Český hokej láká: Sparta má 4. největší návštěvnost v Evropě, v Top10 i Pardubice. Důležitá je komplexní práce s fandy napříč všemi marketingovými kanály
Praha, 10. března 2025
Českým hokejovým týmům se stále více daří pracovat s fandy a prohlubovat své fanouškovské základny. Sparta v základní části znovu posunula rekord návštěvnosti extraligy a je už 4. nejnavštěvovanějším klubem v Evropě (bez KHL). Do desítky se vešly i Pardubice. Důležitá je komplexní práce s fanoušky napříč kanály, budoucnost je v AI a individualizované nabídce.

Průměrná návštěva na domácích zápasech Sparty dosáhla v letošní základní části extraligy 12.804 diváků. To znamená posunutí loňské rekordní úrovně o více než tisíc diváků na zápas – loni průměr dosáhl 11.586 návštěvníků.
„Sparta zvyšuje návštěvnost každý rok od přestěhování do 02 arény. Za letošním rekordem není jen loňský český titul mistrů světa, ale především dlouhodobá práce s fanoušky napříč všemi marketingovými kanály. Není to jen o zážitku na stadionu, ale o komplexní práci, vzájemné interakci a přinášení takového obsahu, který fanoušci opravdu chtějí a ocení. A v tom je Sparta českou špičkou, a to nejen v hokeji,“ vysvětluje Radek Sitta, majitel agentury BREAKIT, která působí na poli sportovního marketingu.
Sparta se tak návštěvností vyšvihla už na 4. místo mezi hokejovými kluby v Evropě (bez KHL). Žebříčku vévodí žraloci z Kolína nad Rýnem s průměrnou návštěvností téměř 18 tisíc diváků, většinu míst v Top10 obsadily týmy z Německa a Švýcarska. Do Top10 se dostaly i Pardubice. „S novou halou do žebříčku za několik let určitě zamíří i Kometa, otázkou zůstává osud nové pardubické arény. Staré ‚plechárny‘ určitě mají své kouzlo, ale fanoušci chtějí moderní a kulturní prostředí,“ dodává Radek Sitta.
Kluby s největší návštěvností v Evropě v základní části sezóny 2024/2025 (bez KHL, průzkum Breakit):
Kölner Haie | 17.829 | 6. ZSC Lions | 11.404 |
SC Bern | 15.821 | 7. Frölunda | 11.358 |
Eisbären Berlin | 14.035 | 8. Red Bull München | 10.176 |
Sparta Praha | 12.804 | 9. Dynamo Pardubice | 9637 |
Adler Mannheim | 11.681 | 10. Fribourg-Gottéron | 9194 |
Komplexní a detailní komunikace a práce s brandem i fanoušky přitom nejen zvyšuje návštěvnost na stadionech, ale zvyšuje i jejich loajalitu. Budoucnost je přitom v individualizovaných nabídkách a růstu marketingových příjmů klubů. „Fanoušek už nechce svůj tým jen vidět naživo na stadionu nebo sledovat v televizi. Potřebuje komplexní zážitek, chce být nedílnou součástí klubu. A hokejové týmy se musejí naučit s tím pracovat, od loga a celkové vizuální identity přes práci na sociálních sítích až po merchandising. Návštěva stadionu je jen třešničkou na dortu,“ dodává Radek Sitta.
„Není to ale jen o velké aréně. Je to o dlouhodobé práci klubu s fanoušky, o jasné klubové identitě, marketingové vizi i neustálé snaze o zlepšení diváckého zážitku. To vše se odráží v úzkém vztahu s fandy a zároveň to otevírá obrovský prostor do budoucnosti,“ dodal Radek Sitta.

V blízké budoucnosti začne přitom marketing sportovních klubů ovlivňovat umělá inteligence. „Umělá inteligence umožní lépe pracovat s fanouškovskou základnou. Kluby budou moci fanoušky lépe poznat, víc řešit jejich individuální potřeby a přání. Získají tak jejich ještě větší loajalitu, rozšíří fanouškovskou základnu, což se projeví v nárůstu příjmů – ať už z prodeje vstupenek, merche nebo jiných monetizovaných zážitků, které klub může pro fanoušky a obchodní partnery připravit. A nebudeme se bavit o malých částkách, u velkých klubů půjde o miliony korun,“ říká Radek Sitta.
Marketingová a komunikační agentura BREAKIT získala za přípravu nových korporátních identit několik evropských ocenění, z poslední doby zřejmě nejznámější realizací je nové logo a komplexní nová vizuální identita hokejového klubu HC Dynamo Pardubice. Má za sebou i řadu dalších změn klubových identit, ať už v hokeji nebo např. v ragby. BREAKIT svým klientům kromě vizuální stránky pomáhá i s marketingovými a komunikačními kampaněmi i produkcí.
O BREAKIT – Kreativní studio BREAKIT (dříve Orbis Pictures) vzniklo v roce 2007, kromě kreativity v designu se zaměřuje na tvorbu marketingových strategií, pomáhá firmám s komunikací či produkcí. Tvoří kreativní, ale zároveň strategicky funkční řešení.