Ekonomika

Nejčastější chyby Čechů při sjednání povinného ručení. Co může vést ke zbytečným výdajům?

Praha 16. září 2025

Uzavření povinného ručení je povinnost, kterou musí řešit každý motorista. Přesto se při sjednávání často opakují chyby, které mohou vést ke zbytečným výdajům. Stačí malá nepřesnost ve smlouvě nebo unáhlený výběr ceny a povinné ručení se promění v pěkně drahý problém. Jaké jsou nejčastější chyby při sjednávání a na co si dát pozor?

Výběr podle nejnižší ceny

Rychlá volba toho nejlevnějšího povinného ručení na trhu s cílem co nejvíce ušetřit? To je chyba, které se řidiči dopouštějí. Je ale důležité si uvědomit, že levnější varianta může mít nižší limity krytí či méně výhodných asistenčních služeb. V praxi to pak může znamenat, že při nehodě budete muset část škody doplácet z vlastní kapsy. V opravdu krajních případech mohou škody dosahovat astronomických částek – například při srážce na železnici, nebo pokud zaviníte nehodu s tahačem převážejícím nové a luxusní vozy. Často se také zapomíná na samotný obsah asistenčních služeb – některé pojišťovny mají v základní asistenci jen odtah při nehodě, ale už ne při technické poruše. Před sjednáním se proto vždy vyplatí prostudovat rozsah asistence a zvolit variantu, která vás opravdu ochrání i v méně očekávaných situacích.

Příliš nízké limity pojistného plnění

Jednou z častých chyb při sjednávání povinného ručení je spolehnutí se pouze na zákonem stanovený základní limit pojistného plnění. Ten aktuálně činí 50 milionů korun – a to jak pro škody na majetku, tak pro újmu na zdraví každého poškozeného. Tento limit se v minulosti postupně navyšoval (například v roce 2008 z 18 na 35 milionů korun a k 1. dubnu 2024 na současných 50 milionů), a zákon tak reflektuje vývoj inflace i náhradu nemajetkové újmy. Přesto odborníci doporučují volit vyšší krytí, protože poměr ceny a rozsahu ochrany jasně hovoří ve prospěch vyšších limitů. „U osobních automobilů se doporučuje alespoň 70 milionů korun, zatímco u motocyklů a přívěsných vozíků bývá postačující základní limit 50 milionů,“ uvádí Andrea Brádlerová z online pojišťovací služby RIXO.cz.

Opomenutí doplňkových připojištění

K povinnému ručení je možné přidat celou řadu užitečných připojištění, která se zaměřují na škody, jež se v praxi stávají velmi často. Typickým příkladem je pojištění čelního skla – jeho výměna u moderních automobilů vybavených například senzory či vyhřívanými skly může stát i několik desítek tisíc korun. Podobně časté jsou i nehody se zvěří, které v Česku každoročně postihnou 15-20 000 řidičů, nebo škody po krupobití či jiných živelných událostech.

Mylná představa o automatickém ukončení smlouvy

Častou chybou je i přesvědčení, že sjednáním nové smlouvy povinného ručení se ta původní automaticky zruší. Ve skutečnosti je nutné starou smlouvu vždy aktivně vypovědět, a to buď nejpozději 6 týdnů před výročím pojištění, nebo do 30 dnů od doručení oznámení o nové ceně. Pokud klient tuto povinnost opomene, původní pojišťovna mu bude účtovat pojistné ještě po dobu tří měsíců od začátku nového pojistného období, a teprve poté smlouvu ukončí.

Neaktualizovaná smlouva

Podmínky pojišťoven se neustále vyvíjejí – objevují se nové balíčky služeb, připojištění nebo výhodnější sazby pro určité skupiny řidičů. Zároveň se mění i hodnota vašeho vozidla a vaše osobní okolnosti či změna bydliště. Pokud smlouvu necháte beze změny několik let, riskujete, že budete zbytečně platit více, než byste museli, nebo že vaše krytí nebude odpovídat aktuálním potřebám. „Doporučuji porovnávat nabídky jednou za rok, protože povinné ručení má roční pojistné období a pojišťovnu lze ve většině případů měnit právě tehdy. Klíčové je pohlídat si výročí smlouvy. V tu dobu vám pojišťovna sama pošle návrh nové ceny na další období, a právě tehdy je ideální okamžik začít srovnávat, zda jinde nezískáte lepší podmínky,“ upozorňuje Brádlerová a dodává, že ročně změní pojišťovnu ve výročí smlouvy zhruba 25 % řidičů. 

Nezaplacení povinného ručení

Od října roku 2024 musí být pojistné zaplaceno před počátkem pojištění. Pokud platba nedorazí včas, pojistka nezačne platit a vozidlo tak nemá krytí. To s sebou nese hned několik nepříjemností – Česká kancelář pojistitelů začne účtovat příspěvek do garančního fondu za každý den, kdy auto není pojištěné, policie může při kontrole uložit pokutu až 50 tisíc korun a v případě nehody jde veškerá škoda na majetku i zdraví plně za vámi.

Kolik stojí povinné ručení?

Roční cena povinného ručení se u osobních aut v průměru pohybuje okolo 4 600 Kč, tento údaj je však spíše orientační. Výslednou částku totiž výrazně ovlivňuje věk řidiče, jeho bezeškodní historie i místo trvalého bydliště. Není proto výjimkou, že za totožný automobil zaplatí jeden motorista přibližně 4 000 Kč ročně, zatímco jiného může povinné ručení vyjít i na dvojnásobek. „Za nejdražší lokality lze jednoznačně označit Prahu a další velká města, kde se kvůli hustotě provozu a vysokému počtu vozidel zvyšuje riziko nehod. Obecně platí, že řidiči s bydlištěm ve městě zaplatí více než motoristé na venkově. Rozdíly najdeme i mezi kraji a okresy, ale nejvýznamnějším faktorem je velikost obce, v níž má řidič trvalé bydliště,“ vysvětluje Andrea Brádlerová.

O službě RIXO – Online pojišťovací služba RIXO.cz pomáhá od roku 2018 najít klientům nejlevnější a nejvýhodnější pojištění. Opírá se o nejmodernější technologie na trhu, díky kterým lze získat srovnání nabídek během několik vteřin, a know-how zkušených expertů. Srovnat a sjednat si lze povinné ručení a havarijní pojištění, pojištění majetku, životní a úrazové pojištění, pojištění odpovědnosti, cestovní pojištění, energie, hypotéky nebo spotřebitelské úvěry. RIXO.cz jako jediný srovnávač nabízí i mobilní aplikaci, ve které klienti naleznou své pojistky pohromadě. Smlouvy služba každý rok zkontroluje a v případě potřeby doporučí výhodnější a levnější varianty pojistek.

Sdílejte ...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *