Ekonomika

S Úřadem práce se digitálně vzdělává už přes 110 tisíc účastníků, kurzům se vyhýbají ti, kteří je nejvíce potřebují

Praha 17. května 2025

Podle nového průzkumu Úřadu práce ČR a MPSV kurzy digitálního vzdělávání pomáhají účastníkům získat důležité kompetence, které využívají v zaměstnání. Zároveň jim jejich dokončení usnadňuje hledání nové práce a zvyšuje jejich šance na získání vhodných pracovních nabídek i na lepší výdělek. ÚP ČR aktuálně eviduje už více než 110 tisíc účastníků v rámci tří hlavních projektů financovaných z Národního plánu obnovy. Největší zájem je o téma umělé inteligence, základní práci s počítačem i digitální marketing. Nejvíce se do kurzů zapojují lidé, co aktuálně pracují, z pohledu struktury účastníků je nejčastěji vyhledávají ženy a vysokoškoláci. Naopak méně se přihlašují klienti s nízkým vzděláním a nezaměstnaní, tedy ti, kteří rekvalifikace a kurzy digitálního vzdělávání potřebují nejvíce. Podpora těchto nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti bude pokračovat i v příštím roce, potenciální účastníci se tak nemusí obávat, že by je nebylo možné v budoucnu využívat.

Dovednosti, které absolvováním kurzů digitálního vzdělávání účastníci získaly, používá ve svém zaměstnání několikrát týdně téměř 33 % lidí, každý den potom dokonce necelých 22 %. To jsou některá data, která Úřad práce ČR získal na základě březnového dotazníkového šetření ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí mezi 5000 účastníky digitálních kurzů, kteří ho absolvovali v období od ledna do dubna roku 2024. Podle odpovědí až 85 % respondentů, kteří přemýšlí o změně zaměstnání, předpokládá, že jim kurzy digitálního vzdělávání usnadní hledání nové práce. U přibližně 74 % účastníků měly získané digitální dovednosti díky projektu financovaného z Národního plánu obnovy už konkrétní dopad na hledání zaměstnání. Celkem 22 % účastníků po absolvování odpovědělo, že očekávají, že díky kurzům dosáhnou na vyšší mzdu.

„Aktuálně registrujeme v našich vzdělávacích projektech pro oblast IT nebo Průmysl 4.0 přes 110 tisíc účastníků. Úspěšně dokončeno bylo už 72 tisíc digitálních kurzů či rekvalifikací, další klienti jimi prochází nebo jejich žádosti schvalujeme. Data z průzkumu ukazují, že naše pomoc má smysl, lidem se rozšiřují kompetence, otevírají další možnosti na trhu práce a zároveň jim pomáhají hledat nové a lepší zaměstnání. Vzděláváme osoby, jak které to potřebují, tak ty, které jsou proaktivní a posilují včas své kompetence, velmi často ještě během stávajícího zaměstnání, což je správný preventivní krok. Vzdělávací aktivity uchazečů i zájemců o zaměstnání budou pokračovat také v budoucnu, počítáme s jejich financováním i po skončení současných projektů. Plánujeme rozšířit i tematické oblasti a zaměřit se ještě více na motivaci osob s nižším vzděláním,“ okomentoval Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce ČR.

Zájemci se o možnosti vzdělávání prostřednictvím digitálních kurzů nejčastěji dozvěděli díky osobnímu doporučení někoho ze svého okolí, konkrétně jedna třetina respondentů. Informace o nabídce kurzů získali také z médií, od vzdělavatelů a také prostřednictvím úřadu práce. Primárním důvodem, proč se rozhodli absolvovat kurz, je právě zvýšení kvalifikace, což odpovědělo 78 % z dotazovaných, což potvrzuje zájem o profesní rozvoj. Motivací pro přihlášení na kurz byla také plánovaná změna oboru u 25 % z nich nebo změna práce u 20 % respondentů. Celkem 60 % účastníků si kurz vybíralo podle tematického okruhu, 42 % na základě přesných specifikací kurzu, ale pouze necelých 11 % podle vhodného termínu a jen 4,4 % potom podle ceny, jelikož u kurzů digitálního vzdělávání si absolvent část nákladů hradí. Klíčové jsou tedy především praktické dopady v praxi, využití v práci, ale i rozvoj kompetencí a následně i získání lepších pracovních nabídek.

Na kurzy digitálního vzdělávání se hlásí z 60 % zaměstnaní zájemci, dále 21 % OSVČ a na registrované nezaměstnané pak připadá 13 % osob. Statistiky také potvrzují mezi účastníky vyšší podíl žen, konkrétně představují 63 %. Nejvíce kurzy využívá skupina lidí ve věku od 30 do 49 let, konkrétně 62 %. U osob ve věku nad 50 let pak eviduje úřad práce klienty s podílem 26 %. Z pohledu vzdělání kurzy nejvíce zajímají vysokoškoláky, konkrétně 61 % účastníků má vysokoškolské vzdělání nebo vystudovali vyšší odbornou školu. Na absolventy střední školy s maturitou připadá potom 36 %, zbývající mají vyučení, střední školu bez maturity či jen základní vzdělání. Mezi dotazovanými účastníky byly nejvíce zastoupeni lidé z Prahy, Středočeského kraje, Ústeckého a Jihomoravského kraje, kteří se do vzdělávání prostřednictvím úřadu práce zapojili.

Kurzům digitálního vzdělávání potom naprosto dominuje umělá inteligence, zejména její využití v praxi v různých oblastech. Zájemci, kteří absolvují tyto kurzy, získávají informace o tom, jak se dá s AI pracovat i jak jednotlivé nástroje využít v praxi, například při kancelářské práci, ale vybrati si mohli i za měření na reality, personalistiku, učitelství či další obory. Dozvídají se také o rizicích i výhodách umělé inteligence, konkrétních programech a dalším použití, aby byli připravení na její implementaci nejen v zaměstnání. Mezi další oblíbené a úspěšně absolvované kurzy v této kategorii patří také základy digitální komunikace či analýza dat.

Mezi nejpopulárnější rekvalifikace spadající pod oblast IT potom patří kurz zabývající základní obsluhou osobního počítače pomáhající zejména lidem, kteří s výpočetní technikou nemají žádné nebo jen začínající zkušenosti. V předchozím zaměstnání s ní například nepracovali, nebo během dosavadní praxe neudrželi krok s rychlým technologickým vývojem. Použití počítače či chytrého telefonu je dnes základní kompetencí, kterou potřebuje k práci téměř každý. Je také často určující podmínkou, jestli se mohou o práci vůbec ucházet, protože dnes probíhají pohovory online, je třeba také umět správně napsat a upravit životopis a komunikovat s potenciálním zaměstnavatelem elektronicky. Poptávka v digitálních rekvalifikacích je také po tvorbě a programování webových stránek a aplikací, po obecných kurzech digitální gramotnosti či kurzech grafiky.

Z Národní plánu obnovy realizuje Úřad práce ČR konkrétně tři typy projektů – Vzdělávám se v DIGI (rekvalifikace), Kurz DIGI vzdělávání (kurzy digitálního vzdělávání) a DIGI pro firmu (pro firmy na digitální vzdělávání zaměstnanců). Po jejich ukončení na konci letošního roku, bude ÚP ČR vzdělávací aktivity s rozšířenými tematickými oblastmi finančně podporovat z Operačního programu Zaměstnanost+. Rekvalifikace a kurzy jak pro uchazeče, tak zájemce o zaměstnání, budou pokračovat i v příštím roce a potenciální účastníci se tak nemusí obávat, že by je nebylo možné v budoucnu využívat.

Kateřina Pavlíková

Sdílejte ...