přišli jak o obědové, tak z velké míry i o večerní tržby. Navrch museli vyhodit obědová jídla, která už pochopitelně měli navařená. Škody proto byly extrémní,“ vysvětlil Luboš Kastner.
Dotykačka Holding a.s. je výhradním vlastníkem společnosti Dotykačka ČR s.r.o., poskytovatele řešení a služeb v oblasti pokladních systémů a platebních řešení pro podnikatele v oblastech gastro, obchodu a služeb. Společnost vznikla v roce 2017 a navázala na činnost společnosti Dotykačka, s.r.o., která působila na českém trhu od roku 2015. Z dynamicky se rozvíjejícího start-upu postupně vznikl jeden z evropských lídrů na trhu moderních pokladních systémů. V roce 2019 získal 24% podíl v Dotykačka Holding a.s. český Seyfor, jeden z největších evropských dodavatelů ICT řešení. V průběhu stejného roku navýšil svůj podíl na současných 58 %.
Dotykačka aktuálně provozuje na třech trzích více než 27 tisíc pokladen a platebních terminálů. Naplňuje svou misi šetřit podnikatelům čas a peníze, aby se oni mohli naplno věnovat svému podnikání. Poskytuje spolehlivé nástroje, které usnadňují digitalizaci procesů ve firmách a zefektivňují jejich řízení i rozvoj. Hodí se do každého pohostinství, prodejny či zařízení poskytující služby.
V roce 2016 se firma zařadila mezi Českých 100 Nejlepších. Dotykačka poskytuje v zahraničí svoje služby také pod značkou Dotypos.
Více informací viz www.dotykacka.cz.