Komentář společnosti DATART k červencovým tržbám v maloobchodu
Praha 5. září 2025
Komentář obchodně marketingového ředitele společnosti DATART Františka Mikošky. Ve svém vyjádření se věnuje vývoji spotřebitelského chování, aktuálním trendům v prodeji elektroniky i roli e-commerce během července:
Český statistický úřad dnes zveřejnil aktuální výsledky maloobchodního prodeje za červenec. Tržby se v červenci reálně zvýšily meziročně o 2,5 %, meziměsíčně pak poklesy o 0,3 %. Největší vliv na růst měly prodeje pohonných hmot a nepotravinářského zboží, naopak klesly tržby za potraviny. Internetové a zásilkové obchody si meziročně polepšily o 6,7 %.
„Český trh s elektronikou si v červenci udržel relativně stabilní úroveň, i když některé segmenty zaznamenaly mírné poklesy. Výraznější vliv na prodeje měla sezónnost – horké počasí podpořilo nákupy klimatizací, ochlazovačů a grilů. Zajímavý trend pokračoval u vířivek, které si udržely růst právě v letní sezóně, tedy v červenci, ale i mimo ni. Bazény zůstávají populární, jejich prodeje však stále citlivě reagují na počasí. Trh s mobilními telefony vykázal meziroční pokles, zejména ve střední cenové kategorii (4 000–16 000 Kč). Levné a prémiové modely naopak zůstaly stabilní nebo mírně rostly. E-commerce i nadále upevňuje svou pozici, i když v červenci ztratila část své dynamiky. Datart vykazuje růst nad tržní průměr, což potvrzuje jeho silné postavení a schopnost přizpůsobit se i období nižší spotřebitelské aktivity. Celkově vývoj trhu naznačuje lehký optimismus pro nadcházející období. Spotřebitelé stále kladou důraz na kvalitu a komfort a je zřejmá ochota investovat do životního stylu. Úspěch na trhu tak závisí na správné kombinaci produktů, doplňkových služeb a péče o zákazníka, která dokáže zmírnit sezónní výkyvy,“ říká František Mikoška, obchodně marketingový ředitel DATART.
Celou publikaci ČSÚ najdete zde