Hudební producent Petr Dvořák: Showbusiness není pro každého! Být celebritou je životní role
Praha 5. srpna 204
„Zákulisní praktiky, velké peníze, sláva, vliv, zaplacený talent, politika, drogy i kariéra za sex.
To všechno je showbusiness!
Hudební producent a manager českých celebrit Petr Dvořák je v showbusinessu přes 20 let.
S uměleckou branží začínal extrémně brzy, prakticky v 18nácti letech naskočil do rozjetého vlaku a začal pro něj jeden velký nekonečný mejdan, ale taky tvrdá dřina a nutnost přistoupit na mediální hry a zákulisní praktiky.
Otevřený rozhovor s Petrem Dvořákem o praktikách i zákulisí českého Showbusinessu.
Co jste nevěděli? A jak to celé funguje? Jak nastartovat kariéru?

Petře, v showbusinessu jste přes 20let. Jak se člověk vůbec stane managerem a producentem zpěváků a celebrit?
To je skutečně dlouhý příběh, který začal už v dětství. Od 13let jsem se začal motat kolem kapel jako pomocník zvukaře a v 15ti si založil svojí první kapelu. Čím dál více jsem se obklopoval staršími muzikanty, zpíval jsem a hrál na klávesy a táhlo mě to do tohoto světa.
Následně někdy v 18ti letech jsem začal spolupracovat s východočeským rádiem HEY kde jsem moderoval a působil jako promotér akcí a začal pro rádio zajišťovat také koncerty a komunikaci se zpěváky, které v té době rádio podporovalo. Tam se mi v podstatě otevřel mediální svět. Začal jsem spolupracovat s mediálními agenturami, tvořit reklamní kampaně, namlouvat a vyrábět reklamní spoty, pořádat a promovat akce a řešit kompletní produkci koncertů. Myslím si, že jsem do toho vplul skutečně velice rychle. Mimo to já jsem extrémně společenský typ, proto jsem nevynechal žádnou příležitost někde chybět a vyloženě jsem až otravně toužil po seznamovaní se s lidmi a tvoření kontaktů, protože jsem velice rychle pochopil, že to je základ všeho. No a postupem času mimo to, že jsem působil osobně v mnoha hudebních projektech, jsem se čím dál více dostával do společnosti a začal jsem díky kontaktům pracovat se zajímavějšími a vlivnějšími lidi až jsem si prakticky založil vlastní produkci a rozjel to tak nějak sám na sebe ve větším a hlavně v Praze.

Pak už je vše jenom o známostech a šikovném propojování možnosti. Myslím si, že jsem docela držka a mám lokty a umím se ve věcech rychle zorientovat.
Navázal jsem spolupráci s nahrávacími studii, hudebními skladateli, textaři, velkými agenturami, médii a produkcemi a šlo se do světa :- )))

Na tuhle profesi není žádný návod ani škola, to je skutečně škola života a správné využití každé příležitosti.
Jak se změnil mediální svět od doby kdy jste do něj vstoupil a jaký je teď ?
Mediální svět, hudební prostředí i svět reklamy je prakticky stále ve velice rychlém pohybu. Zásadní změny jsou hlavně v tom, že s příchodem sociálních sítí a pracování všeobecně s internetem je dnes prakticky neomezená tvorba a neomezené možnosti propagace. Online prostor je dokonalý nástroj pro dnešní obchod všeobecně. Například dříve každý interpret toužil mít singl v rádiu, ale v dnešní době je nejdůležitější fungovat na hudebních platformách a v online prostoru a tam oslovovat fanoušky, kteří pak přijdou na koncert. Dříve stačilo vydat singl do éteru, ale dnes vydávat singl bez videoklipu nemá snad ani cenu – vše musí být na YouTube s videem ve správných formátech, které podporují chytré telefony. Dříve lidé kupovali noviny, časopisy, ale dnes si každý vše dohledá na online zpravodajských serverech. Všeobecně se vše přesouvá do online prostoru a díky internetu je také větší konkurence, protože na internetu může bez omezení tvořit prakticky každý.
Jak vnímáte aktuální hudební scénu ?

Dnešní hudební scéna je velice širokospektrá a to právě díky internetu, ale těch skutečně kvalitních interpretů je málo. Já osobně jsem příznivcem klasického popu, rocku nebo dance, ale objevují se stále častěji různí rapeři, Dj´s a producenti, kteří přináší nové hudební prvky, které určitě obohacují scénu a to je dobře, protože doba a publikum si to žádá. Samozřejmě díky internetu vzniká taky velice často mnoho bizáru a hrůzy, ale to je právě ta svoboda. Každý si tvoří co chce. Je na každém jak se snaží zaujmout a propagovat. Pokud si najde publikum a prodá se a vydělá peníze tak z určitého hlediska vlastně vyhrál .
Co dělá z člověka celebritu?
To je zajímavá otázka a pro každého to je něco jiného, protože vnímání pojmu “celebrita” je pro každého člověka rozdílné. Pro někoho může být celebrita úspěšný influencer, pro někoho sportovec nebo populární zpěvák nebo herec. Pro mě celebritu dělá vlastní síla osobnosti a celosvětová známost. Celebrita je pro mě osobnost, která vyprodává největší koncertní haly všude ve světě nebo jejíž jméno když zazní tak každý na světě ví o koho se jedná. Pro mě je celebrita např. Elton John, Madonna, Adele, Robbie Williams, Rihanna, a osobnosti tohoto formátu, které skutečně vyprodávají největší světové haly. Z minulosti pak jednoznačně Freddie Mercury, Michael Jacskcon, Elvis Presley, The Beatles a jim podobní, kteří dokázali zaujmout v celosvětovém měřítku a to ještě v dobách bez internetu 🙂

V české republice pak spíše používám výraz populární a známe osobnosti, výraz celebrity mi do naší scény moc nesedí, i když bezpochyby celebritou byl pan Karel Gott.
Jak se tedy stát celebritou nebo známou osobností? Existuje návod?
To je právě ten rozdíl – celebrita a známá osobnost a vnímání toho rozdílu. Známou osobností se v dnešní době může stát kdokoli kdo se bude nějakou formou aktivně propagovat do společnosti ať už to bude zpěvák, influencer, modelka nebo sportovec. Sociální sítě umožnují vše a celkem jednoduše. Stejně tak mnoho lidí vystupuje “nějak” na sociálních sítích a tvoří nějaký obsah a často třeba naprosto stupidní a i přes to se v podstatě stanou známými a to vlastně díky vlastní blbosti. Ale jím to nevadí. Bizár je dnes populární. Je to smutné, ale je to tak.
Stát se skutečnou celebritou na to není návod. Člověk v sobě musí mít silnou osobnost, odhodlání a především a to zcela výrazně zdůrazňuji pochopit a přistoupit na principy showbusinessu. Není to svět pro každého, je to velká mediální hra, zákulisní praktiky a je nezbytně nutné na tuhle hru a tohle vše přistoupit a mít na to povahu. Celebrita je v podstatě životní role, kterou ten člověk pro své publikum hraje.
Jaké jsou ty zákulisní praktiky? Jaké je to pozadí co divák nevidí?

Showbusiness je především obchod, pokud se tedy bavíme o tom, že to člověk dělá skutečně profesionálně, živí se tím a je to jeho jediný a hlavní zdroj příjmu. Každý kdo v branži profesionálně působí chce vydělávat peníze. Aby osobnost mohla vydělávat peníze musí jednoduše dostávat zakázky – koncerty, vystoupení, reklamy, spolupráce atd…ALE aby o takovou osobnost byl zájem musí být jednoznačně mediálně vidět a musí mít reklamní dosah. Protože a jednoduše mediální popularita prodává. Těžko by si pořadatel akce objednal zpěváka, kterého nikdo nezná nebo je mediálně mrtvý…to by pak na koncert nikdo nepřišel a pořadatel by prodělal. Proto je důležitá spolupráce s médii, mediálními agenturami, focení, rozhovory, články, aktivita na sociálních sítích a ukazování se ve společnosti, chození na večírky, vystupování v televizi, ukazování se ve spojitosti s charitativními projekty, které poutají pozornost, účastnit se různých mediálních kampaní atd. atd…to vše je nutné. Tyto spolupráce domlouvají manageři, prostřednictvím medií pak propagují vlastní aktivity, koncerty, nové singly a podobně. Showbusiness je obchod s mediálním prostorem a s dobře zacíleným PR a dobře zvolenou komunikační strategií směrem do veřejnosti. Je to v podstatě jeden z nejzásadnějších bodů v tom celým kolotoči. Na diváka to pak působí jako, že někde viděli nějaký rozhovor, ale managment kapely přesně ví kam frontmana poslat na rozhovor, kde ho vyfotit a jak se do rozhovoru vyjádřit, co říci a na co upozornit. Zdá se to často jako přirozené , ale vše je často předem přesně domluvené – kdo se na co zeptá, kdo a kde koho s kým vyfotí a pak to vyjde jako senzace. Takový “vrtěti psem”. Ale podotýkám bavíme se o profesionálním světě. Na vesnickou tancovačku stačí plakát do místní hospůdky a je to :-))
Jsou v showbusinessu drogy?

Ano! Samozřejmě! A kdo říká, že ne tak kecá! Je to běžně dostupná věc prakticky všude a je na každém jedinci jak se k tomu postaví. Znám mnoho odpůrců, kteří by si nedali nikdy nic, ale znám i mnoho konzumentů různých “dobrot”.
Jaké jsou párty s populárními lidmi?
Pro mě naprosto běžné, protože to je bohužel můj “každodenní chleba” a přirozené pracovní prostředí. Neustále dostávám pozvánky na různé večírky, párty, křty, koncerty a kdovíco všechno, ale já do tohoto prostředí chodím kvůli kontaktů a propojování se s lidmi. Pokud chce člověk v tomhle světe fungovat musí se stát součástí té společnosti a jak se říká být se všemi na jedné lodi. Ruka ruku myje a tady to platí stokrát tolik. Ono to může znít jako skvělá zábava chodit na tyhle VIP večírky, ale já to mám 20let v kuse jeden nekonečný mejdan a ono to taky člověka už kolikrát fakt nebaví a unavuje. Každý večírek má vždy nějakou oficiální část, kde se všichni fotí podávají rozhovory, smějí se a vše je noblesní a zalité zlatem, ale pak taky přichází afterpárty, kdy už je zákaz focení, novináři odejdou a často začíná to Eldorádo… jinak co budu povídat, samozřejmě večírky někdy i několika denní :-)))

Existuje v showbusinessu upřímné přátelství?
Taky hezká otázka. Já myslím, že může fungovat, ale já osobně si držím spíše odstup. Mám opravdu mnoho známých a s lidmi dobré vztahy, ale skutečných přátel jen pár, ale mám, takže odpověď zní ano! Samozřejmě nutno říci, že ta branže je svět plný přetvářky a falešnosti. Mnoho lidí se chce někam vetřít, někoho využít, zneužít nebo účelově pomluvit, pošpinit…je to často hnůj a je potřeba být opatrná a taky velký diplomat.
Co všechno vlastně spadá do kategorie showbusinessu?
Showbusiness je prakticky všechno co vnímáme kolem sebe a co na nás nějak marketingově působí. Nejsou to jen zpěváci a herci. Je to veškerá reklama, která se děje a kterou vnímáme kolem nás. Showbusiness a marketing spolu jdou ruku v ruce. Je to jeden celek. A dnes je skutečně doba reklamy. Známé osobnosti jsou tváří kampaní, propagují produkty, podporují různé organizace i politické subjekty, komentují různé situace a události, vyjadřují se ke kauzám a ovlivňují veřejné mínění. Stejně tak sportovci, ale i třeba lékaři, finanční poradci a kdoví kdo všechno dnes natáčí různá videa, organizují semináře, setkání se zájemci o služby, motivační kurzy atd. Tam všude působí reklama, tam všude je nějaký penězotok, tam všude je nějaký promotér, pořadatel, zadavatel, investor to všechno je nějaká kampaň, kterou může podporovat známá tvář, to vše je dnes vlastně zobchodovatelné a spadá do této branže.
Je důležitější talent nebo peníze ?

Víte asi takhle, často mě oslovují třeba nějací rodiče, že mají doma talentované dítě a zda by mu nešlo nějak pomoci. Ano, samozřejmě ono jde vše, ale je nutné si uvědomit, že všechno prostě stojí peníze. Pokud je někdo talentovaný zpěvák tak aby se nastartoval potřebuje profi nahrávací studio, hudebního skladatele, který mu udělá song na míru, textaře, který napíše text na tělo, profi tým pro videoklip a pak samozřejmě managera a kampaň a uvést do medií a společnosti, ale to vůbec není nic jednoduchého. Všechny tyto výše jmenované složky tvoří produkční tým, který je schopný prodat talent, ale pro všechny tyto lidi je ta jejich činnost práce. Nikdo to zadarmo dělat nebude. Člověk si musí uvědomit jestli to opravdu s kariérou myslí vážně a chce se tomu skutečně profesionálně věnovat a nebo to je jenom nějaký vedlejší hobby. Většina nechce investovat nebo nemá peníze, ale zadarmo vám taky nikdo dům nepostaví. Při tom za úspěšně rozjetou uměleckou kariéru si klidně můžete vydělat hned na několik domů. Pak jsou bohužel i případy, že jsou peníze, ale zase není třeba talent a nebo ochota chovat se zodpovědně a profesionálně a to je taky smutný případ.

Na čem se dají v showbusinessu vydělat největší peníze?
Když se dobře uchopí nápad nebo kreativita tak na čemkoli. Vydělávat velké peníze mohou hudebníci, herci, sportovci, modelky, producenti, moderátoři, promotéři, režiséři, tvůrci kampaní, ale i lidé, kteří vlastně neumí ani hrát ani zpívat, ale umí jakkoli zaujmout a získat si pozornost veřejnosti a tu dobře zobchodovat. Velké peníze dnes vydělávají právě influenceři, youtubeři a aktivní lidé v online prostoru.
Je doba sociálních sítí. Jak ovlivňují sociální sítě umělecký svět?
Sociální sítě ovlivňují celý svět ne jen ten umělecký. Aktivita na sociálních sítích je dnes nutnost.
Dokážete poznat skutečný talent a dokážete talentovanému umělci pomoci ?

Ano dokážu poznat talent, aspoň si to myslím. Mám tým lidí se kterými spolupracuji v několika nahrávacích studiích, mám textaře, mám týmy lidí co tvoří videoklipy, mám kreativce, stylisty, PR partnery se kterými umíme dostat lidi do médií, udržovat je v médiích, domlouvat koncerty, spolupráce a jak se říká “udělat člověka”. Problém bývá v tom, že dnešní mladí si myslí, že vše je buď zadarmo a nebo že si neváží nabízených možností a bohužel svojí nezkušenost a ego často staví před zkušenosti a rady profesionálů. Tím se pak stává, že končí dřív než začnou.
Jsou v době sociálních sítí ještě stále důležitá pro zpěváky rádia?
Důležitá jsou určitě ! Stejně tak hitparády, hudební televize a prakticky jakékoliv médium, které zpěváka propaguje. Pokud má být interpret hvězda musí být vidět a slyšet všude a furt ! Rádia stále každý den zasahují miliony posluchačů. I když sociální sítě mohu často interpreta odstartovat, až poté ho přebere rádio na základě jeho úspěšnosti právě v online prostoru.

V dnešní době mnoho interpretu a skupin stále častěji předělává starší hity do nových aranží, jak se na tento trend díváte? Nebo preferujete autorské skladby?
Ano, je to pravda ! Nedělá to každý, ale je to určitý trend a mě osobně se to libí, baví mě to a fandím tomu. Dokonce si myslím, že to je dobrý způsob jak se přiblížit širšímu publiku a určitě to perfektně funguje i na živých vystoupeních.

Jaké velké finanční rozdíly jsou mezi českými umělci?
Jsou až propastně velké! A to právě záleží na tom jak se k tomu celému konkrétní interpret staví. Buď to mám na první místě, umím se chovat, vím co je nutné dělat a jak fungovat, mám skvělý tým a jsem top a nebo to prostě dělám tak nějak na půl a tak nějak přežívám. Všeobecně si ale přední “hvězdy” české scény rozhodně špatně nevydělávají. Další věc je samozřejmě jak s výdělky naloží…
Jak těžké je udržet se na vrcholu a co všechno musí pro úspěch člověk obětovat ?
Vrchol je pro každého relativní pojem. Někdo se spokojí s festivaly a někdo touží po O2 aréně a dokud toho nedosáhne nesplnil si vrchol. Ale pokud se bavíme o tom jak se udržet na scéně tak určitě je nutné obětovat tomu nadstandard času, věnovat se fanouškům protože to oni chtějí, neustále tlačit na nové posuny dál, koncertovat, nezaspat, protože jakmile člověk zaspí, předběhne ho někdo aktivnější. Ono je to takové moře plný žraloků a silnější prostě žerou.

Kariéra za sex? Co je na tom pravdy? Děje se to?
Vůbec bych to neomezoval jenom na showbusiness, naopak si myslím, že se to děje i v běžném životě, že při různých pracovních pohovorech mohou padat podobné návrhy. Těch případů je známo nespočet. V mediálním světě je určitě mnoho promiskuitních lidí, kteří jsou schopni pro kariéru nebo peníze udělat cokoliv stejně tak jako v běžném životě.
Jak se díváte na talentové soutěže?
Já osobně jsem se podílel od roku 2017 na všech show SuperStar a Hlas Česko-Slovenska – The Voice, kde jsem vyhledával pro TV Nova právě talenty pro tyto pořady a pak s nimi pracoval v průběhu show. Několik z těchto lidí jsou dnes úspěšně působícími zpěváky, takže to je důkaz toho, že talentová soutěž může určitě pomoci a já tomu fandím. Ale každý sám v sobě si musí zhodnotit jestli právě on je vhodný typ člověka pro takový pořad. Určitě to není pro každého.
Co na hudební scéně podle vás chybí ?

Mě osobně chybí dívčí skupiny a nebo duety. Pokud někdo má nápad – sem s tím :-))
S kým nejzajímavějším jste se ve své kariéře setkal ať už z českých nebo zahraničních celebrit?
Byl jsem v týmu Avril Lavigne se kterou udržuji osobní kontakt. Mám za sebou několik úžasných setkání a povídání s Peterem Freestonem – osobním asistentem Freddieho Mercuryho, který s ním byl po celou dobu jeho života až do posledního dne. Několik dní jsem strávil na natáčení s hercem Francem Nerem. Několikrát jsem se potkal s Drupim, ale asi nejvíc je pro mě setkání a mejdan s legendou devadesátek skupinou Twenty 4 Seven, jelikož tuhle skupinu opravdu miluju. Jinak co se týká české a slovenské scény tak tady tak nějak v průběhu těch let se potkáváme pravidelně všichni se všemi, je to taková rodinka 🙂
Je někdo s kým se vyloženě nesnesete ? A jaká je nevraživost a rivalita mezi umělci ?

Samozřejmě, že i já mám lidi se kterými se nevyhledávám, stejně jako každý v životě. Narazil jsem na mnoho podvodníků a ukecanců a takový lidi od sebe prostě odsekávám. Nedělá dobrotu se ukazovat s někým kdo má špatnou pověst, lidi vás pak házej do jednoho pytle. Jinak o vztahy druhých se nestarám, ono je to lepší, ať si každý j dělá co chce a žije si to svoje. Jak už jsem říkal, člověk musí být diplomat na všechny strany.
Poslední otázka na závěr. Jakým směrem se dál chcete ubírat a na čem pracovat?
Aktuálně mám v hlavě několik nápadů a hledám pro ně vhodné partnery pro realizaci. Co mě na tomhle světě baví ale nejvíc je to, že každý den potkávám nové lidi, každý den se otevírají nějaké nové příležitosti a každý den se mohu rozhodnout pro něco jiného. Tak uvidíme co přinesou další dny 🙂
Děkujeme tedy za upřímný, otevřený, zajímavý a dosti poučný rozhovor a za redakci přejeme mnoho dalších úspěchů.
