Petr Mrázek: Poznámka k medaili pana Hermana
Praha 19. července 2021
Nedaj-li mi medajli….
Nedávno jsme vzpomínali na oběti II. světové války, na vojáky všech spojeneckých vojsk, na naše odvážné ženy a muže, kteří bojovali proti nacistickému Německu a jeho spojencům po celém světě a především na ty, kteří v tomto boji položili své životy. Vzpomínáme na data a místa, která v nás oprávněně vzbuzují hrdost. Při té příležitosti nikdy nesmíme zapomenout nejen na důsledky dějů, především musíme mít na paměti jejich příčiny. A jedna z těch příčin začíná dávno, velmi dávno v naší historii.

Naše historie je plná lidských příběhů a osudů, plná významných mezníků, změn, zlomů a zvratů, plná nezapomenutelných dat, mezi nimiž lze najít mimořádně zajímavé souvislosti. Patří k nim i taková data, která moc hrdosti nevzbuzují a přesto jsou mimořádně důležitá. Zcela jistě k takovým neslavným datům patří 30. září 1938 a 15. březen 1939. Tehdy jsme na velmi dlouhou dobu ztratili svobodu a přišli o životy několika set tisíc těch nejlepších z nás. Proto si musíme tato data připomínat a vyvozovat z nich reálné závěry. Obě data se týkají vztahu Čechů a Němců, i když svým významem zasahují Evropu a celý svět.
V této souvislosti je více než zajímavou zpráva, že bývaly ministr naší vlády, pan Herman právě převzal nejvyšší vyznamenání „sudetských“ Němců. A stejně zajímavá zpráva je, že by tento spolek rád uspořádal svůj příští sjezd v Praze.
Nejsem historik, nejsem politik, jsem jen zvědavý člověk, který se ptá „proč“. Víme-li, proč se špatné věci dějí, pak víme co činit, aby se už nikdy neděly. Jádrem problému těchto dat je dlouhodobé a velmi složité soužití s Němci, které ani při nejlepší vůli nelze považovat za harmonické i když se dnes mnozí převelice snaží to takto podávat. Je spjato s počátky české státnosti v dobách přemyslovských knížat a králů. Musíme uvážit, že v počátcích slovanského osídlení žilo na území dnešní Čech, Moravy a Slezska asi 200 000 obyvatel, počátkem 18. století cca 2 000 000. První Přemyslovci potřebovali osídlit pohraniční kraje a zajistit své hranice. Vždyť pevná zemská hranice je naprosto základním atributem samostatného státu – tehdy i teď. Jistě neméně důležitá byla i otázka hospodářská, bezpečnost však byla a je prvořadá. Zde je příčina i počátek toho, proč zhruba v 11. století Přemyslovci zvali k osídlení hranic kolonisty z okolních zemí. Původní naše obyvatelstvo bylo usazeno v úrodných oblastech a především jej nebylo mnoho, aby tento úkol mohli splnit sami Češi. Dnes říkáme, že přišli Němci, ale není tomu tak. Přišli Sasové, Prusové, Braniboři, Bavoři, Slezané, Rakušané i jiní. Německo jako státní útvar neexistovalo, to vzniklo až v roce 1871. Na území tehdejší Svaté říše římské, které zahrnovalo i velkou část území dnešního Německa, tehdy existovalo asi 1800 samostatných knížectví, království, svobodných měst, řádových území. Postupem doby, tak jak jim to poměry dovolovaly, se germánští obyvatelé Svaté říše římské začali považovat za něco zcela samostatného a až nadřazeného a jejich cílem byla germanizace celého území. To se u nás díky životaschopnosti českého obyvatelstva nikdy nepodařilo. Předposlední ránu těmto snahám zasadila I. světová válka. To byl velký úder germanizačním snahám, ale především období jejich obrovského strachu před odvetou, kterou vzhledem ke svým dosavadním odůvodněně očekávali, která však nikdy nepřišla. Československo v období první republiky přes veškeré národovectví bylo vždy stavěno na občanském principu, obyvatelstvo nepodléhalo žádnému radikalismu. Konec konců i jeho první ústava má své kořeny především v ústavě americké, v ústavě důsledně demokratické, důsledně občanské. Pojmy občanství a národ v zásadě splývají. A pokud vím, byl to jediný skutečně demokratický stát ve středoevropském prostoru.
Někteří obyvatelé tohoto státu, potomci přistěhovalců germánského původu, přicházejících do českého státu od počátku 11. století, se začátkem století dvacátého nazvali sudetskými Němci (podle starého názvu pohoří rozkládajících se na severu Čech a Moravy) a za cíl si dali rozbití Československa a to vlastně ještě před jeho formálním vznikem v roce 1918. A tohle dotáhli úspěšně až k tomu prvnímu neslavnému datu. Zde si dovolím citovat našeho skvělého historika, pan Zdeňka Mahlera:

„Pokud se někdo pokouší ospravedlnit sudetské Němce, že byli vlastně přinuceni nějakým nátlakem, aby určitým způsobem volili, pak prokazuje neznalost dějin. Volili v té době svobodně, a dokonce dvakrát ještě před tím, než přišel Hitler. Jejich vůle se obráží i v základních politických heslech. Přivolávali Hitlera, aby je „osvobodil“ od Československa. Lieber Führer mach uns frei, von der Tsechoslovakei. Ukotveni v staleté historii pangermánství, opřeli se zády o Hitlerovo Německo a zcela vědomě volili totalitu proti demokracii.“
A tady přichází to první datum. Vzhledem k situaci vyhlásilo v září 1938 Československo všeobecnou mobilizaci, aby ji pak po 30. září odpískalo. Přitom armáda byla skvěle připravena, velmi dobře vyzbrojena, obyvatelstvo bylo plno odhodlání bránit vlast. Vládla mimořádně vysoká morálka. Bohužel politici v čele s presidentem E. Benešem se válečného střetu prostě báli a svým občanům asi nevěřili, a otevřeli tak cestu ke konci samostatného demokratického státu.
Počítejte teď prosím se mnou. Vzdali jsme se a přišli jsme o 3,5% obyvatelstva. Jiní bojovali a přišli – Norové o 0,3% obyvatel, Belgičané o 1%, Holanďané o 2,4%, Francouzi o 1,4%, Britové o 1%, Řekové o 4% (vedle boje s okupanty tam běžela ještě i občanská válka), Poláci utrpěli absolutně nejvyšší ztráty – 16% obyvatel. Tam např. z 3 000 000 polských Židů přežilo německé rasové čištění pouhých 3 500 jednotlivců. Ve varšavském povstání v srpnu roku 1944 vyvraždili Němci 225 000 civilistů. Proto tvrdím, že nebojovat v září 1938 byla velká chyba, za kterou jsme tvrdě zaplatili a platíme ještě dnes. A já si neodpustím připomenout naprosto zásadní úlohu tzv. „sudetských“ Němců na rozpoutání nacistických zvěrstev po celém světě. Proto druhou a poslední ranou těmto snahám „sudetských“ Němců byl jejich transfer z Československa po roce 1945. A podotýkám, že nejen z Československa.
Proč tak zdůrazňuji roli „sudeťáků“? Protože skutečně závažná byla a jak je vidět, stále to trvá. Mezi osudná data se řadí také 17. listopad roku 1939. Toho dne v ruzyňských kasárnách nechal K. H. Frank popravit 8 českých a jednoho slovenského představitele studentských spolků českých vysokých škol. Frank byl přední sudetoněmecký politik, karlovarský knihkupec, představitel Sudetendeutsche Partei v předválečném Československu, pozdější člen NSDAP, jehož životním cílem bylo odtržení dávných území Zemí Koruny české a jejich vtělení do Německé říše. Těmto brutálně zavražděným mladým mužům každoročně vzdáváme úctu, vloni spolu s předsedou Českého svazu bojovníků za svobodu, plk. v. v. Ing. Jaroslavem Vodičkou a místopředsedou Svazu vojenských veteránů ČR, plk. v. v. Ing. Emilem Kulfánkem. Já jako předseda Vojenského spolku rehabilitovaných. Tato skutečnost se velmi hluboce dotkla jednoho vysokého činovníka českého spolku „Sudetoněmecké krajanské sdružení v Čechách, na Moravě a ve Slezsku“. Ten nás všechny jako vždy „poctil“ svými hlubokomyslnými úvahami. Připomnělo mi to slova sira Winstona Churchilla: „Všichni jsou pro svobodu slova. Téměř není dne, ve kterém by nebyla opěvována. Někteří lidé si to ale vykládají tak, že právě oni mohou říkat, co chtějí, ale když kdokoliv jiný proti nim cokoli řekne, je to nehoráznost“ – jakoby tohoto pána znal osobně.

Dotyčný sudetoněmecký činovník mne již dříve „poctil“ tklivým dopisem s příběhem jednoho „sudetského“ Němce a definoval jej jako pohled na poválečné Československo. Tento příběh, stejně jako všechny jemu podobné osudy ubohých vyhnanců z vlasti má jednu chybu. Vzbuzuje dojem, jakoby Bůh stvořil svět dne 8. května 1945, a v tom je jádro problému. Příběh Friedricha Kneifela stojí za zhlédnutí, je skutečně vypovídající. Kneifel vypráví o svých předcích od roku 1600, popisuje jejich a pak svůj život v Krkonoších. Ani náznakem se nezmiňuje, jak a proč jeho předci na české území přišli. Už vůbec se nevyjadřuje o vztahu svých rodičů ani o svém vztahu k dění za a po I. světové válce. Ani jedenkrát o sobě neřekl, že by byl občanem Československé republiky, že by k této zemi měl nějaký vztah. Říká ovšem doslova “Beneš byl svině a Gottwald byl ještě větší svině“. Žádné takové mravní hodnocení v celém jeho vyprávění nezaznělo směrem k Hitlerovi, Henleinovi, jakémukoli Němci. Vypráví o svém těžkém životě u Stalingradu, nevypráví o Lidicích, vypráví o svém životě u Charkova, nevypráví o Ležácích. Vypráví o tom, jak hned po válce byl okraden o krávu, nevypráví o rozkradených českých a židovských majetcích. Dotyčný pan jako přítel a ochránce „sudetských“ Němců a jako odpůrce transferu stejně jako jiní jemu podobní, nikdy nemluví o zločinech páchaných Němci, vždy mluví výhradně o nacistech nebo o Hitlerovi. To jsou úmyslné a vědomě vykonstruované lži, kterými zastírají realitu. Když v roce 1918 vznesli tihle lidé své požadavky na rozbití právě vznikající republiky, kde byli nacisté a kde byl Hitler? Vážení, dokonce ještě v roce 1920 psaly Lidové noviny toto:
„Psům a Čechům vstup zakázán“. Tento potupný nápis vyvěšen byl v Chebu v kavárně Wallenstein a marně tamní Češi dožadovali se u okresního hejtmanství, aby byl odstraněn. Teprve vojenské zakročení učinilo přítrž této darebnosti. Dívkám, které promluví s českým vojákem, vyhrožováno jest v Chebu veřejně v novinách, že jim budou ustřihány vlasy, čeští rodiče, kteří posílají děti do české školy v kasárnách, jsou u soudu pokutováni“.
Panu Kneifelovi i jeho pohrobkům lze přiznat jediné – jsou o krok před námi. K tomu ještě jeden citát sira Churchilla „Lež oběhne půl světa dřív, než má pravda příležitost si natáhnout kalhoty“.
A co z tohoto nesouvislého vyprávění vyplývá? Rerum omnium magister est usus – učitelkou všeho je zkušenost. Takže stále platí, že základním atributem státu je jasná, pevná a nepřekročitelná hranice. Stále platí potřeba velké opatrnosti, zveme-li si někoho domů. Stále platí, že primárním atributem státu je schopnost se bránit – za jakoukoli cenu. Stále platí, že ujmout se obrany vlastní země je úkolem každého občana. Proto musíme ctít rodinu a vlast, proto musíme být vzdělanými a silnými osobnostmi a především musíme být schopni postavit se zlu. Ať se jmenuje jakkoli, ať přichází odkudkoli. Skutečnost, že poslední povodeň přišla před dvaceti lety neznamená, že vyschla všechna voda na světě.
Něco málo na doplnění
(Úryvky jsou z knihy Zasnoubena se smrtí, nakl. JOTA 2017)
Čtyřiadvacátého dubna roku osmatřicátého v Karlových Varech členové SdP ve velkém sále Lázeňského domu usedají ke druhému dni svého jednání. Jejich jménem Konrad Henlein vznáší požadavky své strany. Zahrnují úplnou územní autonomii německého jazykového území, tedy realizaci starého plánu českých Němců na rozčlenění Čech.
„Chceme žít jen jako svobodní mezi svobodnými,“ hřímá Henlein.
Skutečnost, že Němci mají v Československu stejné svobody a stejná práva jako Češi, zcela ignoruje. Nepadne ani zmínka o tom, že mají vlastní školy včetně univerzity, svá divadla…, že němčina je v úředním styku rovnocenná s češtinou.
Na 1. května jsou hlášeny masové demonstrace proti republice. Má nastat takzvaný Den německé práce.
„Ein Volk, ein Reich, ein Führer… Juden raus, Tschechen raus!“
„Jeden národ, jedna říše, jeden vůdce… Židé ven, Češi ven!“ nese se onoho prvomájového dne českými pohraničními městy řev Němců.
Henleinovci stupňují štvanice proti všemu českému, aby Hitlerovi poskytli záminku vtrhnout do československého pohraničí.
Vojtěch Preissig zase usedá ke stolu a píše svým přátelům na Západě. Musí jim přece vysvětlit, co se v československém pohraničí děje. Přeje si, aby pochopili, že zradí-li Západ jeho vlast, zradí i sám sebe.
„Pa, cožpak naše vláda připustí přijetí takových požadavků? To přece nemůže a nesmí!“
Slova se šikují na jazyku a Inka s hrůzou v hlase dodává:
„Vždyť Henlein žádá rovněž právo Němců hlásit se k nacionálně socialistické ideologii. Pokud na to přistoupíme, znamená to, že se otevřeně budou hlásit k Hitlerovi.“
O necelé dva měsíce později SdP své požadavky oficiálně předkládá československé vládě. Drzost Henleina a jeho věrných nezná mezí. A jdou ještě dál. Podle nich, prohlašují, je to zatím jen základ jednání o národnostním vyrovnání.
Dne 30. června 1938 československá vláda schvaluje znění takzvaného národnostního statutu. Třebaže je obrovským ústupkem vůči Němcům žijícím v českém pohraničí, představitelé SdP v duchu Hitlerova „doporučení“ také tento dokument smetou ze stolu.
Francouzská a britská vláda se bojí konfliktu s Německem. Chtějí se mu vyhnout za každou cenu. Před Hitlerovou rozpínavostí raději zavírají oči. Nejenže československé vládě neposkytují žádnou podporu, ani morální, ale dokonce vyzývají k dohodě se sudetskými Němci.
Vojtěch Preissig už ztratil přehled o počtu dopisů, které rozeslal. Vysvětluje, varuje. Proč jen je nikdo nebere vážně?!
Inka mu pomáhá. Rychle se stává jeho obětavou pravou rukou, moudrou rádkyní. Oba si až moc dobře uvědomují, co by přijetí Henleinových karlovarských požadavků znamenalo.
„Pa, cožpak naši politici nechápou, že kývnou-li Henleinovi, pak nám v pohraničí vznikne polosamostatná německá provincie ovládaná nacisty, která se kdykoliv může odtrhnout od Československa a připojit k Německu?“
„Podívej se do novin,“ bere Preissig britské i francouzské listy a ukazuje na články. Mnohé z nich jsou zaškrtány červenou tužkou a opatřené jeho poznámkami.
„Většina Britů a Francouzů kroutí hlavou nad neochotou Československa revidovat své vlastní hranice. Prý, proč by měli bojovat za to, aby více než tři miliony Němců i nadále žily ve státě, ve kterém zjevně žít nechtějí?“
Promne si unavené oči a dodá:
„Kdo před zlem zavírá oči, kdo se k němu točí zády, je k němu lhostejný, jej posiluje a jednoho dne na něj sám doplatí.“
Jasnozřivá slova! Brzy se naplní měrou vrchovatou.
Možná se stejnými úvahami obírá i prezident Edvard Beneš. Tolik věřil Francii i Velké Británii. Jenomže zprávy, které mu den za dnem přicházejí na pracovní stůl, jej nemilosrdně vyvádějí z iluzí.
Dne 12. září 1938 večer v Norimberku na sjezdu NSDAP Adolf Hitler pronesl projev, jímž tvrdě zaútočil na prezidenta Edvarda Beneše a Čechy.
„… Nebudu již snášet další útisk německých soukmenovců v Československu. Takhle to již dál nepůjde. … Smířlivostí se neusmíří tak nesmiřitelný nepřítel, jakým jsou Češi. … Utrpení sudetských Němců je nevýslovné. Pro každý národní projev vůle jsou honěni a štváni jako dravá zvěř. Říše dalšího utlačování nestrpí. Jsou také německé zájmy, které jsme odhodláni hájit, a to za každých okolností…“
Následujícího dne v Lidových novinách vychází přepis Hitlerovy řeči, v níž mimo jiné zaznělo.
„Mluvím o Československu! Poměry v tomto státě jsou, jak je všeobecně známo, nesnesitelné. Politicky bylo dnes půl osma milionů lidí ve jménu práva sebeurčení nějakého pana Wilsona okradeno o jakékoliv sebeurčení a sebeurčovací právo. Hospodářsky jsou tito lidé plánovitě přiváděni na mizinu, a tím vydáváni pomalému vyhubení. Tyto pravdy nemohou být odstraněny ze světa frázemi. Skutečnosti o nich svědčí.
Bída sudetských Němců je nevýslovná. Chtějí je zničit. Z hlediska lidského jsou nesnesitelnou formou utlačováni a zachází se s nimi tak, že to zneucťuje. Když nesmí půl čtvrta milionů skoro osmdesátimilionového národa zpívat píseň, která se jim líbí, jen proto, že se to nelíbí Čechům, nebo když jsou do krve zbiti jen proto, že nosí punčochy, které se Čechům nelíbí, nebo když jsou terorizováni a týráni, protože se zdraví pozdravem, který je Čechům nepříjemný, když je pro každý projev národního života štvou a honí jako zvěř – to může být snad úctyhodným zástupcům našich demokracií lhostejné, nebo možná dokonce sympatické. Já však mohu říct zástupcům těchto demokracií jen, že nám to není lhostejné a že když tyto mučené bytosti nemohou samy najít právo a pomoc, dostane se jim obojího od nás. Bezprávnost těchto lidí musí jednou skončit.“
Pro německé obyvatelstvo v českém pohraničí vůdcova slova znějí jako výzva k zahájení okamžitého odporu proti českým úřadům. Vypukne povstání. Zfanatizovaní Němci vybíjejí české obchody, útočí na služebny četnictva a finanční stráže, na družstva Stráže obrany státu. V desítkách větších měst a obcí se rozhoří krvavý zápas.
Jeden z příslušníků SOS si toho dne poznamenal:
„Dnes je zde v jinak živém pohraničním Varnsdorfu zvláštní neklid. Cosi tíživého a hrozivého visí ve vzduchu. Nervy obyvatel města jsou německou propagandou a poplašnými zprávami úplně vybičovány. Jakási nadpřirozená síla žene dělnictvo z továren přímo do jejich domovů. Na tváři obyvatelstva překračujícího státní hranici u našeho stanoviště je vidět nepřátelství a nenávist. My všichni členové SOS jsme znaveni, vyčerpáni a nevyspalí, přesto připraveni a v očekávání dne, kdy splníme svou přísahu bránit svou ohroženou zem se zbraní v ruce.“
Pozdě v noci se situace změnila.
„Poslouchali jsme nejprve Hitlerův projev a poté hlášení našeho rozhlasu. V něm se tvrdilo, že všude v pohraničí je klid. Před naší celnicí přitom řval obrovský, zpola ozbrojený dav henleinovců: „Unser Führer, machts uns frei von der Tschechoslowakei! Sieg heil! Sieg heil!“ Ve tváří všech financů u rádia bylo vidět napětí v očekávání věcí budoucích. Když už byl řev na vrcholu, připravili jsme lehký kulomet k palbě a hlaveň vystrčili skrze dřevěné žaluzie vstříc davu. Střílet jsme toho večera naštěstí nemuseli.“
… Je pondělí 19. září 1938.
Před Edvarda Beneše, ještě pořád prezidenta svobodné samostatné země, předstupuje Sir Newton a předává mu anglo-francouzskou nótu, v níž se Československu navrhuje vydat Německu pohraniční oblasti.
Beneš nevěří svým očím ani uším.
Zrada! Zrada! Zrada!
… Noc se sotva přehoupla do 21. září. U východočeských Petříkovic střelou henleinovského teroristy umírá dozorce pohraniční Finanční stráže František Opočenský. V Kaplických Chalupách dávky z kulometu rozbíjejí okenní tabulky zdejšího celního úřadu. A někdy v těch hodinách na pražském Hradě opět drnčí telefon. Velvyslanci Francie a Velké Británie – Delacroix a Newton – si vynucují okamžitou audienci u československého prezidenta.
Patnáct minut po druhé hodině ranní vstupují do pracovny rozespalého Beneše.
„Jestliže vláda československá návrhy francouzsko-britské nebude moci okamžitě přijmout a jestliže z takto vytvořené situace vznikne válka, bude za ni odpovědno Československo a Francie a Velká Británie se k této válce nepřipojí…“ sdělují mu ambasadoři výstražně.
Kam se poděl uhlazený diplomatický jazyk?!
Smrtelná rána pro muže, který tolik věřil ve spojenectví s těmito dvěma státy a jehož dosavadní život s nimi byl svázán tak těsně, jako s žádnou jinou cizí zemí.
* * *
Ještě dodávám:
V dějinách se na „co by, kdyby“ nehraje. Platí jen fakta.
Už od tragické mnichovské zrady se vedou debaty, zda jsme se měli či neměli bránit, co měl nebo neměl tehdejší prezident Edvard Beneš udělat.
Pochopit, porozumět, proč jednal právě tak, jak jednal, znamená aspoň trochu se do oné doby vcítit. Poznat její atmosféru. Máme-li si tedy učinit nějaký závěr, musíme studovat reálie, dobové dokumenty.
Bezprostředně po podepsání mnichovské dohody, se z francouzských a britských ulic ozýval jásot lidí přesvědčených, že Daladier a Chamberlain tím, že Hitlerovi vyšli vstříc, přinejmenším Evropě zajistili mír. Spousta lidí na Západě věřila Göringovu prohlášení pro jednu agenturu: „Státníci, kteří se shromáždili v Mnichově, dobyli velikého vítězství. A toto vítězství se nazývá mír.“
V nadšeném skandování davu zanikaly střízlivé hlasy britského tisku. Například Daily Telegraph se tázal: „Jaký jest tento mír? Nebyl zaplacen příliš draho?“
Vůdce liberálů sir Archibald Sinclair vyslovil varovná slova: „Moc a vůle německého diktátora nabyly převahy nad vůlí svobodného lidu v Anglii, Francii a Československu. Byla-li odvrácena válka, není tím ještě zajištěn mír.“
Válečný veterán M. A. Liškutín, příslušník RAF, připomíná realitu osmatřicátého, kdy sympatií k našemu národu bylo pohříchu málo. Nechuť jít do boje proti Hitlerovi byla veliká, čemuž, jak M. A. Liškutín uvádí, se nebylo co divit. „Vždyť dějiny nám znovu a znovu dokazují, že neexistují stálí a trvalí spojenci ani stálí a trvalí nepřátelé. Pro všechny existují jen stálé a trvalé vlastní národní zájmy, které nedovolí jít bojovat za malého spojence.“ (!)